Forskning och utveckling kategorier
Avhandlingar inom kategori "Gymnasieskola"

Visar sida 19 av 44
Välj typ av innehåll inom kategori "Gymnasieskola":
Visa alla AvhandlingarForskning och utveckling kategorier
Friendship Dynamics among Adolescents
Ungdomarna väljer vänner som har samma bakgrund som de själva när det gäller svensk eller utländsk bakgrund, såvida de inte går i samma klass. Bland klasskamrater finns ingen sådan tendens. Sara Roman, som forskat i ämnet tolkar detta som ett tecken på att tendensen till homosocialitet samspelar med tendensen att bli vän med personer man träffar regelbundet.
Forskning och utveckling kategorier
Motivationer, attityder och moderna språk: En studie om elevers motivationsprocesser och attityder vid studier och lärande av moderna språk
Språkvalet påverkas också av sociokulturellt grundade attityder som eleverna har, i synnerhet sådana som skapar närhet till språket eller visar på språkkunskapernas användbarhet. Erik Cardelús har i sin studie utforskat elevers motivationsprocesser och attityder vid studier och lärande av moderna språk.
Forskning och utveckling kategorier
Music Education as an Adventure of Knowledge.: Student and Teacher Experience as Conceptualizations of Musical Knowledge, Learning and Teaching
Resultaten av Johan Nybergs forskning visar att elever och lärare är nyfikna och har både vilja och förmåga att konceptualisera musikaliska kunskaper och lärande i form av ett fackspråk . Om eleverna tar chansen och får möjlighet att dela med sig av sina erfarenheter kan musikutbildning på gymnasienivå bli ett äventyr av kunskap.
Forskning och utveckling kategorier
Violence exposure among Swedish youth
Våld hos unga är starkt kopplat till både psykisk och sexuell ohälsa, visar Helena Blom i sin avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
Sexual behaviour, debut and identity among Swedish Schoolchildren
En slutsats i Åsa A Kastboms avhandling är att problematiska sexuella beteenden är sällsynta hos barn i 7-13 års ålder. Det är viktig kunskap för professionella som arbetar med barn och som måste avgöra om beteenden ska leda till någon form av utredning. Annorlunda sexuellt beteende ska det undersökas vidare av professionella med kunskap om barn och dess utveckling.

Forskning och utveckling kategorier
Designing for the integration of dynamic software environments in the teaching of mathematics
Maria Fahlgren har i sin avhandling undersökt införandet av teknik i matematikundervisningen på gymnasienivå. Framför allt har hon studerat lärares roll under dessa processer.
Forskning och utveckling kategorier
Religious Education in Contemporary Pluralistic Sweden
Det övergripande syftet med Karin Kittelmann Flensners studie är att ta reda på hur religionskunskapsämnet formas i praktiken i samspel mellan ämnesinnehåll, lärare och elever, hur diskussionerna går under lektionerna och hur elever förhåller sig till religionskunskapsämnets innehåll.
Forskning och utveckling kategorier
Kampen om eleverna: Gymnasiefältet och skolmarknadens framväxt i Stockholm, 1987–2011
Införandet av marknadsmekanismerna i gymnasieskolan har förstärkt skillnaderna mellan de skolor och utbildningar som samlar elever med stora respektive små samlade tillgångar, visar Håkan Forsberg i sin avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
Förutsättningar för teknikstött lärande och skolutveckling En fallstudie av ett 1:1 initiativ
I fem fallstudier tittar Marcia Håkansson Lindqvist närmare på hur datorerna och nätet används i undervisning och vardag.
Forskning och utveckling kategorier
Transfer of rising tone patterns from Swedish L1 into Spanish L2 - which are the communicative consequences?
Berit Aronssons avhandlingen studerar tonfall hos svenska modersmålstalare när de pratar spanska. Resultaten pekar på att de värden vi förknippar med olika tonfall inte nödvändigtvis är universella.
Forskning och utveckling kategorier
Litteraturstudiets legitimeringar. Analys av skrift och bild i fem läromedel i litteratur för gymnasieskolan
Svenskämnet på gymnasienivå präglas av en ökad fragmentering och komprimerade texter som begränsar möjligheterna för eleven att läsa längre sammanhängande litteraturutdrag samt till fördjupande och kritiska diskussioner, konstaterar Christoffer Dahl i sin avhandling.