Erbjudet och upplevt lärande i mötet med svenska som andraspråk och svensk skola

Fakta
Disputation

2008-12-12

Titel (sv)

Erbjudet och upplevt lärande i mötet med svenska som andraspråk och svensk skola

Titel (eng)

Offered and Experienced Learning in the Pupils’ Encounters with Swedish as a Second Language and

Författare

Ann-Christin Torpsten

Handledare

Elisabeth Elmeroth, Högskolan i Kalmar och Lena Fritzen, Växjö univeritet

Opponent

Professor Pirjo Lahdenperä, Mångkulturellt centrum, Fittja

Institution

Institutionen för pedagogik

Lärosäte

VxU – Växjö universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs pressmeddelande (VxU)
Läs Skolportens intervju med Ann-Christin Torpsten

Svenskt abstrakt:

Andraspråkselevers pedagogiska praktik som handlar om språkliga möten är i fokus för avhandlingen när formulerad och upplevd läroplan analyseras. Med hjälp av en innehållslig idéanalys tolkas grundskolans läro- och kursplaner och med en narrativ analys tolkas andraspråkselevers berättelser om mötet med svenska som andraspråk och svenska skolan. Blivande lärare med svenska som andraspråk deltar med sina berättelser. En ram för tolkning växer fram genom resonemang kring språk och meningsskapande liksom kring kultur, kulturellt kapital, likformig/olikformig, kompensera/komplettera respektive begränsat deltagande/deltagande fullt ut. Resonemanget leder fram till konstruktionen av en teoretisk tolkningsram och prismor med vars hjälp erbjudet och upplevt lärande i mötet med svenska som andraspråk studeras.

Studien visar att ett nytt ämne vuxit fram ur behovet av att fostra andraspråkseleverna i svenskt kulturarv och svenska normer. Vidare blir både förändring i formulerade utbildningsideal över tid och motstridiga utbildningsideal synligt. Informanterna upplevde sig både avvikande och exkluderade i mötet med det svenska. De var varken enspråkiga och hade inte svenska som modersmål. Informanterna särskildes från övriga klassen och erbjöds särskild undervisning som skulle avhjälpa deras brister i svenskhet. Andraspråksundervisningen fokuserade fel och brister och det svenska kulturarvet i stället för att utgå från elevernas behov och förutsättningar. Deras tidigare erfarenheter och färdigheter togs inte tillvara. Ann-Christin Torpsten visar att deltagande i modersmålsundervisning som inte var på svenska blev problematiskt för omgivningen som uppfattade det som en enklare variant av modersmålsundervisning.

Sidan publicerades 2008-11-25 00:00 av
Sidan uppdaterades 2017-10-25 16:07 av


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Yrkesutbildning
  Skolportens magasin nr 3/2022.

TEMA: Yrkesutbildning

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Får vi titta på Youtube? Viktigt att fritidshem främjar barns medieintressen visar studie

Många elever har ett stort intresse för dataspel, att titta på Youtube-klipp och snacka på Tiktok. Hur ska lärarna på fritidshem förhålla sig till det? En ny studie visar att lärare som integrerar barnens medieintresse i fritidsverksamheten kan ha mer utvecklande samtal med eleverna om deras vardag.

Blandade känslor – om barn och ungas psykiska hälsa

Att förstå sina egna känslor gör det lättare att hantera och prata om sitt mående. Materialet Blandade känslor ger stöd till barn och till vuxna som möter barn i alla åldrar. Det kan användas i skolan, på fritiden, i hemmet, inom socialtjänsten eller vården.

”Hur stödet ges bäst måste alltid utgå från eleven”

45 forskare är kritiska till Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, och statsbidraget ”Anpassade lärmiljöer som del av särskilt stöd”. Men hur stödet ges bäst måste alltid utgå från eleven, skriver Åsa Vikström-Nilsson, verksamhetsområdeschef Specialpedagogiskt stöd vid SPSM, i en replik.

Schooling in the Nordic countries during the COVID-19 pandemic

Sämre undervisningskvalitet och sämre inlärning är två sannolika följder av perioder av undervisning på distans under covid 19-pandemin. Det kan leda till lägre framtida inkomster för dem som är unga idag. (pdf)

Förskolläraren som gör fysisk aktivitet jämställd

Reihaneh Jansson, förskol­lärare på Stadsskogens för­skola i Alingsås, har nyligen lett ett utvecklings­arbete om fysisk aktivitet utifrån ett jämställdhetsperspektiv.