Hoppa till sidinnehåll

Essays on schooling, gender, and parental leave

Publicerad:2010-01-27
Uppdaterad:2012-03-28
Författare

Elly-Ann Johansson

Handledare

Professor Peter Fredriksson

Opponent

Professor Per Johansson

Disputerat vid

UU – Uppsala universitet

Disputationsdag

2010-01-29

Titel (eng)

Essays on schooling, gender, and parental leave

Institution

Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Nationalekonomiska institutionen

Abstrakt

Elly-Ann Johansson har jämfört elever som fått åldersintegrerad undervisning i åk 4 6 med elever som fått traditionell undervisning. Totalt ingick omkring 4 500 barn från 35 kommuner i undersökningen. Eleverna har följts från årskurs 3 (1992) till dess att de lämnade grundskolan (1998). I undersökningens material går det inte att skilja mellan åldersintegrerade klasser som införts på grund av bristande elevunderlag från klasser som bildats av pedagogiska skäl. Studien bygger på ett rikt datamaterial som ger möjlighet att ta hänsyn till många faktorer som annars skulle kunna snedvrida resultaten. Till exempel skiljer sig lärarnas attityder åt i många frågor. Enligt enkätresultaten lägger lärare i åldersintegrerade klasser mindre vikt vid läxor, baskunskaper och formella prov. Resultaten visar att elever från åldersintegrerade klasser har sämre resultat på tester som mäter ordkunskap och matematik (kognitiv förmåga med ett samlingsnamn). Effekten är stor – 5 percentilenheter. I årskurs 9 finns det dock inga statistiskt säkerställda skillnader i betyg mellan elever från åldersintegrerade klasser och traditionella klasser. Undersökningen gav inga belägg för att åldersintegrerade klasser skulle ha olika påverkan på pojkar och flickor eller på svensk- och utlandsfödda barn.- Resultaten är intressanta, särskilt mot bakgrund av den snabba ökning av åldersintegrerade klasser som skett från 1980-talet och framåt. År 2000 gick exempelvis omkring en fjärdedel av alla barn i åk 4 och 5 i en åldersintegrerad klass, säger Elly-Ann Johansson.

Essays on schooling, gender, and parental leave

Essay 1: Mixed-aged classes (MA-classes) are a common phenomenon around the world. In Sweden, these types of classes increased rapidly during the 1980:s and 1990:s, despite the fact that existing empirical support for MA-classes is weak. In this paper, we estimate the effect of attending an MA-class during grades 4-6 on students cognitive skills. Using a unique survey with information on students, parents and teachers, we are able to control for many factors that could otherwise bias the results. We find a negative effect on short-run cognitive skills, as measured by grade 6 cognitive tests, and this effect is robust to a rigorous sensitivity analysis. Essay 2: We examine whether the impact of pre-school interventions on cognitive skills differs by immigrant background. The analysis is based on Swedish data containing information on childcare attendance, rich family background information, the performance on cognitive tests at age 13, and long-run educational attainment for cohorts born between 1967 and 1982. We find that childcare attendance reduces the gap in language skills between children from immigrant backgrounds relative to native-born children. We find no differential effects on inductive skills, however. Nor does childcare appear to affect the distribution of long-run educational attainment. Essay 3: This paper estimates the effect of child gender on mothers and fathers parental leave. The focus on Sweden, a highly gender equal society, yields additional knowledge on the prevalence of gender biases in industrialized countries. The results show that a first born son increases fathers parental leave with 0.6 days (1.5 percent) and decreases mothers leave by a similar amount, leaving the total leave unchanged. Both the sign and size of this effect is in line with previous research. However, there are interesting differences between groups that departs from previous studies. Non-traditional families, with high maternal relative earnings and/or educational levels, show even larger gender biases, indicating that it may be mothers, rather than fathers, that are the driving force behind this child gender bias. Essay 4: This paper investigates the effect of parental leave both own and spousal on subsequent earnings using different sources of variation. Using fixed-effects models, and in line with previous results, parental leave is found to decrease each parent s future earnings. Also spousal leave is important, but only for mothers. In fact, each month the father stays on parental leave has a larger positive effect on maternal earnings than a similar reduction in the mother s own leave. Using two reforms of the parental leave system as exogenous sources of variation yields only imprecisely estimated effects, even though the reforms had a strong effect on parental leave usage. However, the point estimates tentatively suggest effects in the same range or larger than the fixed-effects model found.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i Artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens konferens för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens. Ta del av aktuell forskning som utgår från ämnets syftesbeskrivning, och få praktiska verktyg som hjälper dig att planera och genomföra kurserna. Innehållet är även intressant för dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt, samt för dig som undervisar inom vuxenutbildningen.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt
Digital temaföreläsning

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

Skolportens digitala föreläsning med Issis Melin, för dig som vill lära dig mer om arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan. Föreläsningen fokuserar på hur elevhälsoteamet kan identifiera hedersrelaterade beteenden, samt hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Ta del av denna föreläsning mellan 22 april–5 juni!
Läs mer & boka
Åk F–Gy
22 apr – 5 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev