Hoppa till sidinnehåll
Examen, karriär och livsval

Existentiella konfigurationer: Om hur förståelsen av livet tar gestalt i ett socialt sammanhang

Publicerad:2013-10-03
Uppdaterad:2014-01-17

Caroline Gustavsson har forskat om hur unga vuxna ser på livet och döden.
– Avhandlingen ger exempel på hur de intervjuade förhåller sig till döden och livets mening och kan visa att de existentiella teman som är centrala för dem kretsar kring frågorna: Vem är jag, vad vill jag välja, och vart är jag på väg, säger Caroline Gustavsson.

Författare

Caroline Gustavsson

Handledare

Anders Gustavsson, Professor, Stockholms universitet. Annika Ullman, Docent, Stockholms universitet.

Opponent

Peder Thalén, Docent, Högskolan i Gävle

Disputerat vid

Stockholms universitet

Disputationsdag

2013-09-27

Titel (se)

Existentiella konfigurationer: Om hur förståelsen av livet tar gestalt i ett socialt sammanhang

Titel (eng)

Existential Configurations: On how the understanding of life is constituted in a social context

Institution

Institutionen för pedagogik och didaktik

Existentiella konfigurationer: Om hur förståelsen av livet tar gestalt i ett socialt sammanhang

Avhandlingen har sin hemvist inom ämnet pedagogik och den gren av pedagogik som kan ges benämningen religionspedagogik. Syftet med avhandlingen är att, i hermeneutisk mening, tolka hur unga människor idag beskriver och förstår sina liv, med särskilt fokus på existentiella teman, samt att utveckla användbara begrepp som belyser de intervjuades personliga meningsskapande i ett socialt och kulturellt sammanhang. En utgångspunkt i avhandlingen är att människor tolkar och önskar förstå sin tillvaro, i en samtidig vilja och drivkraft att skapa mening. Meningsskapandet betraktas som en individuell process och samtidigt som något socialt delat. Berger och Luckmann´s kunskapssociologiska teori anger utgångspunkt för att i avhandlingen undersöka den enskilda människans förståelse av sitt liv i ett samspel med det sociala och kulturella sammanhang som omger henne. Det empiriska materialet utgörs av djupintervjuer med 21 unga vuxna mellan 19-29 år. Deras beskrivningar av viktiga händelser i sina liv har analyserats med en hermeneutisk ansats som är exempel på en växling mellan ett erfarenhetsnära och ett erfarenhetsöverskridande tolkningsintresse. Avhandlingen ger en bild av unga vuxnas tankar kring döden och livets mening. Den visar också att centrala existentiella teman för de unga vuxna kretsar kring frågorna: vem är jag, vad vill jag välja och vart är jag på väg. Ett ytterligare tema för de unga vuxna är otrygghet. Avhandlingen bidrar med begrepp för att beskriva de unga vuxnas förståelse av sina liv i termer av personliga och delade konfigurationer. I materialet går det att urskilja tre olika slags delade konfigurationer i termer av livsåskådningar, förgivettagna hållningar och tankeinstitutioner. Den dynamik som de personliga existentiella konfigurationerna ger exempel på går att förstå mot bakgrund av de, för den enskilde mer eller mindre medvetna och reflekterade, delade konfigurationerna men också mot bakgrund av ett slags konfigurativ agens som de unga vuxna ger exempel på.

Existential Configurations: On how the understanding of life is constituted in a social context

The thesis contributes to the research field of education, or more specific to the field of religious education. The aim of the thesis is to interpret how young adults of today describe and understand their lives, with a specific focus on existential themes, and furthermore, to develop useful concepts that can help us understand individual meaning-making in a social and cultural context. The meaning-making of young people and how they explore and develop their understanding is, in the thesis, seen both as an individual process and at the same time something socially shared. The theoretical understanding of the social context takes its point of departure in Berger and Luckmann’s theory about the social construction of reality. The methodological approach is empirical and the study is based on 21 deep-interviews with men and women between 19-29 years old. Their statements are analyzed using a hermeneutic – interpretive method. The thesis gives a picture of the young adults’ understanding of death and the meaning of life. But the study also addresses vital existential themes for the young adults around the questions: who am I, what do I want to choose and where am I heading. Still another important theme is insecurity. One important contribution of the thesis is the development of new concepts that describe the young adults’ understanding of their lives, in terms of personal and shared configurations. In the material I have seen three different kinds of shared configurations and I speak of those in terms of: life-views, taken for granted perspectives and institutions. The dynamics that the personal configurations give examples of can be understood both in light of the shared configurations but also in light of the personal agency that the young adults show signs of.

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev