Hoppa till sidinnehåll
Skolhistoria

En landsbygdens skolreform? Den geografiska dimensionen i bygget av en enhetsskola

Publicerad:2022-09-27
Uppdaterad:2023-05-04

Matts Dahlkwist har forskat om folkskolans väg till grundskola, betraktat ur ett historiskt-geografiskt perspektiv.

Författare

Matts Dahlkwist

Handledare

Professor Guadelupe Francia, Högskolan i Gävle. Professor Esbjörn Larsson, Uppsala universitet

Opponent

Professor Gunnar Berg, Mittuniversitetet

Disputerat vid

Uppsala universitet

Disputationsdag

2022-04-08

Titel (se)

En landsbygdens skolreform?: Den geografiska dimensionen i bygget av en enhetsskola

Institution

Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Abstract in English

A fundamental organizational idea in the construction of a nine-year coherent unit school in Sweden 1928–1972, with geographical equality as a subgoal, consisted of a national uniformity in terms and content, with centralization as an overall tool (strategy area 1). At the same time, this school would be designed after local needs and conditions (strategy area 2). The main purpose and the investigation in the dissertation consist of the relationship between these two strategy areas in a smaller rural municipality.

A categorization has been made in its various aspects of national and local level: first the uniformity of the school time, second in shape (school-form and school size), as well as the third, compensatory measures to compensate for centralization’s disadvantages in the countryside.

The thesis takes its starting point in a historical micropolitical longitudinal study, in order to capture how a local school organization acted in relation to national intentions and decisions, through studies of the interaction and the conflict pattern between actors of significance, in accordance with Lipsky’s theory of Street Level Bureaucrats (here: the country road bureaucrats).

The main results of the empirical study shows that even from a rural perspective, the school’s centralization process was considered necessary in the work to achieve geographical equalization. When a conflict between the both strategy areas occur, was national uniformity prioritized in front of manifestation of local space. The cross-pressure position of the country road bureaucrats were characterized by the fact that they often ended up in a cross-pressure position between parents on one side and school inspector on the other hand. In conflict situations, the country road bureaucrats used to came to act in coalition with any other actor.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Specialpedagogik i grundskolan

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som möter elever i behov av stöd i grundskolan. Välj om du vill delta i Stockholm eller digitalt! Ta del av den senaste forskningen om bland annat AI och framtidens digitala skola, neurodiversitet och hur vi implementerar ett specialpedagogiskt förhållningssätt i hela verksamheten.
Läs mer & boka
Åk F–9
7–8 maj
Digital temaföreläsning

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

Skolportens digitala föreläsning med Issis Melin, för dig som vill lära dig mer om arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan. Föreläsningen fokuserar på hur elevhälsoteamet kan identifiera hedersrelaterade beteenden, samt hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Ta del av denna föreläsning mellan 22 april–5 juni!
Läs mer & boka
Åk F–Gy
22 apr – 5 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev