Hoppa till sidinnehåll
Gymnasieskola

Fysisk aktivitet, inaktivitet och kapacitet hos gymnasieungdomar

Publicerad:2012-05-25
Uppdaterad:2012-05-29

Fysiskt inaktiva ungdomar kan riskera sin hälsa på sikt. Unga kvinnor är särskilt utsatta eftersom de inte tränar i lika hög grad som unga män. Det visar Katarina Mikaelssons avhandling.

Författare

Katarina Mikaelsson

Handledare

Professor Lars Nyberg, Institutionen för hälsovetenskap, Luleå Tekniska Universitet, Universitetslektor Peter Michaelson, Institutionen för hälsovetenskap, Luleå Tekniska Universitet

Opponent

Professor Margareta Möller, Örebro läns landsting

Disputerat vid

Luleå Tekniska universitet

Disputationsdag

2012-05-04

Titel (se)

Fysisk aktivitet, inaktivitet och kapacitet hos gymnasieungdomar

Institution

Institutionen för hälsovetenskap, Hälsa och rehabilitering

Fysisk aktivitet, inaktivitet och kapacitet hos gymnasieungdomar

Ett förändrat beteende med minskad fysisk aktivitet och ett ökat stillasittande bland barn och ungdomar kan utgöra ett hot mot deras framtida hälsa. Litteraturen visar att fysisk aktivitet minskar genom ungdomsåren och de vanor man har som barn och ungdom har en tendens att bli manifesta. Därför är det extra viktigt att undersöka ungdomars fysiska aktivitet och dess påverkan på fysiska kapacitet samt andra bakomliggande faktorer som har betydelse för hur aktiva ungdomar är. Det övergripande syftet med avhandlingen var att beskriva gymnasieungdomars fysiska aktivitet och sätta den i relation till deras fysiska kapacitet samt belysa fysiskt inaktiva ungdomars resonemang om fysisk aktivitet och hälsa.

I delarbete I gjordes en enkätundersökning där 884 ungdomar från Norra Sverige deltog. Ungdomarna fick besvara frågor om sin fysiska aktivitet och faktorer som hade kunnat påverka denna. För att sätta den fysiska aktiviteten i relation till kapacitet tillfrågades samtidigt ungdomarna om de kunde medverka i kommande studier gällande mätning av fysisk kapacitet (delarbete II och III) och deltagande i en intervjustudie (delarbete IV). För delarbete II-III testades den fysiska kapaciteten på aerob kapacitet och muskulär styrka samt balans (n=99). I delarbete II jämfördes den fysiska kapaciteten mellan fysiskt aktiva och fysiskt inaktiva män och kvinnor. I delarbete III undersöktes relationen mellan den fysik kapaciteten och självskattad aktivitetsnivå och tid spenderad sittande. I delarbete IV intervjuades ungdomar som genom sin skattning inte uppnådde WHOs rekommendationer om fysisk aktivitet för att beskriva deras resonemang om fysisk aktivitet och hälsa.

Resultatet från delarbete I – III visar att det fanns en grupp ungdomar som inte uppnådde rekommendationerna för fysisk aktivitet och att det påverkade deras fysiska kapacitet. Tydligt var också att det fanns en könsskillnad, männen var fysik aktiva på högre intensitetsnivåer än kvinnorna. De män och kvinnor som skattat sig fysiskt aktiva hade signifikant bättre aerob kapacitet, ökad muskelstyrka (männen) jämfört med de som skattat sig som fysiskt inaktiva (enligt WHO:s rekommendationer). Korrelationen mellan stillasittande och fysisk aktivitet var svag men ändå statistiskt signifikant för båda könen, och stillasittande tid verkade inte påverka den fysiska kapaciteten. Resultatet från intervjuerna i delarbete IV visade att fysisk inaktiva ungdomar har kännedom om de positiva hälsoeffekterna av fysisk aktivitet, vilket dock inte resulterar i att det prioriteras i jämförelse med andra intressen. De beskriver både yttre och inre hinder för att vara fysisk aktiva. Viktiga faktorer för att vara fysisk aktiv var det sociala sammanhanget och att det skulle vara roligt.

Sammanfattningsvis visar resultaten i avhandlingen att det finns en stor spridning bland ungdomarnas fysiska aktivitetsnivå och att det finns en grupp ungdomar som inte når upp till rekommenderade nivåer. Dessutom finns det en könsskillnad, där kvinnorna är fysiskt aktiva på lägre intensitetsnivå. Det var en svag korrelation mellan sittande tid och fysisk aktivitet eller fysisk kapacitet. Därför är det viktigt att både öka den fysiska aktiviteten och att minska sittande tid för att förbygga ohälsa. Faktorer som är viktiga för att påverka fysiska aktiviteten är det sociala sammanhanget som föräldrar, vänner samt miljön.

Abstract in English

A change in behaviour with reduced physical activity and an increased sedentary behaviour among children and adolescents may be a threat to their future health. The literature shows that physical activity decreases through adolescence and the habits from childhood and adolescence have a tendency to become manifest. It is therefore particularly important to investigate the physical activity of adolescents and its effect on physical capacity, in conjunction with underlying factors that might have an impact on how active adolescents are. The overall aim of this thesis was to describe physical activity and its relation to physical capacity of adolescents from upper secondary schools and to highlight the reasoning about physical activity and health among physically inactive adolescents’. Paper I was a survey in which 884 adolescents from Northern Sweden participated. The adolescents were asked questions about their physical activity together with questions with a relation to physical activity. To put the physical activity in relation to physical capacity the adolescents were at the same time asked if they could participate in future studies concerning physical capacity (Paper II and III) and participation in an interview study (Paper IV). In paper IIIII physical capacity was assessed by aerobic capacity, muscle strength and balance (n = 99). In Paper II physical capacity was compared between physically active and physically inactive men and women. In paper III, the relation between physical capacity and self-rated physical activity and time spent sitting were investigated. In paper IV adolescents who did not meet the WHO recommendation of physical activity were interviewed and asked to describe their experience about physical activity and health. The results from paper I – III show that there was a group of adolescents who did not meet the recommendations for physical activity and that it affected their physical capacity. There was a clear gender difference; the men were 4 physically active at higher intensity levels than the women. The men and women who estimated themselves to be physically active had significantly greater aerobic capacity, muscle strength (men) as compared to those who estimated themselves as physically inactive (according to WHO recommendations). The correlation between time spent sitting and physical activity was weak but still statistically significant for both sexes, and time spent sitting time did not appear to affect physical capacity. The results of the interviews in paper IV showed that physical inactive adolescents are aware of the health benefits of physical activity, yet they priorities performing other interests in leisure time. They described how both external and internal factors motivated them to be physically active. Further, the importance of the social context and that the activity had to be fun was considered reinforcing factor for performing physical activity. In summary, the results of the thesis show that there is a wide spread among adolescents in the level of physical activity and that there is a group of adolescents who do not meet the recommended levels. Also, there is a gender difference, where women are physically active at a lower intensity level. There was a weak correlation between sitting time and physical activity or physical capacity. Therefore it is important to both increase physical activity and reducing sitting time to prevent health related diseases. Factors that is important for influencing physical activity is the social context as parents, friends and environment.

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep
Digital temaföreläsning

Hållbar utveckling i förskolan

Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Läs mer & boka
Fsk
15 maj – 19 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev