Effects of management by objectives: studies of Swedish upper secondary schools and the Influence of role stress and self-efficacy on school leaders

Fakta
Disputation

2011-09-21

Titel (eng)

Effects of management by objectives: studies of Swedish upper secondary schools and the Influence of role stress and self-efficacy on school leaders

Författare

Erik Lindberg

Handledare

Doktor Kerstin Nilsson

Opponent

1:a ammanuens Elisabet Ljunggren

Institution

Handelshögskolan

Lärosäte

Umeå universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen
Läs Skolportens intervju med Erik Lindberg

Svenskt abstrakt:

Avhandlingen består av fyra separata artiklar vilka genom sina beröringspunkter med varandra även ger möjligheter till både bredare och djupare kunskap.Den första artikeln beskriver att implementeringsarbetet var intensivast och mest framgångs-rikt under den inledande fasen och det påminner om vad den modern diffusionsteori hävdar, nämligen att den avtar i ett senare skede när den ska implementeras på den lokala nivå där det praktiska arbetet genomförs. Det framgår också att den präglar vissa områden som t.ex. undervisning mer än andra områden som ligger närmare skolutveckling. Det görs en mindre jämförelse för att undersöka om skolor som har kommit längre med målstyrningsarbetet än andra därmed har bättre elevprestationer och den resulterar i att det inte går att finna något tydligt sådant samband. Resultaten indikerar att det kan finnas anledning att se över hur skolutvecklingen styrs när man vill förbättra elevprestationerna på en skola. Det är välkänt att rektor spelar stor roll för en skolas framgångar. Det nya styrsystemet innebär ett behov av att designa en ny roll som skapar så bra förutsättningar som möjligt för skolledare att prestera bra. Den andra artikeln beskriver hur faktorer som goal commitment, rolestress och selfefficacy påverkar rektors roll prestation. I artikeln beskrivs vilken inverkan en stark goal commitment har och för första gången kan både en funktionell och en dys-funktionell effekt på rollstress beskrivas. De två effekterna medieras sedan av selfefficay och dess stora betydelse för role performance framgår tydligt. Artikeln kan ge anledning att diskutera vilken rollstress designen av den lokala skolledarrollen skapar och på vilket sätt det bidrar till positiv och negativa stress för att underlätta för skolledarnas rollprestationer. Betydelsen av selfefficacy för att skapa höga rollprestationer ledde till en studie av vilka källor som det kan finnas till ett högt selfefficay och hur de verkar. Studien fördjupade tidigare kunskapen om välkända faktorer med kunna beskriva att även role conflict och role ambiguity hör dit. Dessutom framkom att varje roll stressor på verkar rollinnehavaren utifrån sin natur och inverkan inte är linjär som tidigare hävdats utan att det finns nivåer som är mer optimala. Artikeln stärker betydelsen av att designa en roll där av skolledaren stimuleras optimalt och för att undvika en erodering av selfefficacy. Alternativ kan de två artiklarna stimulera en till diskussion om hur man stärker och utvecklar skolledarna så att de klarar uppgifterna som igår i rollerna bättre.Den sista artikeln beskriver två case med olika typer av roller och avslutas med en jämförelse av en roll som påminner och den gamla rektorsrollen från regelstyrningens tid med en ny som påminner om School Based Management. Resultaten visar att den gamla rollen skapar ett tydligare uppdrag, men med mindre möjligheter att finna lösningar vilket skapar mer role overload och role conflict. I den senare rollen upplevs mer role ambiguity, men ett större handlingsutrymme minskar inflytandet av de två andra rollstressorerna. Artikeln avslutas med en diskussion om hur man bör ha ett övergripande tänk på vad rolldesignen skapar för krav och möjligheter för role performance. Det kan på ett praktiskt plan uppmuntra till en helhetssyn från skolkontorsnivå ut till lokal skola och medvetet styra balansen mellan ansvar och befogenheter respektive arbetsuppgifter och resurser.

Sidan publicerades 2011-06-13 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-27 09:07 av


Konferenser
Fortbildning
Rektor i förskolan

Rektor i förskolan

Den här konferensen fokuserar på din roll som chef och ledare med högaktuella föreläsningar om det pedagogiska ledarskapet och din professionsutveckling. Hur leder du i förändring och hur görs en nulägesanalys? Vi tar avstamp i de frågor som är specifika för förskolans verksamhet, men belyser även ämnen utifrån din yrkesroll som chef över en mångbottnad verksamhet.

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Skolans styrning
  Skolporten nr 3/2019 – ute 16 maj

Tema: Skolans styrning

Sveriges rektorer slits mellan budgetkrav och elevers rätt till likvärdig utbildning. Intervjun: Didaktikforskaren Simon Hjort vill utbilda framtidens tänkare. Reportage: Lekens betydelse i förskolan. +Skolportens favorit: Så skapas rektors pedagogiska ledarskap. +Så väcker vi tjejers teknikintresse. +Unga kämpar för bättre sexualundervisning.

Läs mer här!
Kommande disputationer
Lediga tjänster
Fler platsannonser
Fortbildning
Källkritik i fokus

Källkritik i fokus

I det informationssamhälle vi lever i är det ibland svårt att avgöra vad som är fakta respektive falska påståenden. Som lärare ska du förmedla vikten av källkritik men det är även viktigt att veta vilka faktorer som styr vårt källkritiska förhållningssätt samt vilka praktiska verktyg som finns till hjälp för att utesluta falsk information. Välkommen till en konferens med fokus på källkritik!

Läs mer och boka plats
5 mest lästa på FoU

Från oro till ro i skolan

Det är möjligt att med små medel vända utvecklingen i en klass och i en hel skola. Det är Assaredsskolans erfarenhet efter att ha fått rådgivning och fortbildning i att hantera elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

ÅK 1-3 Bild: Måla som Romero Britto

Bildläraren Sonja Stankovich i Jönköping lät eleverna fördjupa sig i och få inspiration av Romero Brittos färgglada konst. Elevernas tolkningar blev helt underbara, skriver hon. Ett lektionstips som egentligen fungerar för alla åldrar.

ÅK 1-3 Svenska/Svenska som andraspråk: Dagen när det regnade hjärtan

Vad händer när eleverna kommer till klassrummet och ser små små hjärtan på golvet? Vad har hänt? Låt eleverna upptäcka tillsammans och skriva i par eller enskilt om dagen när det regnade hjärtan.

ÅK 7-9 Svenska/Svenska som andraspråk: Porträttbild och upphovsrätt

Detta är en lektion som handlar om att få elever att fundera över frågor som: Vem äger bilden? Får jag lägga ut bilder hur som helst? Det brukar bli intressanta diskussioner om etiska aspekter och juridiska aspekter och hur dessa inte alltid går hand i hand, skriver läraren Jenny Edvardsson.

Survey: Nearly all teachers use tech in class

About 95% of teachers use technology in the classroom — especially video streaming services such as YouTube, and productivity and presentation tools, such as Microsoft Office, according to a survey by Common Sense Education. Data shows that some of the tools that teachers rated as most effective, such as those involving health and well-being, were some of the least utilized.