Education and Fertility: Dynamic Interrelations between Women’s Educational Level, Educational Field and Fertility in Sweden

Fakta
Disputation

2012-02-06

Titel (eng)

Education and Fertility: Dynamic Interrelations between Women s Educational Level, Educational Field and Fertility in Sweden

Författare

Karin Tesching

Handledare

Professor Gunnar Andersson

Opponent

Professor Ronald R. Rindfuss

Institution

Sociologiska institutionen

Lärosäte

SU – Stockholms universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs pressmeddelandet från Stockholms universitet

Svenskt abstrakt:

Denna avhandling analyserar tre aspekter av sambandet mellan kvinnorsutbildning och barnafödande. Särskild uppmärksamhet ägnas åt utbildningens inriktningsom en dimension vid sidan av utbildningsnivå och rollen av att vara studerande. Dennadimension måste beaktas för att kunna förstå det komplexa samspelet mellan utbildningoch fertilitet. De empiriska analyserna är baserade på svenska registerdata för perioden1990-2004 som analyseras med hjälp av intensitetsregression.Vad avser effekter av utbildning på kvinnors fruktsamhet bekräftar studien attpågående utbildningsaktivitet i allmänhet är negativt korrelerad med barnafödande.Vidare påvisar avhandlingen förutom skillnader i första-, andra- ochtredjebarnsintensiteter för kvinnor med olika hög utbildningsnivå kraftiga skillnader ifruktsamhetsbeteende efter utbildningens inriktning.För att undersöka effekten av barnafödande på kvinnors utbildningskarriäreranalyseras hur barnafödande påverkar en kvinnas benägenhet att vidareutbilda sig inomett annat utbildningsområde än det hon redan har en utbildning i. Effekten avbarnafödande på en sådan händelse varierar kraftigt beroende på viket fält en kvinnatidigare utbildat sig inom. Kvinnor med examen inom områden där det är svårt attetablera sig på arbetsmarknaden visar sig ha en särskilt hög benägenhet tillvidareutbildning inom ett annat område. För dessa kvinnor verkar barnafödande påverkadem att söka sig till ett utbildningsområde som erbjuder mer stabila och familjevänligaframtidsutsikter.Slutligen undersöks effekterna av icke-observerade faktorer på kvinnorsutbildning och fruktsamhet. Genom att skatta simultana intensitetsregressioner för enkvinnas fruktsamhetsbeteende och val av utbildningsområde visas att utbildningsbeslutoch barnafödande är korrelerade via icke-observerade faktorer som samtidigt påverkarbåda livsprocesserna.

Sidan publicerades 2012-01-30 00:00 av John Miller
Sidan uppdaterades 2012-02-28 09:57 av John Miller


Konferenser
Kommande disputationer
Lediga tjänster
Fler platsannonser
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Mobbning
  Nytt nr ute nu!

Tema: Mobbning

Skolorna är bra på att åtgärda synliga kränkningar, men desto sämre på att förebygga dem, menar forskarna. Intervju: Möt Bim Riddersporre, ton­givande forskare inom ledar­skap och förskola

Läs mer och bli prenumerant
5 mest lästa på FoU

Nära till chefen viktigt i förskolan

Närvarande chefer, tillräcklig bemanning och bra vardagsrutiner är viktigare än förskolans pedagogik. Det visar forskare i Umeå som har studerat hur olika pedagogiska inriktningar påverkar personalens arbetsmiljö.

Tema mobbning: ”Det är viktigt att skapa en medvetenhet”

I sitt arbete mot kränkningar har Valsätraskolan valt Kiva-programmet som vilar på vetenskaplig grund. Det har skapat en medvetenhet hos både elever och lärare.

Metoden förbättrade skolans tillgänglighetsarbete

Bättre studiero, högre elevresultat och mer tillgängliga lärmiljöer på skolan. Det är några av fördelarna med metoden Universal design for learning som läraren Aida Kotorcic använder i undervisningen. Metoden gynnar alla elever, säger hon.

David Didau: Konsten att ta sig ur “ledningsbubblan”

Som skolledare behöver du vara medveten om att du har makt över din personal. Detta innebär att personalen kommer att ändra sitt beteende, så att de följer dina önskemål. Om du vill bryta dig ut ur denna “ledningsbubbla”, måste du få människorna i din omgivning att lita på dig, skriver David Didau.

Specialpedagogiska skolmyndigheten instiftar ett eget barnombud

Nu vässar Specialpedagogiska skolmyndigheten arbetet för att barn, unga och vuxna med funktionsnedsättning ska ha samma rättigheter att nå målet med sin utbildning och instiftar ett barnombud. Barnombudet har ett uppdrag för att stärka barnrättsperspektivet inom Specialskolan och ingår i myndighetens rättighetsgrupp.

Fortbildning
Vuxenutbildning i fokus

Vuxenutbildning i fokus

Att bemöta och undervisa vuxna elever kräver en riktad pedagogik och didaktik samt en förståelse för elevernas studiebakgrund som kan vara kantad av tidigare skolmisslyckanden. Det innebär att du som lärare, utöver uppdraget att förmedla ämneskunskaper, även behöver motivera elever som ofta saknar studievana. Välkommen till en konferens med intressanta och aktuella föreläsningar för dig som undervisar inom vuxenutbildningen!

Läs mer och boka plats