Anja Rydén Gramner har forskat om hur känslor kan konstrueras inom läkarutbildningen som två emotionella aspekter - affektiv positionering och professionella känslor - som erfarenheter och förmågor som läkarstudenter behöver lära sig.
Agnes Elmberger forskning visar att kliniska lärare till läkarstudenter och sjuksköterskestudenter har svårt att engagera sig i pedagogisk utveckling och genomföra förändringar som rör undervisning, eftersom undervisning har låg prioritet inom kliniska miljöer.
Linn Karlsson har bland annat undersökt sambandet mellan datoranvändning i skolor och hemmet och testresultat bland elever i årskurs 4 med hjälp av TIMSS data.
Karin Björklund har undersökt hur patienters deltagande i klinisk utbildning kan underlätta läkarstudenters lärande avseende kommunikation och patientcentrerat arbetssätt.
Cecilia Heule har i sin avhandling utforskat vad som gynnar eller förhindrar gemenskap bland studenter med olika bakgrund när nya utbildningsförutsättningar skapas.
Emelie Kristoffersson har forskar om hur föreställningar, värderingar och normer om kön och kulturell bakgrund och etnicitet skapas på läkarutbildningen och integreras i processen att bli och vara läkare.