Hoppa till sidinnehåll

Avhandlingar inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 15 av 27

Rethinking Sound. Computer-assisted reading intervention with a phonics approach for deaf and hard of hearing children using cochlear implants or hearing aids

2014-09-09
Hur ser fonologisk lästräning vid datorn ut för döva och hörselskadade barn som använde cochleaimplantat, hörapparat eller en kombination av båda? Det har Cecilia Nakeva von Mentzer undersökt.

Möte med multimodalt material. Vilken roll spelar dyslexi för uppfattandet av text och bild?

2014-06-02
Bild i kombination med text kan försämra läsförståelsen hos dyslektiker. Men inte alltid. Valet av bilder spelar stor roll, konstaterar Eva Wennås Brante som studerat multimodalt material – lärandematerial bestående av både text och bild.

Conditional belonging. Listening to unaccompanied young refugees’ voices

2014-03-21
Ensamkommande asylsökande barn och ungdomar kan uppleva svårigheter att få tillträde till gemenskaper med jämnåriga svenskfödda kompisar och att etablera långvariga relationer med vuxna stödpersoner, visar Ulrika Wernesjö i sin studie.
114151627