Hoppa till sidinnehåll

Avhandlingar inom kategori "Värdegrund"

Visar sida 3 av 8

Sexual behaviour, debut and identity among Swedish Schoolchildren

2015-12-08
En slutsats i Åsa A Kastboms avhandling är att problematiska sexuella beteenden är sällsynta hos barn i 7-13 års ålder. Det är viktig kunskap för professionella som arbetar med barn och som måste avgöra om beteenden ska leda till någon form av utredning. Annorlunda sexuellt beteende ska det undersökas vidare av professionella med kunskap om barn och dess utveckling.

The Paradoxes of Socio-Emotional Programmes in School: Young people’s perspectives and public health discourses

2015-11-09
Hur används manualbaserade program i skolan som syftar till att främja psykisk hälsa och motverka mobbing? Sofia Kvist Lindholm fokuserar i sin avhandling på hur barnen/ungdomarna använder sig av metoderna och vilken betydelse programmen får i deras vardag. Avhandlingen problematiserar även hur metoder formas och omformas mellan olika discipliner och kontexter.
Forskning och utveckling kategorier

Från ung till vuxen i omställningens tid: en longitudinell studie av värderingar med utgångspunkt i Ingleharts teori om den tysta revolutionen

2015-09-22
Hur påverkas individen av de strukturella förändringar som sker under efterkrigstiden i västvärlden och i Sverige? Det är en av frågorna som Birgit Lindgren Ödén undersöker i sin avhandling. Där följer hon sex individer födda på åttiotalet mellan åren 1999-2011 för att med Ronald Ingleharts klassifikation identifiera individuella livsmönster och värderingar.
Forskning och utveckling kategorier

Fostran i förskolan

2015-06-25
När förskollärare fostrar barn i förskolan drivs de av några grundläggande principer. I Airi Bigstens avhandling framgår hur de olika principerna i praktiken ofta kolliderar i förskolemiljön.
Forskning och utveckling kategorier

Naturvetenskap möter etik: En klassrumsstudie av elevers diskussioner om samhällsfrågor relaterade till bioteknik

2015-06-25
Birgitta Berne har i sin avhandling studerat hur eleverna i en högstadieklass argumenterar före och efter att de i grupp diskuterat kontroversiella samhällsfrågor från forskningsfronten i bioteknik. Hur hanterar eleverna etiska frågor i den naturvetenskapliga undervisningen?
12348