Hoppa till sidinnehåll

Avhandlingar inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 22 av 27

Forskning och utveckling kategorier

Datorträning i läsflyt och stavning: analys och utvärdering av fixerad och resultatstyrd flash-cardexponering

2010-01-26
Maj-Gun Johansson avhandling "Datorträning i läsflyt och stavning: analys och utvärdering av fixerad och resultatstyrd flash-cardexponering" rapporterar om positiva effekter av en datoriserad träningsmetod i läsning och stavning. Genom snabba exponeringar av ord triggas lässvaga elever till ökat läsflyt.
Forskning och utveckling kategorier

Self-esteem, sense of coherence and attention deficit hyperactivity disorder : A longitudinal study from childhood to adulthood

2009-11-02
Självkänsla och känsla av sammanhang ses som viktiga faktorer för hälsa och därför är det övergripande syftet med Tobias Edholms avhandling, Self-esteem, sense of coherence and attention deficit hyperactivity disorder : A longitudinal study from childhood to adulthood, att undersöka längsgående och samtidiga samband mellan låg självkänsla och ADHD, från barndomen till unga vuxenlivet.
Forskning och utveckling kategorier

Literacy and comprehension in school-aged children: Studies on autism and other developmental disabilities

2009-11-02
Resultaten i Jakob Åsbergs avhandling Literacy and comprehension in school-aged children:Studies on autism and other developmental disabilities, tyder på att svårigheter i läsförståelse och/eller hörförståelse av sammanhängande diskurs är vanliga hos barn med ASD och barn med ADHD på gruppnivå.
Forskning och utveckling kategorier

Spänningen mellan normalitet och avvikelse. Om skolans insatser för elever i behov av särskilt stöd

2009-10-06
Det övergripande syftet med avhandlingen Spänningen mellan normalitet och avvikelse: Om skolans insatser för elever i behov av särskilt stöd är att analysera spänningen mellan normalitet och avvikelse som manifesteras i skolans arbetssätt för elever med särskilda utbildningsbehov.
121222327