Hoppa till sidinnehåll
Förskola

Early Numeracy Development : Identifying and Supporting Children at Risk for Mathematical Learning Difficulties

Publicerad:2021-05-19
Uppdaterad:2021-06-30

Heidi Hellstrand lyfter i sin avhandling tidig kartläggning av grundläggande matematiska färdigheter samt skräddarsydda stödåtgärder för att säkerställa att barn med risk för matematiska inlärningssvårigheter får ändamålsenligt stöd.

Författare

Heidi Hellstrand

Handledare

Associate Professor Johan Korhonen, Åbo Akademi Docent Karin Linnanmäki, Åbo Akademi Professor Pirjo Aunio, Åbo Akademi

Opponent

Associate Professor Dieter Baeyens KU Leuven

Disputerat vid

Åbo Akademi

Disputationsdag

2021-07-05

Titel (eng)

Early Numeracy Development : Identifying and Supporting Children at Risk for Mathematical Learning Difficulties

Abstrakt

Sammantaget belyser resultaten från avhandlingens tre delstudier vikten av tidig och kontinuerlig kartläggning av tidiga grundläggande matematiska färdigheter samt skräddarsydda stödåtgärder för att på bästa sätt säkerställa att barn med risk för matematiska inlärningssvårigheter identifieras och får ändamålsenligt stöd. Kunskap om hur tidiga matematiska färdigheter samspelar och hur dessa färdigheter utvecklas borde ligga till grund för såväl undervisning som utveckling av forskningsbaserat material för kartläggning och intervention. Därtill ger resultaten empirisk grund för den pedagogiska modellen av Aunio och Räsänen (2016) med fyra grundläggande matematiska färdighetsområden: tal- och antalsuppfattning, förståelse för matematiska samband, räknefärdigheter och aritmetiska basfärdigheter. Modellen utgör en god pedagogisk modell att användas för att planera, förverkliga och utvärdera ändamålsenliga stödåtgärder. Då både kartläggning och stödåtgärder baseras på samma forskningsbaserade modell möjliggör det en närmare koppling mellan kartläggning och stödåtgärder, med målsättningen att säkerställa att alla barn får tillräckliga tidiga grundläggande matematiska färdigheter.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
29–30 jan 2026
Digital temaföreläsning

Perspektiv på samernas historia

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning som ger inblick i samisk historia. Passet är öppet 11 maj–15 juni. Det riktar sig främst till lärare i historia och samhällskunskap från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
11 maj – 15 jun 2026