”Det är live liksom”: Elevers perspektiv på villkor och utmaningar i Idrott och Hälsa

Vilka villkor och utmaningar i ämnet idrott och hälsa samtalar eleverna om, och vilken framtidssyn har de på ämnet? Det är ett par av frågorna som Madeleine Wikner utforskat i sin avhandling.

Fakta
Disputation

2017-12-15

Titel (sv)

”Det är live liksom”: Elevers perspektiv på villkor och utmaningar i Idrott och Hälsa

Titel (eng)

“It’s kinda live” : Pupils’ perspective on the conditions and challenges in Physical Education and Health

Författare

Madeleine Wiker

Handledare

Annica Löfdahl, Karlstads universitet Christian Augustsson, Karlstads universitet

Opponent

Professor Eva-Carin Lindgren, Göteborgs universitet.

Institution

Institutionen för pedagogiska studier

Lärosäte

Karlstads universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs Skolportens intervju med Madeleine Wiker

Svenskt abstrakt:

I denna avhandling ”Det är live liksom” studerades elevers (årskurs 9) samtal om skolämnet Idrott och Hälsa [IH]. Genom fokusgruppsintervjuer och med stöd i social representationsteori var syftet att öka kunskap om och fördjupa förståelsen för IH:s innehåll och form, sett ur elevernas perspektiv. Vilka villkor och utmaningar i IH samtalar eleverna om, och vilken framtidssyn har de på ämnet?

I analysen av fokusgruppsintervjuerna framkom att eleverna gav uttryck för att betygssystemet i IH är orättvist och ofullständigt. Betyget i IH är dessutom det betyg som eleverna är mest missnöjda med och de ser gärna ett flerbetygssystem i ämnet. Vidare framträdde i intervjumaterialet att idrottsläraren är en viktig aktör i elevernas vision om IH i framtiden som en samhällsinvestering. Därmed blir idrottsläraren en särskilt viktig resurs i skolmiljön som behöver extra stöd för att axla sitt uppdrag. I analysen utvecklades två centrala teman: ett orättvist betygssystem och en mångfacetterad idrottslärarprofession inom IH. Utifrån elevernas perspektiv på villkor och utmaningar i IH finns ett fortsatt behov av att undersöka elevernas förslag till förändring och förbättring, samt konsekvenserna av att IH är ett ämne som ”är live liksom”.

Madeleine Wiker har en yrkesbakgrund som lärare i skolämnet Idrott och Hälsa [IH]. Sedan hösten 2009 har hon varit verksam på Karlstads universitet som främst doktorand i pedagogiskt arbete men även som universitetsadjunkt i idrottsvetenskap. Madeleine antogs till den nationella forskarskolan i idrottsvetenskap, 2009. Hon har ett stort intresse för barn och ungdomar och brinner för frågor som berör IH.

Sidan publicerades 2017-12-05 15:50 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2018-01-08 11:23 av Susanne Sawander


Konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Estetiska ämnen
  Skolporten nr 6/2018 – ute nu!

Tema: Estetiska ämnen

Vilken plats har de estetiska ämnena i skolan? Bidrar de till bättre resultat i andra ämnen? Eller är de helt enkelt viktiga i sin egen rätt? Intervju: Tillbaka till skolan. Psykologen Malin Gren Landell brinner för att minska elevers skolfrånvaro.

Köp digitala lösnummer!
Fortbildning
”Lärares sätt att kommunicera påverkar elevernas texter”

”Lärares sätt att kommunicera påverkar elevernas texter”

Karolina Wirdenäs, docent i nordiska språk, berättar om vikten att arbeta mångsidigt i undervisningen med skrivutveckling.

Läs intervjun
Lediga tjänster
Fler platsannonser
5 mest lästa på FoU

Effekten av en lärare

Den amerikanska ekonomiprofessorn Eric Hanushek är respekterad världen över för sin forskning. Och han skräder inte orden om lärarkvalitetens betydelse för elevernas resultat.

Resultatdialog 2018

Resultatdialog presenterar svensk utbildningsvetenskaplig forskning som finansieras av Vetenskapsrådet. Sedan år 2005 har resultat från aktuella forskningsprojekt sammanfattats inom ramen för Resultatdialog, dels på en årlig konferens, dels i en antologi som kan laddas ner från Vetenskapsrådet.se. Läs antologin här (pdf).

Forskare undersöker hur tvåspråkighet påverkar hur vi uppfattar känslor

I en ny avhandling från Mittuniversitetet studeras hur tvåspråkighet kan påverka hur vi uppfattar känslor. Trots att ungefär 90 % av den vuxna befolkningen i Sverige är tvåspråkig är detta ett av de nyaste forskningsområdena.

Barn som gått i förskola har högre lön som vuxna

Längre utbildning och högre lön. Det är de långsiktiga effekterna av att gå i förskola. Däremot påverkas inte de kognitiva färdigheterna, visar en översikt av internationell forskning.

Låt det få ta tid

Glöm det ”magiska trollspöet.” Det tar tid att bygga upp en högkvalitativ elevhälsa. Varje skola måste arbeta utifrån sin verklighet. Det anser forskaren Pia Skott.

Fortbildning
Vuxenutbildning i fokus

Vuxenutbildning i fokus

Att bemöta och undervisa vuxna elever kräver en riktad pedagogik och didaktik samt en förståelse för elevernas studiebakgrund som kan vara kantad av tidigare skolmisslyckanden. Det innebär att du som lärare, utöver uppdraget att förmedla ämneskunskaper, även behöver motivera elever som ofta saknar studievana. Välkommen till en konferens med intressanta och aktuella föreläsningar för dig som undervisar inom vuxenutbildningen!

Läs mer och boka plats