Drama, hat och vänskap: om ungdomars interaktioner i sociala medier

Ungdomar använder begrepp som hat och drama för att definiera en situation de upplever vara negativ, både i situationer när de själva är delaktiga och i situationer när de befinner sig i publiken. Det visar Åsa Björk i sin avhandling.

Fakta
Disputation

2017-12-15

Titel (sv)

Drama, hat och vänskap Om ungdomars interaktioner i sociala medier

Titel (eng)

Drama, hate and friendship about youths interactions in social media

Författare

Åsa Björk

Handledare

Professor Gun-Marie Frånberg, Umeå universitet Docent Camilla Hällgren, Umeå universitet

Opponent

Professor Maj Asplund Carlsson, Högskolan Väst

Institution

Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Lärosäte

Umeå universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)

Svenskt abstrakt:

Syftet med föreliggande avhandling är att skapa fördjupad förståelse för ungdomars upplevelser och
erfarenheter av interaktioner när de använder sociala medier. Ungdomars egna perspektiv utgör ett
viktigt bidrag till förståelsen av det. I den här kvalitativa studien undersöks ungdomars interaktioner i en svensk kontext, när de använder sociala medier. Studien utgör ett viktigt bidrag eftersom den gör ungdomars röster hörda. Den baseras på semistrukturerade intervjuer med 32 ungdomar i åldrarna 13–15 år. Resultatet visar att ungdomar inte använder begreppet mobbning när de definierar en situation som är av negativ karaktär. De använder andra begrepp såsom hat och drama för att definiera en situation de upplever vara negativ, både i situationer när de själva är delaktiga och i situationer när de befinner sig i publiken. Det beror på hur de definierar situationen. Förklaringar till varför hat och drama
förekommer kan förstås med utgångspunkt i ett pågående relationsarbete och en strävan att passa in i en viss kamratkultur. Resultaten visar också på att det är viktigt att få uppmärksamhet av signifikanta andra. I interaktion med andra utvecklas sociala färdigheter för att navigera drama, hat, vänskap och relationsarbete i sociala medier.
Sociala normer, könsnormer och förhandlande av identiteter kommer till uttryck när ungdomarna diskuterar självpresentationer i bilder. Förklaringar till varför de väljer att publicera en viss typ av bilder kan sammanlänkas med komplexa relations- och identitetsskapande processer där ungdomarna positionerar sig själva och andra i en strävan efter att göra kön och en önskan efter att delta i en viss kamratkultur. Relations- och identitetsskapande processer är komplexa, men ungdomarna hanterar det med hjälp av sociala färdigheter som de själva tillägnat sig. Studien som ligger till grund för den här avhandlingen bidrar till att göra ungdomars egna röster hörda och ge djupare kunskaper om interaktioner när de använder sociala medier.

Sidan publicerades 2017-11-29 13:04 av Susanne Sawander


Konferenser
Kommande disputationer
Lediga tjänster
Fler platsannonser
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Mobbning
  Nytt nr ute nu!

Tema: Mobbning

Skolorna är bra på att åtgärda synliga kränkningar, men desto sämre på att förebygga dem, menar forskarna. Intervju: Möt Bim Riddersporre, ton­givande forskare inom ledar­skap och förskola

Läs mer och bli prenumerant
5 mest lästa på FoU

Skolportens favorit: Extra stöd behövs redan i förskolan

Barn med beteendesvårigheter är inte lika engagerade i förskolan som andra barn, vilket påverkar deras lärande och utveckling. Extra stöd behöver sättas in redan på förskolan, konstaterar forskaren Madeleine Sjöman.

Först med försterektorer

Om hela skolkommunen ska lyckas så måste de kommunala och fristående skolorna utvecklas tillsammans. Det är tanken med den nya försöksverksamheten med försterektorer i Vallentuna.

Får flickor och pojkar likvärdigt stöd i skolan?

Hur ser villkoren ut för flickor respektive pojkar med funktionsnedsättning i skolan? Är stödet likvärdigt så att alla får samma möjlighet att nå målen för sin utbildning? Det och mycket mer diskuterar en ny FoU-skrift: Genus och specialpedagogik – praktiknära perspektiv. Läs rapporten här (pdf).

Forskare: Synen på barns kroppar har förändrats i förskolan

Det pratas för lite på lärarutbildningen om vilken kroppskontakt pedagoger får ha med barn på förskolan. Det anser nyutexaminerade förskollärare som intervjuats i forskningsprojektet ”Beröring i förskolan – omsorg eller fara?”.

Vad gör kanadensiska skolor så framgångsrika?

Carol Campbell är forskare och rådgivare till Ontarios skolverk ger sin syn på vad som gör det kanadensiska utbildningssystemet framgångsrikt.

Fortbildning
Vuxenutbildning i fokus

Vuxenutbildning i fokus

Att bemöta och undervisa vuxna elever kräver en riktad pedagogik och didaktik samt en förståelse för elevernas studiebakgrund som kan vara kantad av tidigare skolmisslyckanden. Det innebär att du som lärare, utöver uppdraget att förmedla ämneskunskaper, även behöver motivera elever som ofta saknar studievana. Välkommen till en konferens med intressanta och aktuella föreläsningar för dig som undervisar inom vuxenutbildningen!

Läs mer och boka plats