Genom genrens lins : pedagogisk kommunikation i tidigare skolår

Hur använder lärarna språkliga resurser för att representera undervisningsinnehåll, bygga och upprätthålla sociala relationer samt ordna informationsflöden? Det är en av frågorna som Robert Walldén undersöker i sin avhandling.

Fakta
Disputation

2019-03-01

Titel (sv)

Genom genrens lins : pedagogisk kommunikation i tidigare skolår

Författare

Robert Walldén

Handledare

Professor Björn Sundmark, Malmö universitet Pia Nygård Larsson, Malmö universitet Fredrik Hansson, Malmö universitet

Opponent

Professor Anders Björkvall, Örebro universitet

Lärosäte

Malmö universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs Skolportens intervju med Robert Walldén

Abstract in English:

The aim of this dissertation is to explore how two teachers communicate content knowledge and metalinguistic knowledge in the teaching of young second language learners. As a qualitative classroom study, it examines how two widely advocated forms of metaknowledge are used in instruction: metalinguistic knowledge, in particular genre knowledge, and reading strategies. Bernstein’s sociology of education theory is synthesized with systemic-function linguistic theory to explore how the participant teachers scaffold and place varying demands on the students. The central concept is pedagogic communication, which is defined as the way in which the teachers use language to communicate instructional content, build and uphold relations and organize information flows in teaching. The materials for the study have been generated through audio recordings, observations and collected teaching materials in school years 1 and 6. The school has a high percentage of second language learners and implements genre-based instruction. The empirical chapters focus on preparations for reading assignments, weekly instances of “sharing time” and a genre-based curriculum area about stories in school year one and a curriculum area about maps and population which integrates geography and Swedish as a second language in school year 6. An important finding is that strongly controlled classroom discourse was associated with introducing and reminding students of abstract concepts in the studied interaction, including metalinguistic and subject-related concepts. Conversely, weaker control tended to promote negotiation of everyday knowledge rather than disciplinary knowledge while also placing implicit demands on students’ participation in the discourse. The study also attends to less-researched features of classroom discourse and scaffolding, such as how the teachers showed solidarity and built engagement through interpersonal resources and managed the information flow through textual ones. A final important finding is that the explicit attention to metaknowledge, such as genre knowledge and knowledge about reading strategies, seemed to come at the expense of encounters with meaningful texts. Therefore, it is argued that such domains of metaknowledge should not become the main instructional content.

Sidan publicerades 2019-02-19 14:45 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2019-03-04 14:25 av Susanne Sawander


Konferenser
Fortbildning
Rektor i förskolan

Rektor i förskolan

Den här konferensen fokuserar på din roll som chef och ledare med högaktuella föreläsningar om det pedagogiska ledarskapet och din professionsutveckling. Hur leder du i förändring och hur görs en nulägesanalys? Vi tar avstamp i de frågor som är specifika för förskolans verksamhet, men belyser även ämnen utifrån din yrkesroll som chef över en mångbottnad verksamhet.

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Skolans styrning
  Skolporten nr 3/2019 – ute 16 maj

Tema: Skolans styrning

Sveriges rektorer slits mellan budgetkrav och elevers rätt till likvärdig utbildning. Intervjun: Didaktikforskaren Simon Hjort vill utbilda framtidens tänkare. Reportage: Lekens betydelse i förskolan. +Skolportens favorit: Så skapas rektors pedagogiska ledarskap. +Så väcker vi tjejers teknikintresse. +Unga kämpar för bättre sexualundervisning.

Läs mer här!
Kommande disputationer
Lediga tjänster
Fler platsannonser
5 mest lästa på FoU

Innehåll viktigare än skärmtid för små barn

Hur påverkas de yngsta barnen av att använda surfplattor och smarta telefoner? WHO avråder från att barn under två år överhuvudtaget ska använda skärmar. Andra forskare menar att i ett digitalt samhälle behöver barn börja klicka på digitala enheter så tidigt som möjligt. Vad de tittar på är viktigare än hur länge.

Evolution: as a religious professor of science education, we need to rethink how we teach it

It is not for educators to forcefully convert doubters into accepting evolution, but to build an inclusive classroom that respects religious students’ beliefs.

A strong finish to the school year

Smart ideas for keeping students engaged as summer arrives.

Alma Memisevic: De inkluderade – Samtidens oönskade barn

Drömmen om en skola där elever kommer till skolan för att lära sig och förverkliga sina framtidsdrömmar och ambitioner samt bidra till samhället utifrån sina egna intressen, behov, förmågor och förutsättningar, känns som ren utopi, skriver Alma Memisevic, specialpedagog, förskollärare och doktorand vid Linköpings universitet.

What’s the right age to quit maths?

Unlike in many other countries, young people in the US must take maths until they leave school. Now arts students in New York are staging a rebellion over it. So what is the right time to quit studying maths?