Everyday functioning in six year-old children born preterm: From a child perspective towards the child’s perspective

Anna Karin Andersson har i sin avhandling undersökt vardagsfungerande hos sexåriga barn födda för tidigt.

Fakta
Disputation

2017-10-20

Titel (eng)

Everyday functioning in six year-old children born preterm: From a child perspective towards the child’s perspective

Författare

Anna Karin Andersson

Handledare

Docent Lena Almqvist, Mälardalens högskola, Professor Lene Martin, Mälardalens högskola Medicine doktor Katarina Strand Brodd, Uppsala universitet

Opponent

Docent Eva Nordmark, Lunds universitet

Lärosäte

Mälardalens högskola

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs Skolportens intervju med Anna Karin Andersson

Abstract in English:

The overall aim of the thesis was to explore everyday functioning in six year-old children born preterm, from the children’s perspectives and from their parents’ perspectives. The relation between everyday functioning and neonatal risk factors, behavioural characteristics was studied with descriptive and correlational statistics, ANOVA and multiple linear regression (I). Patterns of everyday functioning were explored in a cluster analysis following a person-oriented approach (II). In a mixed method approach, the children’s and their parents’ perceptions on children’s competence in everyday activities were explored with a pictorial instrument and analysed with descriptive statistics and qualitative content analysis (III). The children’s perceptions of meaningful everyday life situations were explored in a photo voice study, analysed with qualitative content analysis. In total, 144 children born preterm and 222 children born at term and their parents were involved.

The results indicated that from the parents’ perspective most children born preterm and full-term were perceived with strong everyday functioning featuring strong motor, process and communication skills, a positive interaction pattern and low levels of behaviour problems. As a group, the children born very preterm were perceived weaker in their everyday functioning than the full-term group but the pattern of performance skills, interaction and behaviour varied similar to that of children born full-term. Further, it was found that preterm birth was not the main predictor, instead hyperactivity had most influence on everyday functioning. Moreover, the children born preterm perceived themselves to be overall strong performers of everyday activities. They wanted to be active and do things and for that they wanted to have skills and significant others i.e. siblings, parents, friends and pets to interact with and to feel safe and loved. Further, the children born preterm expressed a will to develop, improve and gain new skills and to have more opportunities to do meaningful things.

In conclusion, the results in this thesis indicate that young children born preterm are able to reflect on their everyday functioning, and express needs and desires for their participation in meaningful everyday life situations. Moreover, preterm birth is not the sole predictor of everyday functioning more critical is the interaction of individual, behavioural and contextual factors.

Sidan publicerades 2017-11-14 11:50 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2017-12-19 07:58 av Susanne Sawander


Konferenser
Kommande disputationer
Lediga tjänster
Fler platsannonser
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Mobbning
  Nytt nr ute nu!

Tema: Mobbning

Skolorna är bra på att åtgärda synliga kränkningar, men desto sämre på att förebygga dem, menar forskarna. Intervju: Möt Bim Riddersporre, ton­givande forskare inom ledar­skap och förskola

Läs mer och bli prenumerant
5 mest lästa på FoU

Skolportens favorit: Extra stöd behövs redan i förskolan

Barn med beteendesvårigheter är inte lika engagerade i förskolan som andra barn, vilket påverkar deras lärande och utveckling. Extra stöd behöver sättas in redan på förskolan, konstaterar forskaren Madeleine Sjöman.

Först med försterektorer

Om hela skolkommunen ska lyckas så måste de kommunala och fristående skolorna utvecklas tillsammans. Det är tanken med den nya försöksverksamheten med försterektorer i Vallentuna.

Får flickor och pojkar likvärdigt stöd i skolan?

Hur ser villkoren ut för flickor respektive pojkar med funktionsnedsättning i skolan? Är stödet likvärdigt så att alla får samma möjlighet att nå målen för sin utbildning? Det och mycket mer diskuterar en ny FoU-skrift: Genus och specialpedagogik – praktiknära perspektiv. Läs rapporten här (pdf).

Forskare: Synen på barns kroppar har förändrats i förskolan

Det pratas för lite på lärarutbildningen om vilken kroppskontakt pedagoger får ha med barn på förskolan. Det anser nyutexaminerade förskollärare som intervjuats i forskningsprojektet ”Beröring i förskolan – omsorg eller fara?”.

Vad gör kanadensiska skolor så framgångsrika?

Carol Campbell är forskare och rådgivare till Ontarios skolverk ger sin syn på vad som gör det kanadensiska utbildningssystemet framgångsrikt.

Fortbildning
Vuxenutbildning i fokus

Vuxenutbildning i fokus

Att bemöta och undervisa vuxna elever kräver en riktad pedagogik och didaktik samt en förståelse för elevernas studiebakgrund som kan vara kantad av tidigare skolmisslyckanden. Det innebär att du som lärare, utöver uppdraget att förmedla ämneskunskaper, även behöver motivera elever som ofta saknar studievana. Välkommen till en konferens med intressanta och aktuella föreläsningar för dig som undervisar inom vuxenutbildningen!

Läs mer och boka plats