Doing research in primary school: information activities in project-based learning

Fakta
Disputation

2011-10-21

Titel (eng)

Doing research in primary school: information activities in project-based learning

Författare

Anna Lundh

Handledare

Professor Louise Limberg Högskolan i Borås, Professor Mikael Alexandersson, Göteborgs universitet

Institution

Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap/Bibliotekshögskolan

Lärosäte

HB – Högskolan i Borås

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs pressmeddelande från Högskolan i Borås
Läs Skolportens intervju med Anna Lundh

Svenskt abstrakt:

Det övergripande syftet med denna avhandling är att beskriva och illustrera hur informationskompetenser tar form, och de möjligheter till lärande som barn möter, i informationsaktiviteter under de första skolåren i början av 2000-talet. En utgångspunkt är att informationskompetenser tar form på olika sätt i olika miljöer. Att beskriva vad informationskompetenser kan vara under de första skolåren ses därför som en empirisk fråga. I avhandlingen utforskas informationskompetenser genom studier av informationsaktiviteter vid tre svenska grundskolor som alla tillämpar projektbaserad undervisning. Denna typ av undervisningsmetoder är numera vanligt förekommande i det svenska utbildningssystemet, och har kommit att användas allt flitigare samtidigt som den svenska grundskolan har datoriserats. Dessa parallella processer har inneburit att både grundskoleelever och -lärare nu står inför nya utmaningar, frågor och krav i förhållande till olika typer av informationsaktiviteter. Syftet med avhandlingen uppfylls genom fyra etnografiska studier av informationsaktiviteter i samband med projektbaserad undervisning vid tre svenska grundskolor. Den första studien fokuserar på pedagogers beskrivningar av barns användning av ny informations- och kommunikationsteknik (IKT). Den andra studien handlar om hur grundskoleelever formulerar sina frågor när de arbetar med projektbaserade uppgifter. I denna studie diskuteras även hur frågeformuleringar kan studeras empiriskt. Den tredje och den fjärde studien handlar om hur elever under de första skolåren söker och använder information, med särskilt fokus på sökning och användning av bilder. Sammantaget beskriver och illustrerar de fyra studierna vad projektbaserade arbetssätt tycks kräva av eleverna i fråga om informationsaktiviteter. För det första visar studierna att eleverna måste lära sig att hantera IKT när dessa arbetsmetoder används, särskilt då i samband med informationssökning. Men samtidigt som de studerade informationsaktiviteterna inkluderar elevers användning av IKT, så var inte denna användning en given del av den dagliga skolverksamheten. De ambivalenta förhållningssätt till IKT som identifieras i studierna är dock inte unika för de deltagande skolorna; istället ses de som exempel på historiskt återkommande diskurser om nya kommunikationsverktygs negativa verkningar. För det andra visar studierna att eleverna ges stort ansvar i tämligen komplexa kommunikativa aktiviteter då projektbaserade arbetssätt används. Till exempel visar studierna på hur eleverna måste lära sig att formulera ålagda frågor som om att de inte vore ålagda. Det föreslås att eleverna skulle ha nytta av att få stöd i att formulera frågor som kan vara användbara för projektbaserade uppgifter under de första skolåren, snarare än att bli lämnade ensamma med denna krävande och komplicerade uppgift. För det tredje tycks det krävas av eleverna att de lär sig att söka, läsa, skriva och kopiera text, men också att de lär sig att söka, hitta, använda och producera visuellt material. Studierna visar dock att bilder främst får dekorativa funktioner, medan skriven text framhålls som det viktigaste redskapet att använda för kommunikativa syften. Om det anses viktigt att elever lär sig att söka bilder, och lär sig från bilder, borde de få avsevärt mer stöd i detta lärande under de första skolåren.På ett övergripande plan visar studierna att införandet av projektbaserade arbetsmetoder, tillsammans med införandet av IKT i grundskolan är en inte helt friktionsfri process, eftersom de nya metoderna och de nya redskapen kolliderar med de traditionella undervisningsmetoder och traditionella verktyg för kommunikation som fortfarande används i grundskolan. Studierna visar att de informationskompetenser som tar form i informationsaktiviteter i samband med undersökande arbetssätt gör detta i förhållande till motstridiga krav.Studierna exemplifierar också hur informationsaktiviteter kan förstås, illustre- ras och beskrivas inom det biblioteks- och informationsvetenskapliga forskningsområdet Information Needs, Seeking and Use (INSU). Studierna bygger på ett sociokulturellt perspektiv, vilket har betydelse för hur informationsaktiviteter förstås och studeras. I avhandlingen ifrågasätts idén om att människors informationsaktiviteter främst består av individuellt informationsprocessande. Dessutom betonas informationsaktiviteters multimodala och materiella aspekter. Denna teoretiska grund innebär ett metodologiskt skifte; studierna visar på hur konversationer, interaktioner och artefakter kan analyseras som delar av informationsaktiviteter. Dessutom ifrågasätts, med hjälp av den forsknings- tradition som kallas den nya barndomssociologin, förekommande idéer inom INSU-området om barn som en given och naturlig användargrupp. Dessa teoretiska idéer innebär dock inte att andra möjliga tolkningar och perspektiv inom INSU-området bör uteslutas. Istället hävdas det att fältet behöver en ständigt pågående diskussion om hur dess grundläggande begrepp kan förstås och definieras utifrån olika teoretiska perspektiv. Det är på detta vis fältet kan skapa nyanserade bilder av de komplexa aktiviteter som är dess studieobjekt.

Sidan publicerades 2011-10-07 00:00 av John Miller
Sidan uppdaterades 2012-02-28 16:17 av John Miller


Relaterat

Discourses of Including Students with Emotional and Behavioural Difficulties (EBD) in Swedish Mainstream Schools

Ulrika Gidlunds avhandling handlar om lärares diskurser om beteendeproblem, och om inkludering av elever med beteendeproblem.

EL APRENDIZAJE DEL ASPECTO VERBAL EN LOS TIEMPOS DEL PASADO ESPAÑOL. El pretérito perfecto simple y el imperfecto en estudiantes de ELE en Suecia.

Fernando López Serrano visar i sin avhandling hur inlärningsprocessen i spanska går till. Från de första stadierna  tills eleverna behärskar språket näst intill flytande.

Självskadande handlingar: ungdomars berättelser: kontextualisering av ett medikaliserat socialt fenomen

Inger Ekman har i sin avhandling undersökt ungdomars syn på självskadande handlingar men också granskat forskningsfältet och de förklaringar till självskadande handlingar som framförs där.

Moraliskt arbete i förskolan. Regler och moralisk ordning i barn-barn och vuxen-barn interaktion

Magnus Karlsson har utforskat det moraliska arbete som barn gör sinsemellan och tillsammans med vuxna, i vardagliga aktiviteter på förskolan samt vilka olika resurser som används i detta interaktionella arbete.

Digitala skrivtavlor – till vad, hur och varför?: En studie om den digitala skrivtavlans betydelse för grundskolans digitalisering utifrån ett lärarperspektiv

Tor Ahlbäck har i sin avhandling undersökt i vilka avseenden den digitala skrivtavlan har bidragit till digitaliseringen av grundskolan och i vilka avseenden den förändrat undervisningen.

Palaeoenvironments, palaeoecology and palaeobiogeography of Late Cretaceous (Campanian) faunas from the Kristianstad Basin, southern Sweden, with applications for science education

Elisabeth Einarssons avhandling om djur som levde i Kritahavet för 80 miljoner år sedan, innehåller även övningar och lekar för hur barn från förskola till gymnasium ska förhålla sig till långa tidsperspektiv och abstrakt tänkande.

Ledtrådar till estetiskt engagemang i processdrama: Samspel i roll i en fiktiv verksamhet

Eva Hallgren har forskat om processdrama - en metod som förenar dramapedagogik och undervisning.

Konsten att producera lärande demokrater

Linnéa Holmberg har undersökt hur fritidshemsverksamhet iscensätts och legitimeras,

Self-harm in youth : predicting mental illness, social marginalisation and suicide

Vid bedömning av stöd och insatser för unga med självskadebeteende ska den förhöjda risken för senare psykiatrisk sjuklighet och utanförskap i arbetslivet hållas i minnet, konstaterar Karin Beckman i sin avhandling.

Immigrant students’ opportunities to learn mathematics: In(ex)clusion in mathematics education

Petra Svensson Källberg vill med sin avhandling att fördjupa förståelse av elever med utländsk bakgrunds möjligheter att lära matematik och på så sätt utmana de bristförklaringar som används för att förklara elever med utländsk bakgrunds låga måluppfyllelse i matematik

Samverkan för innovation: En fallstudie av mötet mellan akademi, industri och sjukvård

Ylva Askfors visar i sin avhandling att interorganisatorisk samverkan består av flera dimensioneroch kan förstås på flera nivåer, liksom lagren i en lök.

Home for future Earth lovers: Foundations of nature-connecting habitats for children

Matteo Giusti har undersökt teoretiska- och praktiska  grunder rörande livsmiljöer som stödjer barns naturanknytning.

Peer interaction in preschool: Necessary, but not sufficient: The influence of social interaction on the link between behavior difficulties and engagement among children with and without need of special support

Barn som ofta är aktivt engagerade i förskolans vardag har bättre förutsättningar att utvecklas och lära sig nya färdigheter, visar Madeleine Sjöman i sin avhandling.

“THE STORY ABOUT ME” Psychological perspectives on young men who sexually offended in adolescence

Män som begick sexuella övergrepp under tonåren blir själva sårbara  och deras livbräckligt, särskilt i relation till de krav som ställs i vuxenlivet. Det visar Sara Ingevaldson i sin avhandling.

Hermeneutik och grammatik : Fenomenologiska undersökningar av språket som tal och teknik

Andreas Widoff har i sin avhandling undersökt språket som tal och teknik. Särskild vikt läggs på de olika sorters mening och struktur som finns inom språket.  

Training to become a master mariner in a simulator-based environment: The instructors’ contributions to professional learning.

Charlott Sellberg har i sin avhandling utforskat användandet av simulatorer i sjöfartsutbildningen.  

Konferenser
Lediga tjänster
Fler platsannonser
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: En skola på vetenskaplig grund?
  Nytt nr av Skolporten ute 4 april!

Tema: En skola på vetenskaplig grund?

Det är lättare sagt än gjort när akademi och praktik ska samverka för forskningsbaserad undervisning. Dessutom: Stor forskningsbilaga!

Läs mer och bli prenumerant
5 mest lästa på FoU

Forskning om skolutveckling blev mest lästa avhandling 2017

En forskningsbaserad strategi är ingen garanti för att skolutveckling sker. Egna initiativ, till och med konflikter kan vara det som aktiverar processer, konstaterar Katharina Jacobsson, som skrivit 2017 års mest lästa avhandling på Skolporten.se.

10 mest lästa avhandlingarna 2017

Här hittar du de 10 mest lästa avhandlingarna 2017. Sammanställningen är gjord av Skolportens redaktion.

”Foreldre bør tørre å la barna dra på egne oppdagelsesferder”

Er foreldre så redde for at barna skal skade seg, at vi hindrer barna i å utforske naturen på egne premisser? ”Barn er ikke dumdristige, bare nysgjerrige”, sier en høgskolelektor som forsker på barn i naturen.

Rektors lektionsbesök tillfälle till pedagogisk reflektion

På Ferlinskolan i Filipstad får alla lärare besök av rektor i klassrummet åtföljt av ett uppföljande samtal som ger tillfälle till att gemensamt reflektera kring undervisningen. ”Jag prioriterar lektionsbesöken och förbereder varje läsår med att reservera tid två gånger i veckan i kalendern, sedan fyller jag på med annat”, säger Gun Palmqvist, skolans rektor.

Magnus Hultén: Pedagogik och politik

Aldrig har tron på att rätt kunskapssyn och tydliga kunskapskrav ska lösa skolans problem varit så stor som nu. Detta när mycket tyder på att roten till skolans kunskapsproblem ligger i dylika politiska strävanden. När ska vi lära av historien?