Hoppa till sidinnehåll

Förändringens villkor – En studie av organisatoriskt lärande och förändring inom skolan.

Publicerad:2004-02-13
Uppdaterad:2012-02-25

Den här doktorsavhandlingen handlar om lärande i organisationer, närmare bestämt i skolor, när en förändring introduceras. Den baseras på en studie av fyra grundskolor som alla deltar i en gemensam utvecklingssatsning på IT. Trots liknande förutsättningar och en förändringsprocess upplagd på ett likartat sätt nådde skolorna olika resultat i projektet med avseende på hur väl IT integrerats i verksamheten. Hur kan det komma sig?

Författare

Pär Larsson

Handledare

Professor Jan Löwstedt

Opponent

Professor Per-Erik Ellström

Disputerat vid

Hej världen!

Disputationsdag

2004-02-13

Titel (se)

Förändringens villkor

Institution

Institutionen för företagande och ledning

Forskningsmiljö

Hej världen!

Förändringens villkor

Den här doktorsavhandlingen handlar om lärande i organisationer, närmare bestämt i skolor, när en förändring introduceras. Den baseras på en studie av fyra grundskolor som alla deltar i en gemensam utvecklingssatsning på IT. Trots liknande förutsättningar och en förändringsprocess upplagd på ett likartat sätt nådde skolorna olika resultat i projektet med avseende på hur väl IT integrerats i verksamheten. Hur kan det komma sig? Kan resultaten förklaras av de organisatoriska lärprocesser som utvecklades på respektive skola? Vilka är i så fall förutsättningarna för sådana lärprocesser?

Genom att svara på dessa frågor belyser avhandlingen betydelsen av organisatoriskt lärande vid förändringssatsningar i organisationer. Den handlar om är förutsättningarna för organisatoriskt lärande, och hur personalens samspel och lärande påverkar resultatet av utvecklingsprojekt. Kunskap om hur detta går till har betydande implikationer för möjligheten att skapa, sprida och använda kunskap i alla typer av organisationer, och därmed för möjligheten att utveckla ett lärande som leder till konstruktiv förändring. Förändringens villkor, dvs. dess förutsättningar, möjligheter och begränsningar, knyter författaren således till de lärprocesser som sker i en organisation när en förändring introduceras. Boken baseras på intervjuer med lärare och skolledare vid fyra skolor under drygt fem års tid.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026
Digital temaföreläsning

Hantera kontroversiella frågor i samhällsämnen

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om hur du kan bemöta kontroversiella åsikter och hantera känsliga frågor i samhällsämnena, från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
13 apr – 18 maj 2026