Elevinflytande i gränslandet mellan didaktik och makt – en studie av undervisningspraktiken i tre grundskolor

Vilka uttryck för elevinflytande kan beskrivas i tre olika skolors verksamhet där det funnits en särskild ambition att förverkliga elevinflytande? Det är en av frågorna som Linda Eriksson utforskar i sin avhandling.

Fakta
Disputation

2019-08-30

Titel (sv)

Elevinflytande i gränslandet mellan didaktik och makt – en studie av undervisningspraktiken i tre grundskolor

Författare

Linda Eriksson

Handledare

Professor Christina Segerholm, Umeå universitet Göran Bostedt, Mittuniversitetet

Opponent

Marianne Dovermark, Göteborgs universitet

Institution

Institutionen för utbildningsvetenskap

Lärosäte

Mittuniversitetet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs Skolportens intervju med Linda Eriksson

Svenskt abstrakt:

I avhandlingen studeras elevinflytande som didaktisk praktik. Gränslandet mellan didaktik och makt i undervisningen i grundskolan blir belyst. Elevinflytande är mångtydigt och förväntas bidra till att förverkliga skolans kunskaps- och demokratiuppdrag. Det har även angetts som förutsättning för lärande. I studien anges lärandeteoretiska och läroplansteoretiska frågor som viktiga, samt att elevinflytande inte kan skiljas från frågor om makt. Undervisningspraktiker i tre grundskolor beskrivs med hjälp av ordning och omförhandling som analysverktyg. Därefter analyseras ansvar samt transparens som villkor för det som sker i perspektiv av didaktik och makt. Resultatet visar att det inte är möjligt att fastställa elevinflytandets gränser. En didaktisk modell konstrueras för att återkommande kunna pröva elevinflytande mellan didaktiska överväganden och en obefogad makt.

Sidan publicerades 2019-06-25 11:46 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2019-09-16 10:51 av Susanne Sawander


Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 5-6 maj 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

Key strategies for reducing friction over student discipline

Principals and teachers must work hard at alignment when it comes to the difficult—and evolving—question of student discipline.

(Lärar)avlastande yrkesgrupper – Var går gränserna?

En studie om nya fördelningar av och förhandlingar om arbete i skolan. (pdf)

Språkförmågan byggs i förskolan

Systematiska språklekar i förskolan kan förbättra barns läskunnighet, särskilt barn med lässvårigheter. Ann-Christina Kjeldsens studie har fått stor internationell uppmärksamhet.

Ledarens betydelse – en kulturell arkitekt

En av ledarens viktigaste roll är att vara en visionsbärare! Ledaren sätter ord på varför organisationen finns. Varför man gör det man gör, vad allt hårt arbete ska leda till och vad som ska ha hänt när vi är i mål? Vad längtar ledaren efter att få se? Vad strävar ledaren efter och vilka medel har ledaren byggt in i sin organisation för att nå dit?

Elevcoachning gav ökad närvaro

Ökad närvaro och måluppfyllelse med professionell elevcoachning. Så heter slutrapporten om ett projekt om elevcoachning i en kommunal grundskola i Stockholm som Specialpedagogiska skolmyndigheten stöttat.