Hoppa till sidinnehåll
Förskola

Förskollärare och det önskvärda matematiska barnet: förväntningar och diskurser i förskolepraktik

Publicerad:2020-10-26
Uppdaterad:2020-12-17

Hur tolkar och implementerar förskollärare de matematiska målen i läroplanen för förskola? Det är en av frågorna som Laurence Delacour utforskar i sin avhandling.

Författare

Laurence Delacour

Handledare

Professor Malin Ideland, Malmö unviersitet Professor Anna Chronaki, Malmö unviersitet Universitetslektor Jutta Balldin, Malmö universitet

Opponent

Docent Eva Norén, Stockholms universitet

Disputerat vid

Malmö universitet

Disputationsdag

2020-11-13

Titel (se)

Förskollärare och det önskvärda matematiska barnet: förväntningar och diskurser i förskolepraktik

Institution

Institutionen för barndom, utbildning och samhälle

Förskollärare och det önskvärda matematiska barnet: förväntningar och diskurser i förskolepraktik

Det övergripande syftet med avhandlingen är att studera hur en dispositif om barn, förskola och matematik skapas och förhandlas genom förskollärares tal och pedagogiska arbete. Genom att undersöka hur förskollärare tolkar och implementerar de matematiska målen i läroplanen, och vilka förväntningar, förhandlingar och samhällsdiskurser om barn och matematik som organiserar deras tal om och undervisning av matematik kan vi upptäcka en serie existerande ”sanningar” som är för givet tagna, men som ständigt behöver ifrågasättas. Vi kan även upptäcka vilket önskvärt matematiskt barn fabriceras kring dessa ”sanningar”. Detta undersöks genom följande forskningsfrågor: Hur tolkar och implementerar förskollärare de matematiska målen i läroplanen för förskola? Vilka förväntningar, förhandlingar och samhällsdiskurser om barn och matematik organiserar förskollärares tal om och undervisning av matematik? Hur fabriceras idén om det önskvärda matematiska barnet – respektive det problematiska barnet – genom förskollärares tal om barn och matematikundervisning? Hur navigerar förskollärare mellan förväntningar och diskurser om vem som ska lära matematik, hur och varför?

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Specialpedagogik i grundskolan

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som möter elever i behov av stöd i grundskolan. Välj om du vill delta i Stockholm eller digitalt! Ta del av den senaste forskningen om bland annat AI och framtidens digitala skola, neurodiversitet och hur vi implementerar ett specialpedagogiskt förhållningssätt i hela verksamheten.
Läs mer & boka
Åk F–9
7–8 maj
Digital temaföreläsning

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

Skolportens digitala föreläsning med Issis Melin, för dig som vill lära dig mer om arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan. Föreläsningen fokuserar på hur elevhälsoteamet kan identifiera hedersrelaterade beteenden, samt hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Ta del av denna föreläsning mellan 22 april–5 juni!
Läs mer & boka
Åk F–Gy
22 apr – 5 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev