Dela:

Entreprenöriellt lärande: Gymnasieelevers skilda sätt att uppfatta entreprenöriellt lärande

Fakta
Disputation

2011-03-04

Titel (sv)

Entreprenöriellt lärande: Gymnasieelevers skilda sätt att uppfatta entreprenöriellt lärande

Författare

Annica Otterborg

Handledare

Professor Tomas Kroksmark, Professor Ulla Runesson

Opponent

Professor Lennart Svensson

Institution

Sektionen för lärarvetenskap

Lärosäte

Högskolan i Jönköping

Länkar
Läs hela avhandlingen
Pressmeddelande
Läs Skolportens intervju med Annica Otterborg

Svenskt abstrakt:

Eleverna behöver bli entreprenöriella, därför att samhället har ändrats lokalt och globalt och individen får bära ett allt större ansvar för sitt lärande och sin utkomst. Informationsteknologin påverkar alla och gör det möjligt att inhämta fakta långt utanför klassrummet. Sammantaget påverkar förändringarna synen på vad och hur eleven skall lära. Överstatliga organ som OECD och EU samt Nutek har under ett par decennier hävdat att skola och näringsliv behöver samverka för att skola elever i en entreprenöriell riktning. Idag, 2011, är entreprenörskap faktum inskrivet i den nya läroplanen för gymnasiet, GY 2011. Skolan har länge strävat efter att öka elevers ansvar för sitt eget lärande och flera olika lärandeformer har prövats för att utveckla detta. Syftet med den här studien är att bilda kunskap om entreprenöriellt lärande och ge ett kunskapsbidrag om en ny form för lärande, sett ur ett elevperspektiv. Den teoretiska och metodiska ansatsen i studien är fenomenografisk.16 elever, vid en gymnasieskola med en uttalad entreprenöriell profil, har intervjuats. Den intervjuguide som använts har varit öppen med rika tillfällen för informanten att, med utgångspunkt i det projektarbete som eleven utför under det sista gymnasieåret, berätta om sitt arbete. Eleverna använder inte termen entreprenöriell för att beskriva sina uppfattningar men av datamaterialet förstår jag med min lärarerfarenhet att det är entreprenöriellt lärande som de beskriver sina uppfattningar av. Resultatet av analysen av datamaterialet visar gymnasieelevers skilda sätt att uppfatta entreprenöriellt lärande och fördelar sig i fem beskrivningskategorier. De är förstå, identifiera och avgränsa uppgiften; Extern kontakt och kommunikation; Teambildning; Lära i olika sociala praktiker; Att se bortom det uppenbara. Av resultatet framgår att om skolan ska använda entreprenöriellt lärande som lärandeform, behöver uppgifter hämtas från verksamheter utanför skolan för att vara utmanande för elever att hantera själva och med hjälp av andra.

Sidan publicerades 2011-02-24 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-27 12:42 av


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Social interaktion och lek i förskolor för barn med särskilda utbildningsbehov

Studier har visat att barn med särskilda utbildningsbehov kan vara mindre engagerade i sociala interaktioner med sina kamrater.

Forskaren om alla problem läsningen förväntas lösa

Vad är meningen med att fostra goda läsare? Svaret är inte givet och har förändrats över tid, menar ett forskarlag som är i färd med att undersöka saken. ”Idag ska läsning i högre grad bidra till ökad integration och andra samhälleliga mål”, säger forskaren Daniel Pettersson.

Undervisning i ett fritidshem för alla?

I en ny studie problematiseras fritidshemslärares perspektiv på stöd till elever i fritidshem. Artikeln av Marina Wernholm har skrivits inom ramen för Ifous FoU-program Fritidshemmets pedagogiska uppdrag.

Sömnbrist bland tonåringar – hur kan skolan stötta?

En ny forskningsstudie visar att mer än varannan tonåring sover mindre än åtta timmar per natt. För skolan och elevhälsan är det viktigt att uppmärksamma sömnvanornas betydelse för ungdomars hälsa, menar Malin Jakobsson, som är forskare vid Högskolan i Borås och tidigare varit verksam som skolsköterska.

Skolornas intagning segregerar eleverna

Olika intagningsregler till gymnasieskolan påverkar segregationen bland eleverna. Effekten är mindre än för andra faktorer, men ändå tydlig. Det visar en ny studie skriven av forskare vid Linköpings universitet.

SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Digitalisering
  Skolportens magasin nr 6/2022.

TEMA: Digitalisering

Tema: Digitalisering. Svensk skolas ambition att vara bäst i världen på digitalisering innebär både för- och nackdelar. Intervjun: Issis Melin har länge ägnat sig åt frågor som rör hedersrelaterat våld och förtryck. Enligt henne är den nya läroplanen ett steg i rätt riktning.

Läs mer och prenumerera här!