Higher education meets private use of social media technologies – an explorative study of students´ use

Pernilla Josefsson har utforskat studenters användning, erfarenhet och attityder till sociala medier när dessa integrerats i studenternas lärmiljö.

Fakta
Disputation

2018-01-09

Titel (eng)

Higher education meets private use of social media technologies – an explorative study of students´ use

Författare

Pernilla Josefsson

Handledare

Professor Stefan Hrastinski, KTH Proefssor Olle Bälter, KTH Daniel Pargman, KTH

Opponent

Professor Grainne Conole, University of Leicester

Lärosäte

Kungliga tekniska högskolan, KTH

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs Skolportens intervju med Pernilla Josefsson

Svenskt abstrakt:

Denna avhandling avser att utforska hur studenter upplever användningen av sociala medier i högre utbildning. Närmare bestämt så ligger fokus på studenternas användning, erfarenhet och attityder till sociala medier när dessa integrerats i studenternas lärmiljö. Som komplement har också lärarnas incitament för inkludering av sociala medier belysts, samt i viss utsträckning även deras attityder, användning och kommunikation i respektive socialt medium.

Fyra olika studier inkluderas i denna avhandling, och inkorporerar i sin tur tre olika typer av sociala medier: en social nätverkstjänst (Facebook), en publikt redigerbar webbplats (Wikipedia), och en mikroblogg (Twitter). Vidare har studierna använt olika metoder för datainsamling och analys, där både kvalitativa samt kvantitativa metoder finns representerade. Metoderna valdes med hänsyn till forskningsfrågorna, men baserades även på informationstillgång och etiska överväganden.

De enskilda studierna hade olika syften och omfattning, och därigenom har de bidragit till specifika forskningsfynd. Huvudbidraget från detta arbete är kopplat till slutsatser kring studenters attitydförändringar, den professionella rollen i studenters användning av sociala medier, deras lärarliknande agerande, förvirring beträffande att röra sig mellan de identifierade rollerna, och implementeringen av sociala medier i högre utbildning.

Resultaten utgör en grund för en nyanserad diskussion kring implementeringen av sociala medier i högre utbildning; en implementation som beror på lämpligt användande i lämplig social kontext. En tolkning av detta är att inkluderande av sociala medier i icke-privata kontexter bör ha ett klart mål och en tydlig strategi. Rollerna som definieras i detta arbete – student, privat och professionell – utgör underlag för utforskande inom områden där jämförbara hierarkier finns representerade och där det är nödvändigt att förstå hur individen förhåller sig till självpresentation, tekniska begränsningar och roller. Exempel på ett sådant är relationen mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Sidan publicerades 2018-01-09 13:09 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2018-03-06 13:36 av Susanne Sawander


Relaterat

Specialpedagogik – aktuell forskning och praktiska metoder

Vår årliga specialpedagogiska konferens arrangeras i Stockholm 26-27 april och i Göteborg 3-4 maj! Konferensen berör bl.a. språkstörning, kognition och lärande, matematiksvårigheter, motivation och interkulturella möten. Som tidigare år satsar vi på en blandning av forskning och praktiknära föreläsningar av kompetenta talare, välkommen!

Digitala skrivtavlor – till vad, hur och varför?: En studie om den digitala skrivtavlans betydelse för grundskolans digitalisering utifrån ett lärarperspektiv

Tor Ahlbäck har i sin avhandling undersökt i vilka avseenden den digitala skrivtavlan har bidragit till digitaliseringen av grundskolan och i vilka avseenden den förändrat undervisningen.

Strävan efter samhällsförbättring – Idrottspolitiska problematiseringar och lösningsstrategier för formandet av den nyttiga idrotten och den idrottande individen

Malin Österlind ha utforskat svensk idrottspolitisk styrning och framförallt svensk idrottspolitisk utredning och utvärdering.

Idrottens akademisering. Vetenskaplig kunskap inom forskning, utbildning och arbetsmarknad på idrottens område

Vilken kunskap är det studenterna möter inom de idrottsvetenskapliga utbildningarna? Var kommer kunskapen ifrån? Det har Joakim Wirén Åkesson forskat om.

Bångstyriga barn – Makt, normer och delaktighet i förskolan

Hur ser maktförhållandena ut mellan barn och vuxna i förskolan i samband med pedagogiska aktiviteter som avser att öka jämställdhet, social jämlikhet och delaktighet? Det har Klara Dolk undersökt i sin avhandling.

”Jag har hittat mig själv och barnen” – Barnträdgårdslärares professionella självutveckling genom ett pedagogisk-psykologiskt interventionsprogram.

Pedagogers själv-i-relation kan förändras genom ett fortbildningsprogram som inkluderar hand­ledning baserad på videoinspelade kommunikationssituationer mellan pedagog och barn, visar Märta Sandvik i avhandlingen "Jag har hittat mig själv och barnen" - Barnträdgårdslärares professionella självutveckling genom ett pedagogisk-psykologiskt interventionsprogram.

Metodik, personlighet och forskning: Kontinuitet och förändring i vårdlärarutbildarnas kunskapskultur 1958-1999

I Eva Eliassons avhandling "Metodik, personlighet och forskning" beskrivs och analyseras en lokal kunskapskultur,vårdlärarutbildningen i Stockholm, under andra halvan av 1900-talet.

Konstruktionen av kön i skolpolitiska texter 1948 – 1994, med särskilt fokus på naturvetenskap och teknik

Konferenser
Lediga tjänster
Fler platsannonser
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: En skola på vetenskaplig grund?
  Nytt nr av Skolporten ute 4 april!

Tema: En skola på vetenskaplig grund?

Det är lättare sagt än gjort när akademi och praktik ska samverka för forskningsbaserad undervisning. Dessutom: Stor forskningsbilaga!

Läs mer och bli prenumerant
5 mest lästa på FoU

Forskning om skolutveckling blev mest lästa avhandling 2017

En forskningsbaserad strategi är ingen garanti för att skolutveckling sker. Egna initiativ, till och med konflikter kan vara det som aktiverar processer, konstaterar Katharina Jacobsson, som skrivit 2017 års mest lästa avhandling på Skolporten.se.

10 mest lästa avhandlingarna 2017

Här hittar du de 10 mest lästa avhandlingarna 2017. Sammanställningen är gjord av Skolportens redaktion.

”Foreldre bør tørre å la barna dra på egne oppdagelsesferder”

Er foreldre så redde for at barna skal skade seg, at vi hindrer barna i å utforske naturen på egne premisser? ”Barn er ikke dumdristige, bare nysgjerrige”, sier en høgskolelektor som forsker på barn i naturen.

Rektors lektionsbesök tillfälle till pedagogisk reflektion

På Ferlinskolan i Filipstad får alla lärare besök av rektor i klassrummet åtföljt av ett uppföljande samtal som ger tillfälle till att gemensamt reflektera kring undervisningen. ”Jag prioriterar lektionsbesöken och förbereder varje läsår med att reservera tid två gånger i veckan i kalendern, sedan fyller jag på med annat”, säger Gun Palmqvist, skolans rektor.

Magnus Hultén: Pedagogik och politik

Aldrig har tron på att rätt kunskapssyn och tydliga kunskapskrav ska lösa skolans problem varit så stor som nu. Detta när mycket tyder på att roten till skolans kunskapsproblem ligger i dylika politiska strävanden. När ska vi lära av historien?