Hoppa till sidinnehåll

Avhandlingar inom kategori "Vuxenutbildning"

Visar sida 7 av 11

Online Education in Universities - Moving from Individual Adoption to Institutionalisation of an Information Technology Innovation

2013-03-19
Inés Casanovas har studerat utvecklingen av nätbaserad utbildning vid högskolor och universitet, från att det infördes på individuell nivå till institutionalisering. Studien fokuserar på de processer som ägt rum på två universitet, det ena i Sverige och det andra i Argentina. Resultaten visar bland annat att nätbaserad utbildning fortfarande är långt ifrån att institutionaliseras.

Att hantera praktiken – om sfi-studerandes möjligheter till interaktion och lärande på praktikplatser

2013-03-19
Det hävdas ofta att vuxna invandrare skulle lära sig svenska snabbare om de inom ramen för sfi-utbildningen gör praktik på arbetsplatser. Karin Sandwalls avhandling visar att det inte alltid stämmer, eftersom möjligheterna till samtal på praktikplatserna kan vara små.

Lära och Leva: Kunskapsutveckling hos personer med en ärftlig dövhet/hörselnedsättning

2013-03-14
Anna-Carin Rehnman har skrivit en avhandling om hur människor i en familj med ärftlig hörselnedsättning i släktled efter släktled utvecklat kunskap och vilken roll utbildningssystemet spelat.

Kvalitet i lärande i högre utbildning i Rwanda: Olika aktörers uppfattningar om studenters lärande och anställningsbarhet

2013-02-28
Penelope B. Mbabazi har i sin avhandling studerat kvalitet i lärande i högre utbildning i Rwanda, med fokus på studenters lärande och deras anställningsbarhet. Resultaten illustrerar bland annat hur studenter i viss mån har annan syn på kvalitet i lärande i högre utbildning än vad lärarna och arbetsgivarna har.

Det politiska rummet: Villkor för situationspolitisk socialisation i en nätgemenskap av och för ungdomar

2013-01-16
Skolan har svårigheter att hantera kontroversiella frågor inom sitt demokratiuppdrag, menar Erik Andersson, som forskat om hur sociala medier utvecklar ungdomar politiskt. – Min studie kanske kan bidra till att utveckla skolundervisningen där digitala medier kan vara ett sätt att hantera politiskt kontroversiella frågor.

Jeg strikker, derfor er jeg! Læring og identitet i uformelle læringsrum

2012-12-21
I en ny avhandling om slöjdpedagogik intervjuas "hantverksaktivister" om sin textila gatukonst i det offentliga rummet. Forskningen fokuserar på lärande och identitet i informella rum för lärande.

Aggressive antisocial behavior – clinical, cognitive, and behavioral covariates of its persistence

2012-12-18
En procent av Sveriges befolkning står för 63 procent av alla våldsbrott, visar ny forskning. Problem i skolan, som skolk, är en viktig faktor för att förutsäga vilka personer som riskerar att bli kriminella och våldsbenägna, konstaterar Märta Wallinius, psykolog vid Lunds universitet.

Analogical reasoning in science education: Connections to semantics and scientific modelling in thermodynamics

2012-12-04
Jesper Haglunds avhandling fokuserar på hur analogier och analogiskt tänkande, uppmärksamhet på semantik och förståelse för vetenskaplig modellering kan användas för att hantera utmaningar i naturvetenskapsundervisningen.
167811