Hoppa till sidinnehåll
Gymnasieskola

”Herravälde. Är det bara killar eller?” Andraspråksläsare möter lärobokstexter i historia för gymnasieskolan

Publicerad:2014-05-30
Uppdaterad:2017-10-25

Lotta Olvegård har undersökt flerspråkiga elevers möten med lärobokstexter i historia för gymnasieskolan, och konstaterar att lärobokstexterna i historia är språkligt utmanande för andraspråksläsarna.

Författare

Lotta Olvegård

Handledare

Per Holmberg, Inger Lindberg samt Hans Landqvist

Opponent

information om opponent saknas

Disputerat vid

Göteborgs universitet

Disputationsdag

2014-06-16

Titel (se)

”Herravälde. Är det bara killar eller?” Andraspråksläsare möter lärobokstexter i historia för gymnasieskolan.

Titel (eng)

Lordship. Is that just guys? Second language readers encounter history textbook texts for high school.

Institution

Institutionen för svenska språket

”Herravälde. Är det bara killar eller?” Andraspråksläsare möter lärobokstexter i historia för gymnasieskolan.

Denna avhandling undersöker flerspråkiga elevers möten med lärobokstexter i historia för gymnasieskolan.

Avhandlingen består av två empiriska delstudier. Genom funktionella textana – lyser undersöks i den första delstudien strukturella och språkliga drag i fem läroböcker i historia för gymnasieskolan. I den andra delstudien analyseras, genom enskilda textsamtal, gymnasieelevers möten med några av lärobokstexterna, med fokus på elever som har svenska som andraspråk.

De samlade resultaten från de båda delstudierna visar att lärobokstexterna i historia är språkligt utmanande för andraspråksläsarna. För att förstå texterna måste man som läsare ha ett brett och djupgående ordförråd och en förmåga att analysera komplexa lexikala och grammatiska strukturer. Man måste också kunna göra inferenser för att tolka underförstådd information i texterna. Andraspråksläsarna i studien använder därför såväl textuella som kontextuella resurser för att finna ledtrådar som kan hjälpa dem att skapa mening i lärobokstexterna. Eftersom flera av andraspråksläsarna inte har utvecklat det ämnesspecifika ordförråd som krävs för att kunna identifiera relevanta språkliga ledtrådar i texten, och/eller inte delar läroboksförfattarnas referensramar, leder emellertid dessa ledtrådar ofta till att läsarna gör oväntade tolkningar av innehållet i texterna

Lordship. Is that just guys? Second language readers encounter history textbook texts for high school.

This thesis explores and characterizes Swedish high school students’ encounters with history textbook texts, with a focus on students having Swedish as their second language.

Reading history textbooks entails comprehending and learning not only the subject matter but also the specific language of history. In order to perform successfully in history as a school subject, Swedish high school students are expected to read texts in the field of history in an analytical and critical manner. However, difficulties in understanding written school-related texts is likely a contributing factor why many L2-students do not achieve the same marks as their L1-peers. These difficulties are investigated within the current body of work.

The results of this thesis are generated from two empirical studies. The first study investigates structural and lexico-grammatical features in five high school history textbooks, drawing on systemic-functional linguistics, SFL. The second study explores a number of L2 and L1 high school students’ mediated encounters with their history textbook. The data for the second study is derived from two series of conversations with eleven L2- and L1-readers.

The results show that history textbook texts impose great linguistic demands upon the L2-readers. For example, in order to comprehend the texts the reader must have: a large and deep knowledge of vocabulary, an ability to analyze complex linguistic structures, and an ability to make inferences which is necessary for interpreting implicit information in addition to identification and tracking of historic actors within the texts. The L2-readers who struggle to comprehend the textbook texts, and/or do not share the textbook author’s frame of references, use various textual and contextual resources to find clues in order to make meaning of the text. One important resource for the L2-readers to make meaning of the text is the reader’s own interpretation of the teacher’s expectations of the students’ understanding of history as a school subject. However, both textual and contextual clues can lead readers to unexpected interpretations of the text contents.

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev