Hoppa till sidinnehåll

Hållpunkter för lärande. <br>Småbarns möten med matematik

Publicerad:2007-09-19
Författare

Camilla Björklund

Handledare

Professor Marita Lindahl

Opponent

Docent Ulla Runesson, Göteborgs universitet

Disputerat vid

ÅA – Åbo Akademi

Disputationsdag

2007-04-27

Titel (se)

Hållpunkter för lärande. Småbarns möten med matematik

Titel (eng)

Critical conditions of learning toddlers encountering mathematics.

Institution

Pedagogiska fakulteten

Forskningsmiljö

Åbo – Åbo Akademi

Hållpunkter för lärande. Småbarns möten med matematik

Matematisk kunskap har utvecklats under lång tid och har sin grund i mänsklig verksamhet, vardag och kultur, där människor har gjort vissa överenskommelser om innebörden i begrepp, symboler och principer. Genom interaktion med föremål, företeelser och människor i omvärlden, erfar barn alltid något som har betydelse for hur en framtida situation förstås och tolkas. Den miljö som ett barn växer upp i har således stor betydelse för vilka möjligheter till lärande som erbjuds.

I föreliggande studie grundar sig synen på lärande på den ur fenomenografin utvecklade variationsteorin där lärande definieras som förändrade sätt att förstå och handla i förhållande till ett specifikt fenomen. Variationsteorin fokuserar vad som är möjligt att lära sig i en situation där det förutsätts finnas vissa kritiska aspekter av ett fenomen som samtidigt bör urskiljas och fokuseras för att lärande ska ske.

Syftet med studien är att synliggöra småbarns erfarande och lärande av matematik i daghemsmiljö, där fokus ligger på vad barn erfar, hur detta erfarande gestaltar sig och hur barn använder sin förståelse för att bemästra sin omvärld. Den empiriska studien består av videografiskt observerade episoder av 23 barns vardagliga aktiviteter. Videografi som metodologisk ansats avser att beskriva och tolka mänskliga handlingar i naturliga sammanhang. Barnen i studien är mellan 1 år, 1 månad och 3 år, 9 månader gamla. Beskrivningar av barnens handlande och kommunikation med andra barn och vuxna analyseras utgående från en fenomenografisk ansats för att skilja ur vilka aspekter som erfars och på vilket sätt barn erfar olika aspekter av matematik.

Analysen av vad småbarn erfar av matematisk karaktär synliggör barns möten med matematiska begrepp, barns möjligheter att urskilja likheter och skillnader, samt relationen mellan delar och helhet. Barnen erfar och utvecklar sin förståelse av dessa aspekter av matematik i samspel med andra barn och vuxna i den dagliga verksamheten. I studien framträder vissa kritiska villkor för att lärande av matematik skall ske: variation, samtidighet, rimlighet och hållpunkt. Dessa fyra villkor bör ses som interagerande delar av lärandeprocessen. På vilket sätt barn förstår matematik har i sin tur betydelse för hur de använder sin matematiska kunskap i vardagliga aktiviteter.

Analysen visar att barnen på småbarnsavdelningarna använder sig av matematik i syfte att upprätthålla sociala regler, för att beskriva sin omvärld och som ett redskap för problemlösning. Matematik kan således ses som ett betydelsefullt fenomen att möta på varierande sätt och i varierande sammanhang och bör därmed erkännas som en nödvändig del av barns vardagliga liv.

Vuxna som arbetar med småbarn har en betydelsefull roll i att sätta gränser och erbjuda möjligheter för barn att erfara och lära matematiska begrepp och idéer. Den studie som här presenteras kan därmed få implikationer för det pedagogiska arbetet ifråga om att förstå hur småbarn lär matematik i vardagliga aktiviteter.

Critical conditions of learning toddlers encountering mathematics.

Developed from human activities, mathematical knowledge is bound to the worldand cultures that men and women experience. One can say that mathematics isrooted in humans everyday life, an environment where people reach agreementregarding certain laws and principles in mathematics. Through interaction withworldly phenomena and people, children will always gain experience that they canthen in turn use to understand future situations. Consequently, the environment inwhich a child grows up plays an important role in what that child experiences andwhat possibilities for learning that child has.

Variation theory, a branch of phenomenographical research, defines human learningas changes in understanding and acting towards a specific phenomenon. Variationtheory implies a focus on that which it is possible to learn in a specific learningsituation, since only a limited number of critical aspects of a phenomenon can besimultaneously discerned and focused on.

The aim of this study is to discern how toddlers experience and learn mathematics ina daycare environment. The study focuses on what toddlers experience, how theirlearning experience is formed, and how toddlers use their understanding to mastertheir environment. Twenty-three children were observed videographically duringeveryday activities. The videographic methodology aims to describe and interprethuman actions in natural settings. The children are aged from 1 year, 1 month to 3years, 9 months. Descriptions of the toddlers actions and communication with otherchildren and adults are analyzed phenomenographically in order to discover how thechildren come to understand the different aspects of mathematics they encounter.

The studys analysis reveals that toddlers encounter various mathematical concepts,similarities and differences, and the relationship between parts and whole. Childrenform their understanding of such aspects in interaction with other children and adultsin their everyday life. The results also show that for a certain type of learning tooccur, some critical conditions must exist. Variation, simultaneity, reasonablenessand fixed points are critical conditions of learning that appear to be important fortoddlers learning. These four critical conditions are integral parts of the learningprocess. How children understand mathematics influences how they use mathematicsas a tool to master their surrounding world. The results of the studys analysisof how children use their understanding of mathematics shows that children usemathematics to uphold societal rules, to describe their surrounding world, and as atool for problem solving. Accordingly, mathematics can be considered a very importantphenomenon that children should come into contact with in different ways andwhich needs to be recognized as a necessary part of childrens everyday life.

Adults working with young children play an important role in setting perimeters forchildrens experiences and possibilities to explore mathematical concepts and phenomena.Therefore, this study is significant as regards understanding how childrenlearn mathematics through everyday activities.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i Artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens konferens för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens. Ta del av aktuell forskning som utgår från ämnets syftesbeskrivning, och få praktiska verktyg som hjälper dig att planera och genomföra kurserna. Innehållet är även intressant för dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt, samt för dig som undervisar inom vuxenutbildningen.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt
Digital temaföreläsning

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

Skolportens digitala föreläsning med Issis Melin, för dig som vill lära dig mer om arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan. Föreläsningen fokuserar på hur elevhälsoteamet kan identifiera hedersrelaterade beteenden, samt hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Ta del av denna föreläsning mellan 22 april–5 juni!
Läs mer & boka
Åk F–Gy
22 apr – 5 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev