Dela:

Education and Fertility: Dynamic Interrelations between Women’s Educational Level, Educational Field and Fertility in Sweden

Fakta
Disputation

2012-02-06

Titel (eng)

Education and Fertility: Dynamic Interrelations between Women s Educational Level, Educational Field and Fertility in Sweden

Författare

Karin Tesching

Handledare

Professor Gunnar Andersson

Opponent

Professor Ronald R. Rindfuss

Institution

Sociologiska institutionen

Lärosäte

SU – Stockholms universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs pressmeddelandet från Stockholms universitet

Svenskt abstrakt:

Denna avhandling analyserar tre aspekter av sambandet mellan kvinnorsutbildning och barnafödande. Särskild uppmärksamhet ägnas åt utbildningens inriktningsom en dimension vid sidan av utbildningsnivå och rollen av att vara studerande. Dennadimension måste beaktas för att kunna förstå det komplexa samspelet mellan utbildningoch fertilitet. De empiriska analyserna är baserade på svenska registerdata för perioden1990-2004 som analyseras med hjälp av intensitetsregression.Vad avser effekter av utbildning på kvinnors fruktsamhet bekräftar studien attpågående utbildningsaktivitet i allmänhet är negativt korrelerad med barnafödande.Vidare påvisar avhandlingen förutom skillnader i första-, andra- ochtredjebarnsintensiteter för kvinnor med olika hög utbildningsnivå kraftiga skillnader ifruktsamhetsbeteende efter utbildningens inriktning.För att undersöka effekten av barnafödande på kvinnors utbildningskarriäreranalyseras hur barnafödande påverkar en kvinnas benägenhet att vidareutbilda sig inomett annat utbildningsområde än det hon redan har en utbildning i. Effekten avbarnafödande på en sådan händelse varierar kraftigt beroende på viket fält en kvinnatidigare utbildat sig inom. Kvinnor med examen inom områden där det är svårt attetablera sig på arbetsmarknaden visar sig ha en särskilt hög benägenhet tillvidareutbildning inom ett annat område. För dessa kvinnor verkar barnafödande påverkadem att söka sig till ett utbildningsområde som erbjuder mer stabila och familjevänligaframtidsutsikter.Slutligen undersöks effekterna av icke-observerade faktorer på kvinnorsutbildning och fruktsamhet. Genom att skatta simultana intensitetsregressioner för enkvinnas fruktsamhetsbeteende och val av utbildningsområde visas att utbildningsbeslutoch barnafödande är korrelerade via icke-observerade faktorer som samtidigt påverkarbåda livsprocesserna.

Sidan publicerades 2012-01-30 00:00 av John Miller
Sidan uppdaterades 2012-02-28 09:57 av John Miller


Skolportens konferenser
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Kommande disputationer
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

INTERVJU: Inkluderingen har gått för långt, ropar röster i skoldebatten. Tvärtom, menar MARA WESTLING ALLODI, professor i specialpedagogik. Inkludering är viktig för demokratin – och vi har inte ens börjat.

Läs mer!
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
When ‘Careless Mistakes’ Aren’t: Dyscalculia, Math Anxiety, and Learning Strategies That Help

Math is hard. Dyscalculia, a math learning disability, can make learning and calculating numbers downright painful. Persistent difficulties with math can also lead to intense overwhelm and feelings of academic dread, also known as math anxiety.

Irena Makower: ”De med perfektionistiska personlighetsdrag blir väldigt utsatta”

När idealet är att vara perfekt kan stress, ångest och psykisk ohälsa bli följden. Prestationen blir som en beroendeframkallande drog. Forskning, som den psykologen Irena Makower arbetar med, visar att det bästa sättet att möta detta är att samtala i klassrummet om bland annat drivkrafter.

Ny kunskapssammanställning om psykisk hälsa hos barn och elever med funktionsnedsättning

Nu finns en kunskapssammanställning inom området psykisk hälsa hos barn och elever med funktionsnedsättning. Den visar att elever med funktionsnedsättning trivs i mindre utsträckning i skolan. De har även mer olovlig frånvaro än elever utan funktionsnedsättning.

Alla ska förstå utmaningen

Spännande forskningsintroduktion­ om vikten av specialpedagogisk ­flerstämmighet i förskolan, skriver Veronica Ferm i en bokrecension.

Forskningsutblick: Upplevd stress hos barn och unga med adhd

Att vuxna med adhd ofta upplever höga stressnivåer har tidigare påvisats i forskning. Men hur upplever barn och ungdomar med adhd stress? I ett antal artiklar skrivna av forskare från Uppsala universitet har barnens perspektiv lyfts, och det framkommer att barn och ungdomar med adhd upplever stress i högre grad än jämnåriga barn utan adhd.