Hoppa till sidinnehåll
Favorit

Flerspråkiga elevers läsförståelse på svenska. Om lässtrategier och läsutveckling på mellanstadiet

Publicerad:2019-06-25
Uppdaterad:2019-10-22

Anna Lindholm har forskat om flerspråkiga mellanstadieelevers läsförståelse på svenska och undersökt lässtrategiers betydelse för utveckling av läsförståelse i ett undervisnings-, läsutvecklings- och individperspektiv.

Författare

Anna Lindholm

Handledare

Lise Iversen Kulbrandstad, Karlstad universitet Michael Tengberg, Karlstad universitet Anna Hannesdottir Göteborgs universitet

Opponent

Professor Christina Hedman, Stockholms universitet

Disputerat vid

Göteborgs universitet

Disputationsdag

2019-06-14

Titel (se)

Flerspråkiga elevers läsförståelse på svenska. Om lässtrategier och läsutveckling på mellanstadiet

Titel (eng)

Multilingual students’ Swedish reading comprehension: Reading strategies and reading development in middle school

Institution

Institutionen för svenska språket

Multilingual students’ Swedish reading comprehension: Reading strategies and reading development in middle school

The overall aim of this thesis is to highlight the significance of reading strategies in developing multilingual middle-school students’ Swedish reading comprehension. Reading strategies are considered from teaching, reading development and individual perspectives, and this compilation thesis comprises an introductory chapter and three articles. The three empirical studies are based on material collected at a school where around 95% of students are multilingual. Overall, a Mixed Methods Research (MMR) approach was taken. The first substudy focuses on the teaching of reading strategies in three different subjects through observations of two multilingual classrooms as well as teacher interviews. The second substudy examines students’ reading development over two years, and its relation to their self-reported use of reading strategies. The third substudy investigates the reading comprehension of eight multilingual students and their reflections on the use of reading strategies. The studied teachers have been inspired by the Reciprocal Teaching model, but the results indicate that these strategies (summarizing, predicting, clarifying, and questioning) are not always the ones students need in their own reading. In individual reading situations, students successfully tackled the vocabulary problems that arose when they read subject content by rereading sentences or paragraphs or drawing on their existing knowledge. Nevertheless, some students experienced difficulties comprehending the overall text content.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Välkommen till Skolportens konferens för dig som undervisar i svenska på högstadiet eller gymnasiet! Ta del av den senaste forskningen som rör bland annat AI-litteracitet och kontextualiserad grammatikundervisning. Delta på plats i Stockholm eller via webbkonferensen.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
6–7 feb 2024
Digital temaföreläsning

Bedömning, betyg och reviderade kursplaner

Skolportens digitala föreläsning med Anna Karlefjärd, för dig som vill lära dig mer om bedömning och betygssättning. Föreläsningen diskuterar och förklarar de förändringar som har skett gällande styrdokument och betygsprinciper, både i grundskolan och gymnasieskolan. Du får tydliga svar på dina frågor och en bra grund för bedömningsarbetet!
Läs mer & boka
Åk 4–Vux
18 mar – 29 apr 2024
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev