Elevinflytande i gränslandet mellan didaktik och makt – en studie av undervisningspraktiken i tre grundskolor

Vilka uttryck för elevinflytande kan beskrivas i tre olika skolors verksamhet där det funnits en särskild ambition att förverkliga elevinflytande? Det är en av frågorna som Linda Eriksson utforskar i sin avhandling.

Fakta
Disputation

2019-08-30

Titel (sv)

Elevinflytande i gränslandet mellan didaktik och makt – en studie av undervisningspraktiken i tre grundskolor

Författare

Linda Eriksson

Handledare

Professor Christina Segerholm, Umeå universitet Göran Bostedt, Mittuniversitetet

Opponent

Marianne Dovermark, Göteborgs universitet

Institution

Institutionen för utbildningsvetenskap

Lärosäte

Mittuniversitetet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs Skolportens intervju med Linda Eriksson

Svenskt abstrakt:

I avhandlingen studeras elevinflytande som didaktisk praktik. Gränslandet mellan didaktik och makt i undervisningen i grundskolan blir belyst. Elevinflytande är mångtydigt och förväntas bidra till att förverkliga skolans kunskaps- och demokratiuppdrag. Det har även angetts som förutsättning för lärande. I studien anges lärandeteoretiska och läroplansteoretiska frågor som viktiga, samt att elevinflytande inte kan skiljas från frågor om makt. Undervisningspraktiker i tre grundskolor beskrivs med hjälp av ordning och omförhandling som analysverktyg. Därefter analyseras ansvar samt transparens som villkor för det som sker i perspektiv av didaktik och makt. Resultatet visar att det inte är möjligt att fastställa elevinflytandets gränser. En didaktisk modell konstrueras för att återkommande kunna pröva elevinflytande mellan didaktiska överväganden och en obefogad makt.

Sidan publicerades 2019-06-25 11:46 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2019-09-16 10:51 av Susanne Sawander


Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 1-2 december 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Skolportens magasin
  Skolporten nr 3/2020 – ute 15 maj

Skolportens magasin

Intervju: Möt forskaren Gunnlaugur Magnússon, som saknar de mest fundamentala frågorna i debatten. Tema: Rollen som skolchef – så komplex och utsatt är den.

Läs mer här
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

Konkret digitalisering

Skapandet av en tillgänglig lärmiljö är det viktigaste syftet med digitaliseringen, enligt författarna av boken Digitala möjligheter – i en lärmiljö för alla. 

Stresstudie på skolbarn: alla skulle må bra av att varva ner

Stressen dyker upp lite varstans. Över att inte hinna i tid, inte prestera tillräckligt bra, inte kunna hantera kompisrelationerna. Distriktssköterskestudenterna Alexandra Warghoff och Sara Persson lät skolbarnen själva beskriva stressen, och nu är orden och tankarna publicerade i en internationell tidskrift.

”Både katederundervisning och elevcentrering fungerar”

Katederundervisning och elevcentrerad undervisning ställs ofta mot varandra. I en ny forskningssammanställning visar Skolforskningsinstitutet att dessa perspektiv kan vara mer eller mindre lämpliga i olika undervisningssituationer och för olika elever i en och samma klass.

Många vill gå ledarskapsutbildning

Högskolan Väst erbjuder för andra året ett magisterprogram i ledarskap. Programmet är ett av de program som lockat flest sökande på Högskolan Väst inför höstterminen.

Är du lönsam, lille vän?

Systemskiftet i svensk skola har skett på tre plan; ekonomiskt, organisatoriskt och genom en pedagogisk decentralisering. Det hävdar sociologen och före detta aktivisten Majsa Allelin i en avhandling där hon menar att skolans lönsamhet ­hamnat helt i fokus.