Experiential entrepreneurship education : Reflective thinking as a counterbalance to action for developing entrepreneurial knowledge

Gustav Hägg har utforskat det reflekterande tänkandet som en motvikt mot antagandet om handlingsorientering när man utbildar studentföretagare.

Fakta
Disputation

2017-12-22

Författare

Gustav Hägg

Handledare

Diamanto Politis, Lunds universitet Professor Hans Landström, Lunds universitet

Opponent

Professor Ulla Hytti, Åbo universitet

Institution

Företagsekonomiska institutionen

Lärosäte

Lunds universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs Skolportens intervju med Gustav Hägg

Abstract in English:

This dissertation has sought to explain the importance of reflective thinking as a counterbalance to the basic assumption of action orientation when educating student entrepreneurs. To achieve this purpose a conceptual framework of the process of entrepreneurial inquiry was developed through the empirical insights gained in the course of the research process. The conceptual framework combines theory on how humans store and develop knowledge from a cognitive perspective with research on how to tailor education based on learning through experience. Together, these two theoretical streams provided a platform for the empirical studies conducted and the findings that emerged. Based on the empirical findings, the development of entrepreneurial knowledge in an educational context is dependent on the stimulation of different types of knowledge including declarative, procedural, and conditional knowledge as well as contextual awareness. In addition, guidance related to the proficiency of the student, and the directional process of entrepreneurial inquiry are important elements for understanding the development of entrepreneurial knowledge in experiential entrepreneurship education. From
the empirical studies it has been established that reflective thinking is the means of transforming experience into knowledge. However, the empirical studies also provided insights on how the three pedagogical methods play different roles when student entrepreneurs develop reflective thinking ability, described as a transactive educational process, termed the process of entrepreneurial inquiry. To conclude this dissertation that has sought to develop, and to some extent challenge, an implicit assumption of action when teaching and learning entrepreneurship, I find it appropriate to relate back to an early dialectic suggested by Dewey, in which he argued, “learn to do by knowing and to know by doing” (McLellan & Dewey, 1889), which in many ways has guided the inquiry in this dissertation

Sidan publicerades 2017-12-19 09:05 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2018-01-30 13:16 av Susanne Sawander


Konferenser
Lediga tjänster
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Valet 2018
  Nytt nr av Skolporten ute 16 maj!

Tema: Valet 2018

Forskarna om vilka som är de viktigaste skolpolitiska frågorna inför valet 2018. Dessutom: Stor intervju med Peyman Vahedi, om att driva förändring – och att inte vara i vägen som rektor.

Läs mer och bli prenumerant
5 mest lästa på FoU

Oro för att inte passa in kan ge unga smärta i kroppen

Oro för att inte passa in i kompisgänget kan bidra till att ungdomar drabbas av fysisk smärta. Värst utsatta är tjejer. Det visar en avhandling av psykologiforskaren Matilda Wurm vid Örebro universitet.

Hur stor är risken att barn med adhd även drabbas av andra sjukdomar?

Löper barn med adhd större risk att utveckla andra sjukdomar som vuxna? Den frågeställningen har Henrik Larsson, forskare vid Örebro universitet fått en halv miljon kronor för att studera.

Oetiskt forskningsprojekt på Mittuniversitet

Ett forskningsprojekt på Mittuniversitet i Östersund går långt över gränsen för vad som är etiskt acceptabelt, menar Centrala etikprövningsnämnden- som trots det inte kan stoppa studien.

Fortbildning
Vuxenutbildning i fokus

Vuxenutbildning i fokus

Att bemöta och undervisa vuxna elever kräver en riktad pedagogik och didaktik samt en förståelse för elevernas studiebakgrund som kan vara kantad av tidigare skolmisslyckanden. Det innebär att du som lärare, utöver uppdraget att förmedla ämneskunskaper, även behöver motivera elever som ofta saknar studievana. Välkommen till en konferens med intressanta och aktuella föreläsningar för dig som undervisar inom vuxenutbildningen!

Läs mer och boka plats