Hoppa till sidinnehåll
Elevhälsa

Fysisk aktivitet på recept i en svensk skolkontext – medikalisering eller dörröppnare för rörelse

Publicerad:3 september
Uppdaterad:23 september

Emelie Wiklund har i sin avhandling undersökt hur fysisk aktivitet på recept i skolan upplevs av yrkeskategorier i elevhälsoteamet, rektorer och lärare, barn och vårdnadshavare.

Författare

Emelie Wiklund

Handledare

Professor Susanna Hedenborg, Malmö universitet. Jenny Vikman, Malmö universitet

Opponent

Docent Krister Hertting, Högskolan i Halmstad

Disputerat vid

Malmö universitet

Disputationsdag

2025-09-19

Abstrakt

Det övergripande syftet med denna avhandling är att utforska hur fysisk aktivitet på recept (FaR) i skolan upplevs av yrkeskategorier i elevhälsoteamet, rektorer och lärare, barn och vårdnadshavare. Fokus ligger på att öka förståelsen för hur dessa grupper erfar FaR:s innehåll, funktion och betydelse i skolmiljön. Genom att inkludera flera perspektiv – elevhälsoteamet samt rektorer och lärares professionella upplevelser, barnets egna erfarenheter och vårdnadshavares synsätt, avser avhandlingen inte bara identifiera gemensamma och skiftande upplevelser, utan också synliggöra de diskurser som formar skolans hälsofrämjande arbete och påverkar hur ansvar för barns hälsa förstås och fördelas. Med utgångspunkt i dessa perspektiv är målet att generera kunskap som kan stödja skolans hälsofrämjande praktik och bidra till vidare utveckling och tillämpning av FaR för barn och unga.