Hoppa till sidinnehåll
Grundskola 1-6

Från design till meningsskapande: En multimodal studie om elevers arbete med matematikläroböcker i årskurs 1

Publicerad:2020-05-11
Uppdaterad:2020-10-23

Det krävs djupa kunskaper om elevers arbete med matematikläroböcker av både lärare och läroboksförfattare, för att kunna skapa goda lärtillfällen för alla elever. Det visar Malin Norberg i sin avhandling.

Författare

Malin Norberg

Handledare

Lena Boström, Mittuniversitetet Professor Ola J Lindberg, Umeå universitet Magnus Österholm, Mittuniversitetet

Opponent

Professor Astrid Pettersson, Stockholms universitet

Disputerat vid

Mittuniversitetet

Disputationsdag

2020-05-29

Titel (se)

Från design till meningsskapande: En multimodal studie om elevers arbete med matematikläroböcker i årskurs 1

Institution

Institutionen för utbildningsvetenskap

Från design till meningsskapande: En multimodal studie om elevers arbete med matematikläroböcker i årskurs 1

Avhandlingen handlar om elevers arbete med matematikläroböcker. Jag har studerat vad som erbjuds i svenska matematikläroböcker för årskurs 1, såväl tryckta som digitala, samt hur elever skapar mening i arbetet med matematikläroböcker. Det teoretiska perspektiv jag utgår från, ett designorienterat multimodalt perspektiv, fokuserar kommunikation genom olika uttrycksformer, exempelvis bild, skrift, matematiska symboler och rörliga bilder. Resultatet visade att elevers arbete med matematikläroböcker är komplext och att elevers meningsskapande skiljer sig åt. Ibland överensstämmer elevernas meningsskapande med det matematikläroboken designats till att erbjuda och ibland inte. Sammantaget kan konstateras att det krävs djupgående kunskaper om elevers arbete med matematikläroböcker av såväl lärare som läroboksförfattare, illustratörer och förlag för att i slutändan kunna ansvara för att skapa goda lärtillfällen där alla elever ser sig själva som matematiska individer.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
29–30 jan 2026
Digital temaföreläsning

Perspektiv på samernas historia

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning som ger inblick i samisk historia. Passet är öppet 11 maj–15 juni. Det riktar sig främst till lärare i historia och samhällskunskap från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
11 maj – 15 jun 2026