Developmental links between aspects of the parent-child relationship and adolescent risk behaviors: Mutual action and reaction

Sabina Kapetanovic har undersökt vilken betydelse som kommunikationen mellan föräldrar och tonåringar har för utveckling av ungdomars riskbeteenden.

Fakta
Disputation

2019-05-17

Titel (eng)

Developmental links between aspects of the parent-child relationship and adolescent risk behaviors: Mutual action and reaction.

Författare

Sabina Kapetanovic

Handledare

Professor Therése, Skoog, Göteborgs universitet Professor Arne Gerdner, Professor Högskolan i Jönköping Associate Professor Margareta Bohlin, Göteborgs universitet,

Opponent

Associate Professor Kari Trost, Stockholms universitet

Lärosäte

Jönköping university

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)

Abstract in English:

Adolescence is a critical time for the onset or intensification of engagement in risk behaviors, such as delinquency and alcohol use. Parents are often advised to supervise adolescents or set rules for behavior control in order to protect their adolescents from harm. But are such parenting strategies advantageous in preventing adolescents from engaging in risk behaviors? Little is known about what role adolescents play in the parent- adolescent relationship and their own psychosocial development? The overall aim of the dissertation was to investigate how parent- and adolescent-driven communication efforts occurring in the parent-adolescent relationship relate to risk behaviors in early to mid- adolescence.

Findings show that adolescent-driven communication efforts (i.e. disclosure about their everyday activities) play a prominent role in the parent-adolescent relationship and adolescent engagement in risk behaviors. Adolescent disclosure is linked to parental knowledge of an adolescent’s whereabouts, parent-adolescent emotional connectedness, and decreases in adolescent risk behaviors over time. While parental behavioral control of adolescent whereabouts can indeed be protective of adolescent engagement in risk behaviors, parents’ soliciting efforts are related to higher levels of engagement in delinquency and substance use. This is particularly true for boys and adolescents with detached and fearless temperament. However, when adolescents are willing to communicate, parents can elicit more disclosure from their adolescents through soliciting efforts.

This dissertation suggests that parents and adolescents both play important roles in parenting and parent-adolescent relationships. Parents can protect their adolescents from engagement in risk behaviors, especially when adolescents share information with their parents.

Sidan publicerades 2019-06-25 15:21 av Susanne Sawander


Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 5-6 maj 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

Svårigheter med Matematiklyftet

Veronica Sülau har forskat om vad som händer när ett nationellt kompetensutvecklingsprogram som Matematiklyftet landar i verkligheten. Nu har hennes avhandling valts ut av lärarpanelen som Skolportens favorit.

Krönika: Tiga är silver – tala är guld

När rektor lägger fram nya funderingar på arbetssätt är tiga silver och tala är guld. Det skriver Skolportens gästkrönikör Martin Rogberg, organisations- och ledarskapsforskare.

Ifous fokuserar: Varför förbättras inte elevresultaten trots alla insatser?

Varför går det inte bättre för eleverna i vår gymnasieskola – trots att vi deltagit i fortbildningar, blivit föremål för Samverkan för bästa skola, digitaliserat skolan, stärkt det kollegiala lärandet och arbetat med språkutvecklande arbetssätt? Dessa frågor ställde sig lärarna, skolledarna och kommunledningen och gav i uppdrag till Ifous, att i samarbete med forskarna Anette Jahnke och Åsa Hirsh, genomföra en fördjupad nulägesanalys. (pdf)

The community programme coaching autistic pupils, their parents and teachers at mainstream Hong Kong schools

Number of pupils with autism spectrum disorders in mainstream public schools is up from 2,050 in 2010 to 8,710 in 2018. One programme is helping teachers, carers and students to adapt.

Konflikt på jobbet? Så löser du den bäst

En konflikt är beviset på att något nytt är på gång. Och det kan leda till något bra. För utan konflikt – ingen utveckling.