Föränderlig tillblivelse: Figurationen av det posthumana förskolebarnet

Therese Lindgren har undersökt hur posthumanistiska idéer översatts till förskolans kontext.

Fakta
Disputation

2018-10-12

Titel (sv)

Föränderlig tillblivelse: Figurationen av det posthumana förskolebarnet

Författare

Therese Lindgren

Handledare

Professor Malin Ideland, Malmö universitet Professor Johan Dahlbeck, Malmö universitet

Opponent

Lektor Maja Plum, Köpenhamns universitet

Lärosäte

Malmö universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs Skolportens intervju med Therese Lindgren

Abstract in English:

In a time when the pursuit of equivalent quality is high on the Swedish ECEC (Early Childhood Education and Care) policy agenda, teachers’ responsibilities for evaluating educational practice, based on documentations of individual children’s development and learning, is emphasised. To aid teachers in this work, the Swedish National Agency of Education published and distributed a support material promoting ‘pedagogical documentation’ as a tool and a method for documentation and evaluation, framed within a so called postconstructionist/posthumanist theoretical framework. In the support material, the (social) constructionist approach, previously associated with the tool pedagogical documentation, is criticised for having an excessive focus on interpersonal interaction and the constitutive power of language. Instead, an understanding of the world that acknowledges the force and impact of nonhuman subjects and material objects on children’s subjectification and knowledge construction is called for. The theoretical ideas that are expressed in the support material corresponds to what broadly has been explained as a “material” turn in the humanities and social sciences. Against the backdrop of the alleged material turn, not only is the superior position of language being questioned, but also the unique and ontologically superior position of the human mind. The theoretical stance taken by the National Agency of Education can be considered unique and raises questions concerning the meaning and aim of theoretical intervention through research and policy, and of its subsequent consequences. The overall aim of the dissertation is to critically examine the figuration of the posthuman child in both a Swedish and international context of early childhood education. Part of this work involves investigating how posthumanist concepts and ideas travel, how they are picked up in policy and how posthumanist theory is being translated to fit the framework of early education. This inquiry concerns fundamental questions about the making of the preschool child in the intersection between educational research, educational policy and pedagogical practice. In the different studies of the dissertation, Claudia Castañeda’s (2003; 2014) interpretation of the concept ”figuration” is being used as an analytical tool for “unpacking” the practices, knowledge and meanings, that are built into the posthuman child as figure.

Sidan publicerades 2018-09-26 09:40 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2018-11-05 11:49 av Susanne Sawander


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Yrkesutbildning
  Skolportens magasin nr 3/2022.

TEMA: Yrkesutbildning

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Kommande disputationer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Utmaningar i arbetet med skolövergångar

Barns skolövergångar är en komplex process som påverkar lärares arbete. Det konstaterar Therese Welén i sin avhandling, som nu har valts till favorit av Lärarpanelen.

Lärare är tryggheten om krisen slår till

Kriget i Ukraina, pandemi och våldsbrott. När kriser drabbar skolor står lärare i frontlinjen. Lärare behöver träna krishantering och rutiner kan förbygga våldsdåd, menar forskare.

Goda resultat av digital kompetensutveckling i skolan

Pedagogisk användning av digital teknik kan utveckla undervisningen och förbättra lärandet. Flera kommuner ser goda resultat efter att arbetat med modellen Skriva sig till lärande (STL).

Educator’s view: The biggest equity issue in math is low expectations. From Origami to Super Mario and the Lebombo Bone, 3 ways to fix that

Low expectations and a focus on deficits in math – from both students and schools – are the biggest obstacle to equity in the subject, Twana Young, vice president of curriculum and instruction at the Mind Research Institute, asserts in this commentary. Turning origami fun into a fractions lesson and embracing the ”sometimes you take a wrong turn” aspect of gamified lessons are two ways Young suggests for better engaging math students.

Den oumbärliga yrkesutbildningen

Respekt för yrkeskunnande och en mer reflekterande undervisning. Det är forskarnas recept för att stärka gymnasieskolans yrkesprogram. Läs ett utdrag ur temaartikeln om yrkesutbildning i senaste numret av Skolportens magasin!