Elevinflytande i gränslandet mellan didaktik och makt – en studie av undervisningspraktiken i tre grundskolor

Vilka uttryck för elevinflytande kan beskrivas i tre olika skolors verksamhet där det funnits en särskild ambition att förverkliga elevinflytande? Det är en av frågorna som Linda Eriksson utforskar i sin avhandling.

Fakta
Disputation

2019-08-30

Titel (sv)

Elevinflytande i gränslandet mellan didaktik och makt – en studie av undervisningspraktiken i tre grundskolor

Författare

Linda Eriksson

Handledare

Professor Christina Segerholm, Umeå universitet Göran Bostedt, Mittuniversitetet

Opponent

Marianne Dovermark, Göteborgs universitet

Institution

Institutionen för utbildningsvetenskap

Lärosäte

Mittuniversitetet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs Skolportens intervju med Linda Eriksson

Svenskt abstrakt:

I avhandlingen studeras elevinflytande som didaktisk praktik. Gränslandet mellan didaktik och makt i undervisningen i grundskolan blir belyst. Elevinflytande är mångtydigt och förväntas bidra till att förverkliga skolans kunskaps- och demokratiuppdrag. Det har även angetts som förutsättning för lärande. I studien anges lärandeteoretiska och läroplansteoretiska frågor som viktiga, samt att elevinflytande inte kan skiljas från frågor om makt. Undervisningspraktiker i tre grundskolor beskrivs med hjälp av ordning och omförhandling som analysverktyg. Därefter analyseras ansvar samt transparens som villkor för det som sker i perspektiv av didaktik och makt. Resultatet visar att det inte är möjligt att fastställa elevinflytandets gränser. En didaktisk modell konstrueras för att återkommande kunna pröva elevinflytande mellan didaktiska överväganden och en obefogad makt.

Sidan publicerades 2019-06-25 11:46 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2019-09-16 10:51 av Susanne Sawander


Relaterat

Grund- och gymnasiesärskolan, 12-13 november i Stockholm

Ta del av aktuella föreläsningar om praktiska exempel på ämnesövergripande undervisning, bfl och hur det fungerar i särskolans lärmiljö och hur digitala verktyg kan utmana elever på olika utvecklingsnivåer. Konferensen berör också sex- och samlevnadsundervisning i särskolans praktik och hur man skapar en tillgänglig undervisning för elever med syn- eller hörselnedsättning. Missa inte högaktuella och intressanta dagar!

Epistemologies of Entrepreneurship Education: Experiments and Outcomes

Rasmus Rahm har gjort en longitudinell studie över effekterna av entreprenörskapsutbildningar.

Through the Ranks Essays on Inequality, Status and School Choice

Elin Molin har bland annat undersökt effekterna av skolreformen som ändrade antagningskriterierna på offentliga gymnasieskolor.

The Nordic Model: Language games promoting literacy skills – a 10 year phonological intervention follow-up from kindergarten to grade 9

Ann-Christina Kjeldsens forskning handlar om språkleksprogram med syfte att förebygga lässvårigheter som gör att en del barn redan från skolstarten hamnar på efterkälken.

Den goda skolan: i lagens namn eller en trygghetens famn? Diskurser om skolproblem i lokal media och bland skolverksamma

Elin Stark har i sin avhandling identifierat och analyserat diskurser om ”den goda skolan” i lokal media och bland skolverksamma.

Skola för lönsamhet. Om elevers marknadsanpassade villkor och vardag

Svensk grundskola, oberoende skolform, är starkt präglad av resultatstyrning. Det visar Majsa Allelin i sin avhandling.

Education, skills and gender: The impact of a grading reform and the business cycle on labor market outcomes

Charlotta Boström har i sin avhandling analyserat utbildnings- och arbetsmarknadsutfall ur olika perspektiv.

När förskolan möter neurovetenskap: Kunskapsteoretiska möten i teori och i praktik

Vad kan förskoledidaktiskt arbete på vetenskaplig grund innebära i mötet med neurovetenskap med avseende på kunskapsteorier och didaktiskt arbete med språkpraktiker och språkutveckling? Det är en av frågorna som Lena Aronsson undersöker i sin avhandling.

Flickblickar: Visuella berättelser om, av och genom gymnasieelevers kroppar

Maria Eriksson har undersökt hur blickar deltar i uppförandet av femininitet och kropp bland gymnasietjejers vardagsbruk av bilder eller visuella berättelser.

Valfrihetens geografi och rationella gymnasieval: En experimentell studie om elevers preferenser vid val av skola

Mikael Thelin har i sin avhandling undersökt elevers preferenser vid val av gymnasieskola.

Encountering Evolution: Children’s Meaning-Making Processes in Collaborative Interactions

Johanna Frejd har utforskat förskolebarns meningsskapandeprocesser kring evolution.

Avslut och fortsättning: En studie om övergången från introduktionsprogrammet språkintroduktion till nationellt program vid gymnasieskolan

Åsa Bjuhr har forskat om elevers övergång från språkintroduktion till nationellt program vid gymnasieskolan.

Skolan som demokratiprojekt: En poststrukturell diskursanalys av demokratiuppdrag och lärarsubjekt

Ami Cooper har forskat om skolans demokratiuppdrag och belyst hur uppdraget tillskrivs mening och vilka konsekvenserna av detta blir.

Does language matter?: sources of inequivalence and demand of reading ability of mathematics tasks in different languages

Frithjof Theens har forskat om förhållandet mellan språk och matematik och vilka möjliga effekter som språk kan ha på skriftliga matematikuppgifter.

An empowerment-based school physical activity intervention with adolescents in a disadvantaged community: A transformative mixed methods investigation

I sin avhandling har Linus Jonsson bland annat beskrivit och problematiserat implementering av en egenmakts-baserad skolintervention i ett multikulturellt område i Sverige med låg socioekonomisk status.

Det flerspråkiga NO-klassrummet : en studie om translanguaging som läranderesurs i ett NO-klassrum

Annika Karlssons forskning handlar om språkanvändningen i flerspråkiga NO-klassrum.

Konferenser
Fortbildning
Rektor i förskolan

Rektor i förskolan

Den här konferensen fokuserar på din roll som chef och ledare med högaktuella föreläsningar om det pedagogiska ledarskapet och din professionsutveckling. Hur leder du i förändring och hur görs en nulägesanalys? Vi tar avstamp i de frågor som är specifika för förskolans verksamhet, men belyser även ämnen utifrån din yrkesroll som chef över en mångbottnad verksamhet.

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Finalist till Publishingpriset 2019!

Finalist till Publishingpriset 2019!

Skolportens forskningsmagasin är nominerat till Publishingpriset 2019 för andra året i rad!

Läs mer här!
Kommande disputationer
Lediga tjänster
Fler platsannonser
5 mest lästa på FoU

Det perfekta klassrummet

Till Källbrinksskolan i Huddinge kommer skolfolk, politiker och arkitekter på studie­besök. Här har studieron ökat tack vare ny möblering och inredning i klassrummet.

Lena Adamson: Skolan, lärarna och forskningen

Skolforskningsinstitutets tidigare myndighetschef Lena Adamson reflekterar mot bakgrund av sina erfarenheter om arbetet med en skola på vetenskaplig grund. Var står vi idag, snart tio år efter lagändringen, och vad behöver göras?

Seven strategies to keep students motivated all year long

Students aren’t always aware of the progress they are making or how their emotions affect their learning throughout the year. These strategies can help make those things visible to them.

Girls would do better in maths and science tests if exams were made longer, study finds

Female students appear to be better at sustaining accuracy over time during tests, according to a study that looks at data from the Program for International Student Assessment and compares student performance at different stages of tests.

Undervisa elever med särskild begåvning

Hur kan lärare arbeta för att inkludera elever med särskild begåvning i undervisningen? Forskningen har hittills inte ägnat denna fråga särskilt mycket uppmärksamhet, och det är detta som Elisabet Mellroth råder bot på genom sin doktorsavhandling i pedagogiskt arbete. (webb-radio)