Hoppa till sidinnehåll

Avhandlingar inom kategori "Digitalisering"

Visar sida 13 av 14

Skolbokspropaganda? En ideologianalys av läroböcker i svenska som andraspråk (1995-2005)

2008-11-24
Jörgen Mattlar undersöker i avhandlingen "Skolbokspropaganda?" bilden av det svenska samhället i läromedel i svenska som andraspråk. Bilden som framkommer är samstämmig - men också skiftande.

Den laborativa klassrumsverksamhetens interaktioner

2008-10-13
Gunilla Gunnarsson har i avhandlingen "Den laborativa klassrumsverksamhetens interaktioner" studerat elevers möten med skolans naturvetenskapliga språkspel. Fokus är riktat mot elevers interaktion med läraren och andra elever, samt med artefakter.

Contextualizing Accessibility: Interaction for Blind Computer Users

2008-06-02
I avhandlingen "Contextualizing Accessibility" positionerar sig Fredrik Winberg mellan användare och teknik. Enligt honom fokuserar många forskningsprojekt på teknik och funktionalitet utan att ta hänsyn till vilket sammanhang tekniken ska användas i.

Flickor och pojkar i idrottens läromedel. Konstruktioner av genus i ungdomstränarutbildningen

2008-05-14
Hur konstrueras genus i de läromedel som används i ungdomstränarutbildningen? Syftet med Karin Grahns avhandling "Flickor och pojkar i idrottens läromedel" är att försöka förstå vilka kollektiva föreställningar om genus som finns inom idrotten.

Modularization of the learning architecture: supporting learning theories by learning technologies

2008-05-09
Istället för ett enda system som hanterar allting, går vi idag mot en utveckling av modulära lärmiljöer: flera mindre enheter som arbetar tillsammans. Fredrik Paulsson har undersökt hur learning technology bättre kan anpassas till pedagogiska behov.

Lab work in science education: Instruction, inscription, and the practical achievement of understanding

2008-04-15
I avhandlingen "Lab work in science education" studerar Oskar Lindwall laborationsarbete i mekanik. Studien bygger på videoinspelat material från en lärarutbildning, en teknisk gymnasieutbildning samt en högskoleingenjörsutbildning.

Naturens kanon: formering och förändring av innehållet i folkskolans och grundskolans naturvetenskap 1842

2008-04-15
Läroplan och lärmedel påverkar och definierar skolans innehåll, därför kan dessa texter kallas för kanoniska. Magnus Hultén har i avhandlingen "Naturens kanon" analyserat hur läroplanen för de naturvetenskapliga ämnena förändrats mellan 1842 2007.

Conditions for EFL learning and professional development. Finland-Swedish learner and Teacher perspectives

2008-03-28
Mikaela Björklund har undersökt förutsättningarna för lärande i engelska som främmande språk i nybörjarklassrummet. Hennes avhandling visar att engelska håller på att bli ett andraspråk snarare än ett traditionellt främmande språk för många unga elever.
1121314