Hoppa till sidinnehåll

En riktig rektor. Om ledarskap, genus och skolkulturer.

Publicerad:2007-06-14
Uppdaterad:2012-05-02

För en utomstående kan nog rektors arbete förvåna litegrann, säger Josefin Brüde Sundin, för det vardagliga ledarskapet gestaltar sig ibland på lite oväntade sätt. Men det som först kan verka som ganska löst hopplockade arbetsuppgifter bildar tillsammans en meningsfull helhet, säger hon, och får absolut inte förringa den verkliga innebörden av rektorernas ledarskap.

Författare

Josefin Brüde Sundin

Handledare

Professor Glenn Hultman samt docent Maria Sundkvist

Opponent

Docent Anders Persson, Lunds universitet

Disputerat vid

LiU – Linköpings universitet

Disputationsdag

2007-05-11

Titel (se)

En riktig rektor. Om ledarskap, genus och skolkulturer.

Titel (eng)

A Real Principal. About leadership, gender and culture.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

En riktig rektor. Om ledarskap, genus och skolkulturer.

Avhandlingen handlar om rektorers arbete och ledarskap. Det övergripande syftet med studien är att fånga och förstå innebörden av och komplexiteten i att vara rektor. Genom att rikta uppmärksamhet mot den vardagliga praktiken ute på skolorna ges en levande bild av rektorers arbete och ledarskap. Sammanhanget som rektorerna befinner sig i beaktas, vilket här innebär ett intresse för den kulturella kontexten samt för genusaspekter.

I studien används en explorativ, kvalitativ ansats, tydligt inspirerad av etnografisk metod. Studien baseras på ett längre fältarbete hos en kvinnlig rektor, två kortare fältarbeten hos två andra rektorer (en kvinna och en man), samt en intervjustudie där fyra rektorer ingår (två kvinnor och två män).

Studien visar att det handlar om ett skolledarskap på många plan, och att fenomenet är komplext och inte låter sig infångas i en enkel definition. Relationer och relationsskapande lyfts fram som centrala aspekter av rektorers arbete och ledarskap. Den emotionella dimensionen betonas, bland annat hävdas att rektorernas position emellan olika intressenter och delkulturer utgör en anledning till att de befinner sig i ett emotionellt spänningsfält. Konturerna av ett genuskontrakt urskiljs, där kulturella föreställningar om kvinnor och män blir tydliga, och som rektorerna har att förhålla sig till. Studien belyser hur en riktig rektor (för att anspela på titeln till avhandlingen) konstrueras i samspelet mellan många olika aktörer.

A Real Principal. About leadership, gender and culture.

The overall aim of the study is to show, from an ethnographic point of view, the what, why and how of events in the daily life of the principals studied. The ambition is to try to understand the meaning of being a principal and the complex situation in which they operate. Some questions raised are: What do the principals working days look like? What constitutes the foundations of school leadership? What characterizes the context (the cultures) in which they work? Has gender any significance for school leadership?

Earlier knowledge about leadership is mainly based on studies of male leaders, and organizations are often considered as gender neutral. These circumstances make it urgent to study leadership from a gender perspective. Using an explorative, ethnographic approach with participant observations and recorded interviews seven principals were studied. Most of the data was collected during one and a half years of fieldwork, where the work of one female principal was observed.

The result shows that leadership is a complex phenomenon. Relationships are seen as an essential aspect, and most of the daily work is accomplished through meetings and conversations with other people. The study illuminates how a real principal is constructed through relationships between many different individuals and groups. In this variety of subcultures different values and norms of behaviour are found. Schools can thus be regarded as multicultural organizations. Daily the principal has to try to understand, be aware of, and handle this cultural diversity. Partly as a consequence of this, emotions are constantly present in principals daily work. Principals have to deal with their own feelings as well as those of others. Contours of a gender contract are outlined, where cultural understandings of women and men become evident, and which the principals have to relate to.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i Artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens konferens för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens. Ta del av aktuell forskning som utgår från ämnets syftesbeskrivning, och få praktiska verktyg som hjälper dig att planera och genomföra kurserna. Innehållet är även intressant för dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt, samt för dig som undervisar inom vuxenutbildningen.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev