Hoppa till sidinnehåll
Digitalisering

Sociala medier utmanar studenters olika roller

Publicerad:2018-03-06
Uppdaterad:2018-03-22
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Pernilla Josefsson

Född 1980
Bor i Solna

Disputerade 2018-01-09
vid Kungliga tekniska högskolan, KTH

Avhandling

Higher education meets private use of social media technologies – an explorative study of students´ use

På sociala medier blandas våra olika roller – som student, privat och professionell. En inte helt okomplicerad balansakt, konstaterar Pernilla Josefsson som forskat om hur studenter förhåller sig till sociala medier i lärmiljön.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag arbetar sedan år 2005 som högskole- och universitetslärare och har i mitt yrke sett hur sociala medier tar alltmer plats i kommunikationen, både mellan studenter samt mellan student och lärare.

Vad handlar avhandlingen om?

– Jag har utforskat hur studenter i högre utbildning upplever och förhåller sig till sociala medier när de integreras i lärmiljön. Avhandlingens fokus är studenternas användning, erfarenhet och attityder till sociala medier. Mer specifikt, en social nätverkstjänst (Facebook), en publikt redigerbar webbplats (Wikipedia), samt en mikroblogg (Twitter). Jag har även belyst lärarnas incitament för inkludering av sociala medier. Materialet baseras bland annat på nätverksanalys samt intervjuer med cirka 500 studenter vid flera universitet och högskolor.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– I sociala medier ökar synligheten av rollerna som student, privat och professionell. Att parera mellan dem är inte alltid helt okomplicerat. Ett exempel är att det kan kännas obekvämt som student att ställa frågor online just för att det i förlängningen kan påverka den professionella rollen. Ett annat exempel handlar om studenternas oro för att läraren ska betygsätta deras insats utifrån information som ligger bortom lärandemålen. Här handlar det om oro för att den privata rollen ska blandas ihop med rollen som student. Både studenter och lärare vittnar om hur de på sociala medier försöker balansera mellan sina olika roller. På individnivå hanterar studenter och lärare det här väldigt olika, en lärare använder exempelvis olika webbläsare för att särskilja sina roller.

– Resultaten visar att i miljöer där hierarkier finns representerade, som i skolan, är det viktigt att förstå hur individen förhåller sig till självpresentation, tekniska begränsningar och roller. När sociala medier inkluderas i icke-privata kontexter bör det därför finnas ett klart mål och en tydlig strategi för det. På skolledningsnivå finns det därför goda skäl att fundera över hur sociala medier ska användas – till vilka funktioner och användningsområden.

Vad överraskade dig?

– Att studenterna är så tydligt inriktade på karriär och därför väldigt måna om sin professionella roll på sociala medier. Men det här innebär också att de stundom begränsar sig själva i sin studentroll.

Vem har nytta av dina resultat?

– I första hand beslutsfattare, lärare, fakulteter och pedagogiska utvecklare. Men även de som vill forska vidare inom fältet.

Susanne Sawander

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev