Hoppa till sidinnehåll
Digitalisering

Drama, hat och vänskap: om ungdomars interaktioner i sociala medier

Publicerad:2017-11-29

Ungdomar använder begrepp som hat och drama för att definiera en situation de upplever vara negativ, både i situationer när de själva är delaktiga och i situationer när de befinner sig i publiken. Det visar Åsa Björk i sin avhandling.

Författare

Åsa Björk

Handledare

Professor Gun-Marie Frånberg, Umeå universitet Docent Camilla Hällgren, Umeå universitet

Opponent

Professor Maj Asplund Carlsson, Högskolan Väst

Disputerat vid

Umeå universitet

Disputationsdag

2017-12-15

Titel (se)

Drama, hat och vänskap Om ungdomars interaktioner i sociala medier

Titel (eng)

Drama, hate and friendship about youths interactions in social media

Institution

Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Drama, hat och vänskap Om ungdomars interaktioner i sociala medier

Syftet med föreliggande avhandling är att skapa fördjupad förståelse för ungdomars upplevelser och
erfarenheter av interaktioner när de använder sociala medier. Ungdomars egna perspektiv utgör ett
viktigt bidrag till förståelsen av det. I den här kvalitativa studien undersöks ungdomars interaktioner i en svensk kontext, när de använder sociala medier. Studien utgör ett viktigt bidrag eftersom den gör ungdomars röster hörda. Den baseras på semistrukturerade intervjuer med 32 ungdomar i åldrarna 13–15 år. Resultatet visar att ungdomar inte använder begreppet mobbning när de definierar en situation som är av negativ karaktär. De använder andra begrepp såsom hat och drama för att definiera en situation de upplever vara negativ, både i situationer när de själva är delaktiga och i situationer när de befinner sig i publiken. Det beror på hur de definierar situationen. Förklaringar till varför hat och drama
förekommer kan förstås med utgångspunkt i ett pågående relationsarbete och en strävan att passa in i en viss kamratkultur. Resultaten visar också på att det är viktigt att få uppmärksamhet av signifikanta andra. I interaktion med andra utvecklas sociala färdigheter för att navigera drama, hat, vänskap och relationsarbete i sociala medier.
Sociala normer, könsnormer och förhandlande av identiteter kommer till uttryck när ungdomarna diskuterar självpresentationer i bilder. Förklaringar till varför de väljer att publicera en viss typ av bilder kan sammanlänkas med komplexa relations- och identitetsskapande processer där ungdomarna positionerar sig själva och andra i en strävan efter att göra kön och en önskan efter att delta i en viss kamratkultur. Relations- och identitetsskapande processer är komplexa, men ungdomarna hanterar det med hjälp av sociala färdigheter som de själva tillägnat sig. Studien som ligger till grund för den här avhandlingen bidrar till att göra ungdomars egna röster hörda och ge djupare kunskaper om interaktioner när de använder sociala medier.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev