Här i Sverige måste man gå i skolan för att få respekt – Nyanlända ungdomar i den svenska gymnasieskolans introduktionsutbildning
Hassan Sharif har utforskat en grupp irakiska ungdomars möte med den svenska gymnasieskolans introduktionsutbildning för nyanlända. En av frågorna han undersöker är vilka kulturella, utbildningsmässiga och språkliga tillgångar ungdomarna hade med sig till Sverige.
Svenskt abstrakt:
I denna avhandling om nyanlända irakiska ungdomars möte med den svenska gymnasieskolans introduktionsutbildning för invandrare ställs frågor som: Vad händer i mötet? Hurdan är utbildningen? Hur förhåller sig de unga nyanlända till den? Vad gör de egentligen under utbildningstiden? Och vilken roll spelar deras tidigare erfarenheter av det irakiska samhället och dess utbildningssystem?
Studien är etnografisk och bygger främst på deltagande observationer och intervjuer. Sexton ungdomar från Irak på två gymnasieskolor i Södertälje har följts under ett drygt år. Deras möte med det svenska samhället och skolans introduktionsutbildning analyseras med hjälp av begrepp som utbildningskapital, språkligt kapital, habitus och strategier, hämtade från den franske sociologen Pierre Bourdieu. Andra centrala begrepp är migration, nation, etnicitet och diaspora så som dessa används inom forskningsfältet internationell migration och etniska relationer (IMER).
Ungdomarna har gemensamt att de kommer från samma land, Irak och att de i Sverige befinner sig på samma introduktionsprogram. I övrigt är de förhållandevis heterogena med avseende på religion, etnicitet, språk, kön och social bakgrund. Studien visar att de ändå besitter något som förenar dem, en anmärkningsvärd tilltro till utbildningssystemet och en stark vilja att lära sig svenska språket. För dem framstår högre utbildning som vägen för att vinna respekt – med Bourdieus vokabulär: symboliskt kapital – såväl bland ”svenskarna” som i de egna etniska och religiösa grupperna.
En annan slutsats är att mötet med introduktionsutbildningen blir problemfyllt just på grund av det stora värde som ungdomarna tillerkänner utbildning och deras ambitioner för egen del, en hållning som kolliderar med en utbildning vars krav och förväntningar framstår som lågt ställda.
Sidan publicerades 2017-05-16 14:51 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2017-06-20 13:12 av Susanne Sawander