2012-01-30 00:00  1459 Dela:

Education and Fertility: Dynamic Interrelations between Women’s Educational Level, Educational Field and Fertility in Sweden

Fakta
Disputation

2012-02-06

Titel (eng)

Education and Fertility: Dynamic Interrelations between Women s Educational Level, Educational Field and Fertility in Sweden

Författare

Karin Tesching

Handledare

Professor Gunnar Andersson

Opponent

Professor Ronald R. Rindfuss

Institution

Sociologiska institutionen

Lärosäte

SU – Stockholms universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs pressmeddelandet från Stockholms universitet

Svenskt abstrakt:

Denna avhandling analyserar tre aspekter av sambandet mellan kvinnorsutbildning och barnafödande. Särskild uppmärksamhet ägnas åt utbildningens inriktningsom en dimension vid sidan av utbildningsnivå och rollen av att vara studerande. Dennadimension måste beaktas för att kunna förstå det komplexa samspelet mellan utbildningoch fertilitet. De empiriska analyserna är baserade på svenska registerdata för perioden1990-2004 som analyseras med hjälp av intensitetsregression.Vad avser effekter av utbildning på kvinnors fruktsamhet bekräftar studien attpågående utbildningsaktivitet i allmänhet är negativt korrelerad med barnafödande.Vidare påvisar avhandlingen förutom skillnader i första-, andra- ochtredjebarnsintensiteter för kvinnor med olika hög utbildningsnivå kraftiga skillnader ifruktsamhetsbeteende efter utbildningens inriktning.För att undersöka effekten av barnafödande på kvinnors utbildningskarriäreranalyseras hur barnafödande påverkar en kvinnas benägenhet att vidareutbilda sig inomett annat utbildningsområde än det hon redan har en utbildning i. Effekten avbarnafödande på en sådan händelse varierar kraftigt beroende på viket fält en kvinnatidigare utbildat sig inom. Kvinnor med examen inom områden där det är svårt attetablera sig på arbetsmarknaden visar sig ha en särskilt hög benägenhet tillvidareutbildning inom ett annat område. För dessa kvinnor verkar barnafödande påverkadem att söka sig till ett utbildningsområde som erbjuder mer stabila och familjevänligaframtidsutsikter.Slutligen undersöks effekterna av icke-observerade faktorer på kvinnorsutbildning och fruktsamhet. Genom att skatta simultana intensitetsregressioner för enkvinnas fruktsamhetsbeteende och val av utbildningsområde visas att utbildningsbeslutoch barnafödande är korrelerade via icke-observerade faktorer som samtidigt påverkarbåda livsprocesserna.

Sidan publicerades 2012-01-30 00:00 av John Miller
Sidan uppdaterades 2012-02-28 09:57 av John Miller


Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 1-2 december 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Skolportens magasin
  Skolporten nr 3/2020 – ute 15 maj

Skolportens magasin

Intervju: Möt forskaren Gunnlaugur Magnússon, som saknar de mest fundamentala frågorna i debatten. Tema: Rollen som skolchef – så komplex och utsatt är den.

Läs mer här
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

Fostermammors utbildningsnivå har liten inverkan på barnens skolresultat

Sambandet mellan fostermammors utbildningsnivå och långtidsplacerade barns skolprestationer är svagt, och varierar mellan flickor och pojkar. Det är en skillnad mot hur det är i biologiska familjer, där sambandet är starkt. Det visar en studie i en ny avhandling i sociologisk demografi från Stockholms universitet.

Introverta lider i det tysta

Ensamhet är inte bara en påtvingad plåga. För vissa elever är ensamhet ett behov som skolan saknar insikt om och därmed också förmåga att möta. Ofta klarar dessa elever av skolan utan synbara problem, samtidigt som de håller problemen för sig själva – till ett högt personligt pris.

Ljudmetoden är överlägsen vid läsinlärning säger forskningen

Det finns ett vetenskapligt stöd för att det är ljudmetoden som leder till flytande läsning både snabbast och för flest elever.

Hans forskning ska hjälpa elever med dyskalkyli

Kenny Skagerlund forskar om det ännu relativt outforskade området dyskalkyli. Med det tilldelade forskningsanbudet på 1,7 miljoner, som han tagit emot, hoppas han kunna ta forskningen ytterligare ett par steg framåt och hitta verktyg för att underlätta för drabbade elever.

Utanförskap: 5 råd när barn blir utanför

Vissa barn gick omkring nästan en hel timme ensamma. Andra fick leka ett tag men bara på vissa villkor. En ny studie visar på ett systematiskt ­utanförskap som ­pedagoger inte märker.