Hoppa till sidinnehåll

Avhandlingar inom kategori "Didaktik"

Visar sida 14 av 39

Forskning och utveckling kategorier

Bokstavligt, bildligt och symboliskt i skolans matematik: – en studie om ämnesspråk i TIMSS

2016-05-17
Ida Bergvalls avhandling är en studie i didaktik med inriktning mot ämnesspråk i matematik. Fokus i avhandlingen är språket i matematikuppgifter i det internationella provet Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) 2011 och relationen mellan språk och elevers möjligheter att lyckas i ämnet.

From doing to learning: Inquiry- and context-based science education in primary school

2016-05-16
Kartläggning och kontextbaserad vetenskaplig utbildning (IC -bas) antas stimulera elevers intresse för vetenskap. Syftet med Susanne Walans avhandling är att utveckla en förståelse av grundskolelärarna kunskaper om IC-bas ur olika perspektiv: vad det är, hur man använder det och varför dessa strategier används .
113141539