Hoppa till sidinnehåll

Avhandlingar inom kategori "Grundskola 7-9"

Visar sida 26 av 45

Internetgenerationen bit för bit. Representationer av IT och ungdom i ett informationssamhälle

2014-09-08
Unga antas ta informationsteknik för given och förväntas på ett naturligt sätt integrera IT i en mängd olika vardagliga aktiviteter. Men som konkreta användare talar unga om krav på hur man ska vara och känner inte sällan en stress över alla många valmöjligheter, visar Sheila Zimics avhandling.

Digitala distinktioner. Klass och kontinuitet i unga mäns vardagliga mediepraktiker

2014-09-05
Hur uppfattar, orienterar och navigerar unga pojkar i gymnasieåldern sig i relation till digitala medier i vardagen? Och på vilket sätt bidrar detta till reproduktionen av social över- och underordning? Det har Martin Danielsson undersökt i sin studie.

Möte med multimodalt material. Vilken roll spelar dyslexi för uppfattandet av text och bild?

2014-06-02
Bild i kombination med text kan försämra läsförståelsen hos dyslektiker. Men inte alltid. Valet av bilder spelar stor roll, konstaterar Eva Wennås Brante som studerat multimodalt material – lärandematerial bestående av både text och bild.

Cyberbullying in Childhood and Adolescence - Assessment, Coping, and the Role of Appearance

2014-05-30
Sofia Berne har undersökt tre olika aspekter av nätmobbning i sina avhandling: utseenderelaterad nätmobbning, vad elever uppger att de skulle göra om de blir utsatta för nätmobbning, och slutligen har hon gjort en systematisk genomgång av olika frågeformulär som används för att mäta förekomsten av nätmobbning.
125262745