Going places: Local settings and global horizons in young people’s education and work trajectories

Betyg, utbildning och val av yrke påverkar ungdomars rörlighet, särskilt valet av huruvida man ska stanna eller lämna hemområdet. Det visar Sara Forsberg i sin avhandling.

Fakta
Disputation

2018-05-18

Titel (eng)

Going places: Local settings and global horizons in young people’s education and work trajectories

Författare

Sara Forsberg

Handledare

Professor Brett Christophers, Uppsala universitet Associate Professor Danielle Ekman Ladru, Uppsala universitet

Opponent

Associate Professor Johanna Waters, University of Oxford, Fellow of Kellogg College

Institution

Kulturgeografiska institutionen

Lärosäte

Uppsala univeristet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs Skolportens intervju med Sara Forsberg

Abstract in English:

The recent trend for mass higher education and a growing policy focus on a knowledge-driven economy has created the expectation that everyone can enter a fulfilling and rewarding career. However, young people often experience discrepancies between expectations of social mobility and local or national labour market opportunities. This thesis draws on Bourdieu’s family of concepts of field, capital and habitus to analyse how young people’s different education and work trajectories are conceived, validated and realised across different socio-spatial contexts.

An interview-based study of how supranational organisations for education mediate and shape normative values of education revealed that a global agenda of education is embedded in a complex geography ranging from the individual to the global level. Within this, orders of dominance between nation-states are reinforced in the formulation and allocation of problems and solutions.

In a field study in Thiruvananthapuram, the state capital in Kerala, India, young people’s dispositions towards mobility in the transition from education to work were analysed. The results revealed that young people’s future aspirations are shaped in a profound way by Kerala’s history of in- and out-migration. The study also identified differences within the middle class, where transnational capital distinguishes rather than unifies ‘Indian youth’.

A similar study on how young people in a sparsely populated area in northern Sweden negotiate their future education and work alternatives showed that the geographical marginality of the region influences perceptions of the future in divergent and sometimes contradictory ways. In a follow-up study of the wider region, individual-level registry data were used to explore post-graduation mobility in the five northern counties in Sweden. The results showed that grades, levels of education and choice of occupation or education type all impact the mobility of young adults within the highly-educated segment of the population, and in particular the choice of whether to stay or leave the home region.

Overall, this thesis shows how young people’s ambitions and trajectories are embedded in different socio-spatial contexts that enable them to adapt to, resist or benefit to varying degrees from global discourses of ‘successful adulthood’.

Sidan publicerades 2018-05-23 11:24 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2018-07-30 10:32 av Susanne Sawander


Konferenser
Fortbildning
Rektor i förskolan

Rektor i förskolan

Den här konferensen fokuserar på din roll som chef och ledare med högaktuella föreläsningar om det pedagogiska ledarskapet och din professionsutveckling. Hur leder du i förändring och hur görs en nulägesanalys? Vi tar avstamp i de frågor som är specifika för förskolans verksamhet, men belyser även ämnen utifrån din yrkesroll som chef över en mångbottnad verksamhet.

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Skolans styrning
  Skolporten nr 3/2019 – ute 16 maj

Tema: Skolans styrning

Sveriges rektorer slits mellan budgetkrav och elevers rätt till likvärdig utbildning. Intervjun: Didaktikforskaren Simon Hjort vill utbilda framtidens tänkare. Reportage: Lekens betydelse i förskolan. +Skolportens favorit: Så skapas rektors pedagogiska ledarskap. +Så väcker vi tjejers teknikintresse. +Unga kämpar för bättre sexualundervisning.

Läs mer här!
Kommande disputationer
Lediga tjänster
Fler platsannonser
5 mest lästa på FoU

Innehåll viktigare än skärmtid för små barn

Hur påverkas de yngsta barnen av att använda surfplattor och smarta telefoner? WHO avråder från att barn under två år överhuvudtaget ska använda skärmar. Andra forskare menar att i ett digitalt samhälle behöver barn börja klicka på digitala enheter så tidigt som möjligt. Vad de tittar på är viktigare än hur länge.

Evolution: as a religious professor of science education, we need to rethink how we teach it

It is not for educators to forcefully convert doubters into accepting evolution, but to build an inclusive classroom that respects religious students’ beliefs.

A strong finish to the school year

Smart ideas for keeping students engaged as summer arrives.

Alma Memisevic: De inkluderade – Samtidens oönskade barn

Drömmen om en skola där elever kommer till skolan för att lära sig och förverkliga sina framtidsdrömmar och ambitioner samt bidra till samhället utifrån sina egna intressen, behov, förmågor och förutsättningar, känns som ren utopi, skriver Alma Memisevic, specialpedagog, förskollärare och doktorand vid Linköpings universitet.

What’s the right age to quit maths?

Unlike in many other countries, young people in the US must take maths until they leave school. Now arts students in New York are staging a rebellion over it. So what is the right time to quit studying maths?