Dyslexi på två språk: En multipel fallstudie av spansk-svensktalande ungdomar med läs- och skrivsvårigheter

För att förstå om läs- och skrivproblem hos andraspråksinlärare oftast grundar sig i dyslexi eller om problemen har sitt ursprung i inlärningen av andraspråket har Christina Hedman i avhandlingen Dyslexi på två språk undersökt en grupp spansk-svensktalande högstadieungdomar.

Fakta
Disputation

2009-10-02

Titel (sv)

Dyslexi på två språk: En multipel fallstudie av spansk-svensktalande ungdomar med läs- och skrivsvårigheter

Författare

Christina Hedman

Handledare

Professor Kenneth Hyltenstam, docent Christina Hellman

Opponent

Professor Åke Viberg

Institution

Humanistiska fakulteten, Centrum för tvåspråkighetsforskning

Lärosäte

SU – Stockholms universitet

Länkar
läs hela avhandlingen (pdf)
Läs Skolportens intervju med Christina Hedman

Svenskt abstrakt:

Avhandlingens syfte är att bidra till ökad kunskap om hur svårigheter med läsning och skrivning hos tvåspråkiga ungdomar kan yttra sig, karaktäriseras och avgränsas. Studien baseras på data från tio spansk-svensktalande högstadieungdomar, som utifrån lärares bedömningar hade läs- och skrivsvårigheter som de misstänkte bottnade i dyslexi. Jämförelser gjordes dels med en tvåspråkig grupp utan läs- och skrivsvårigheter, dels med en grupp enspråkigt spansk- respektive svensktalande med dokumenterad dyslexi. Avhandlingen ger två viktiga metodisk-teoretiska bidrag: utvecklingen av ett tvåspråkigt dyslexikontinuum för avgränsning av dyslexi hos tvåspråkiga och undersökningens uppläggning med en matchad tvåspråkig referensgrupp. Sammantaget har skolan underidentifierat dyslektiska svårigheter hos fler av ungdomarna. Men det finns också exempel på att svårigheter uppfattas som dyslektiska i skolan, även om föreliggande analys inte indikerar det. En viktig insikt är att elevers placeringar i kontinuumet hade sett annorlunda ut om analysen endast hade utgått från ett av språken. Fallstudieperspektivet har gjort det möjligt att undersöka en mängd lingvistiska och kognitiva parametrar på båda språken. Kvantitativa och kvalitativa analyser sammanfattas i olika profiler, såsom läsprofiler, skrivprofiler och muntliga diskursprofiler. Resultaten diskuteras både på individ- och gruppnivå och visar att språkliga dominansförhållanden har avgörande inverkan på ungdomarnas läs- och skrivsvårigheter. Skillnaderna mellan de båda ortografierna har också betydelse. Dessutom samvarierar gynnsamma resultat på båda språken med omfattande undervisning på förstaspråket hos de tvåspråkiga både med och utan dyslexi.

Sidan publicerades 2009-10-09 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-29 08:49 av


Konferenser
Fortbildning
Rektor i förskolan

Rektor i förskolan

Den här konferensen fokuserar på din roll som chef och ledare med högaktuella föreläsningar om det pedagogiska ledarskapet och din professionsutveckling. Hur leder du i förändring och hur görs en nulägesanalys? Vi tar avstamp i de frågor som är specifika för förskolans verksamhet, men belyser även ämnen utifrån din yrkesroll som chef över en mångbottnad verksamhet.

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Finalist till Publishingpriset 2019!

Finalist till Publishingpriset 2019!

Skolportens forskningsmagasin är nominerat till Publishingpriset 2019 för andra året i rad!

Läs mer här!
Kommande disputationer
Lediga tjänster
Fler platsannonser
5 mest lästa på FoU

Study: How smooth-talking professors can lull students into thinking they’ve learned more than they have

Students who engage in active learning learn more — but feel like they learn less — than peers in more lecture-oriented classrooms. That’s in part because active learning is harder than more passive learning, according to a new study in Proceedings of the National Academy of Sciences.  

Vad är poängen med nya planen?

I och med att den nya läroplanen trätt i kraft har ­förskolan fått ett uppdrag kring digitalisering Vi har träffat två forskare som hjälper oss reda ut ­varför digitaliseringen är viktig, hur forskningen ser ut och vilka risker som finns.

Begrepp i tiden: utforma

Förklarat av Alicia Eriksson, speciallärare i Karlskoga. ”I stället för att anpassa verksamheten ­utifrån de elever med allra störst behov av ­särskilt stöd utformar vi redan från början verksamheten så att den kan tillgodogöras av alla elever”, säger hon.

RFSU:s metodbank för undervisning om sex och relationer

RFSU har varit experter på sexualundervisning i snart 100 år. Nu har vi samlat våra bästa metoder i en kunskapsbank för dig som är lärare. Här får du den inspiration och de verktyg du behöver för att ge alla elever den goda sexualundervisning de har rätt till. Lycka till!

Förskolan där barnen programmerar robotar

Ettåringar som programmerar i förskolan är ingen utopi, digitalisering är en del av förskolans läroplan sedan den 1 juli i år. På förskolan Lilla Tollare i Nacka lär sig barnen programmering på förskolans gård.