Hoppa till sidinnehåll

Avhandlingar inom kategori "Slöjd"

Visar sida 2 av 3

Företagsamhet i skola och utbildning. Lärares tankar om förutsättningarna att nå målen i temaområdet Deltagande, demokrati och entreprenörskap

2015-03-27
Läraren och dennes pedagogiska grundsyn är en avgörande faktor för den finska skolans fokusering på företagsamhet. Det visar Janne Elos avhandling om slöjdpedagogik.

Det planlagda och det som visar sig. Klasslärarstuderandes syn på undervisning i teknisk slöjd

2014-01-30
Forskaren Juha Hartvik har undersökt klasslärarstuderande som valt teknisk slöjd som sitt undervisningsämne. Avhandlingen visar att klasslärarstuderande har en mångsidig och ofta tydligt uttalad, bild av slöjdämnets existensvillkor, ambitioner, innehåll och upplägg.

Eleven som aktør i dialog med kunst - Ungdoms erfaring med kunstundervisningens innhold og metode i faget kunst og håndverk i norsk grunnskole

2013-03-19
Torunn Paulsen Dagsland vill i sin avhandling bidra till utvecklingen av ämnesdidaktiken i det norska grundskoleämnet konst och hantverk. Resultaten visar att det är hög tid för en ämnesdidaktisk nyorientering när det gäller ungdomars möte med konstverk i skolan: utvecklingen bör gå mot ett mer ungdomskulturellt innehåll.    

Jeg strikker, derfor er jeg! Læring og identitet i uformelle læringsrum

2012-12-21
I en ny avhandling om slöjdpedagogik intervjuas "hantverksaktivister" om sin textila gatukonst i det offentliga rummet. Forskningen fokuserar på lärande och identitet i informella rum för lärande.

Vilja, självtillit och ansvar. Kunskapens konstruktion i skapande processer

2012-05-11
Vad är drivkraften i ett skapande arbete? Det har forskaren Sie von Gegerfelt Kronberg undersökt i sin avhandling. – Skolan behöver ge självtillit och ge eleverna möjlighet och utveckla sin kunskap, säger hon.