Everyday functioning in six year-old children born preterm: From a child perspective towards the child’s perspective

Anna Karin Andersson har i sin avhandling undersökt vardagsfungerande hos sexåriga barn födda för tidigt.

Fakta
Disputation

2017-10-20

Titel (eng)

Everyday functioning in six year-old children born preterm: From a child perspective towards the child’s perspective

Författare

Anna Karin Andersson

Handledare

Docent Lena Almqvist, Mälardalens högskola, Professor Lene Martin, Mälardalens högskola Medicine doktor Katarina Strand Brodd, Uppsala universitet

Opponent

Docent Eva Nordmark, Lunds universitet

Lärosäte

Mälardalens högskola

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs Skolportens intervju med Anna Karin Andersson

Abstract in English:

The overall aim of the thesis was to explore everyday functioning in six year-old children born preterm, from the children’s perspectives and from their parents’ perspectives. The relation between everyday functioning and neonatal risk factors, behavioural characteristics was studied with descriptive and correlational statistics, ANOVA and multiple linear regression (I). Patterns of everyday functioning were explored in a cluster analysis following a person-oriented approach (II). In a mixed method approach, the children’s and their parents’ perceptions on children’s competence in everyday activities were explored with a pictorial instrument and analysed with descriptive statistics and qualitative content analysis (III). The children’s perceptions of meaningful everyday life situations were explored in a photo voice study, analysed with qualitative content analysis. In total, 144 children born preterm and 222 children born at term and their parents were involved.

The results indicated that from the parents’ perspective most children born preterm and full-term were perceived with strong everyday functioning featuring strong motor, process and communication skills, a positive interaction pattern and low levels of behaviour problems. As a group, the children born very preterm were perceived weaker in their everyday functioning than the full-term group but the pattern of performance skills, interaction and behaviour varied similar to that of children born full-term. Further, it was found that preterm birth was not the main predictor, instead hyperactivity had most influence on everyday functioning. Moreover, the children born preterm perceived themselves to be overall strong performers of everyday activities. They wanted to be active and do things and for that they wanted to have skills and significant others i.e. siblings, parents, friends and pets to interact with and to feel safe and loved. Further, the children born preterm expressed a will to develop, improve and gain new skills and to have more opportunities to do meaningful things.

In conclusion, the results in this thesis indicate that young children born preterm are able to reflect on their everyday functioning, and express needs and desires for their participation in meaningful everyday life situations. Moreover, preterm birth is not the sole predictor of everyday functioning more critical is the interaction of individual, behavioural and contextual factors.

Sidan publicerades 2017-11-14 11:50 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2017-12-19 07:58 av Susanne Sawander


Konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Estetiska ämnen
  Skolporten nr 6/2018 – ute nu!

Tema: Estetiska ämnen

Vilken plats har de estetiska ämnena i skolan? Bidrar de till bättre resultat i andra ämnen? Eller är de helt enkelt viktiga i sin egen rätt? Intervju: Tillbaka till skolan. Psykologen Malin Gren Landell brinner för att minska elevers skolfrånvaro.

Köp digitala lösnummer!
Fortbildning
”Lärares sätt att kommunicera påverkar elevernas texter”

”Lärares sätt att kommunicera påverkar elevernas texter”

Karolina Wirdenäs, docent i nordiska språk, berättar om vikten att arbeta mångsidigt i undervisningen med skrivutveckling.

Läs intervjun
Lediga tjänster
Fler platsannonser
5 mest lästa på FoU

Effekten av en lärare

Den amerikanska ekonomiprofessorn Eric Hanushek är respekterad världen över för sin forskning. Och han skräder inte orden om lärarkvalitetens betydelse för elevernas resultat.

Resultatdialog 2018

Resultatdialog presenterar svensk utbildningsvetenskaplig forskning som finansieras av Vetenskapsrådet. Sedan år 2005 har resultat från aktuella forskningsprojekt sammanfattats inom ramen för Resultatdialog, dels på en årlig konferens, dels i en antologi som kan laddas ner från Vetenskapsrådet.se. Läs antologin här (pdf).

Forskare undersöker hur tvåspråkighet påverkar hur vi uppfattar känslor

I en ny avhandling från Mittuniversitetet studeras hur tvåspråkighet kan påverka hur vi uppfattar känslor. Trots att ungefär 90 % av den vuxna befolkningen i Sverige är tvåspråkig är detta ett av de nyaste forskningsområdena.

Barn som gått i förskola har högre lön som vuxna

Längre utbildning och högre lön. Det är de långsiktiga effekterna av att gå i förskola. Däremot påverkas inte de kognitiva färdigheterna, visar en översikt av internationell forskning.

Låt det få ta tid

Glöm det ”magiska trollspöet.” Det tar tid att bygga upp en högkvalitativ elevhälsa. Varje skola måste arbeta utifrån sin verklighet. Det anser forskaren Pia Skott.

Fortbildning
Vuxenutbildning i fokus

Vuxenutbildning i fokus

Att bemöta och undervisa vuxna elever kräver en riktad pedagogik och didaktik samt en förståelse för elevernas studiebakgrund som kan vara kantad av tidigare skolmisslyckanden. Det innebär att du som lärare, utöver uppdraget att förmedla ämneskunskaper, även behöver motivera elever som ofta saknar studievana. Välkommen till en konferens med intressanta och aktuella föreläsningar för dig som undervisar inom vuxenutbildningen!

Läs mer och boka plats