Designs for Learning in an Extended Digital Environment: Case Studies of Social Interaction in the Social Science Classroom
Svenskt abstrakt:
Doktorsavhandlingen handlar om hur elever i åldrarna 6-17 interagerar, skapar mening och lär sig i SO-klassrummet då de använder sig av digitala lärresurser. Fem mycket IKT-avancerade skolor ingår i studien. Avhandlingen består av fem artiklar som bland annat handlar om meningserbjudanden i det digitala gränssnittet, identitetsskapande och bedömning. Den presenterar ett nytt perspektiv på lärande: ”Designs for learning” och resulterar bland annat i en diskussion om hur lärare och elever själva skapar sitt digitala material; hur lärande får informella drag då elever spenderar mycket tid på nätet; hur elever samarbetar och lär sig inte bara via text och språk utan även via ljud, bilder, animeringar, symboler och färger; samt hur elever skapar egna parallella lärvägar beroende på sina egna intressen – lärvägar som ofta blir osynliga och svåra att bedöma för läraren. Avhandlingen avslutas med en diskussion om de utmaningar som skolan står inför nu när så stor del av undervisningen och lärandet pågår online.
Sidan publicerades 2011-03-21 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-27 13:10 av