Hoppa till sidinnehåll
Digitalisering

I samspel med digitala medier: Förskolebarns deltagande i multimodala literacypraktiker

Publicerad:2020-05-18
Uppdaterad:2020-09-02

Hur organiseras barns deltagande i samspel med digitala medier i förskolans vardag? Det är en av frågorna som Kristina Walldén Hillström undersöker i sin avhandling.

Författare

Kristina Walldén Hillström

Handledare

Professor Ann-Carita Evaldsson, Uppsala universitet

Opponent

Professor Jacob Cromdal, Linköpings universitet

Disputerat vid

Uppsala universitet

Disputationsdag

2020-06-05

Titel (se)

I samspel med digitala medier: Förskolebarns deltagande i multimodala literacypraktiker

Abstract in English

This dissertation explores the interaction between preschool children, preschool teachers and digital media in the Swedish preschool. The analysis focuses on children’s participation in activities involving digital media, as well as how digital media is integrated into children’s everyday activities at preschool. Use of digital media is highlighted in the recently revised Swedish national curriculum, specifically with regard to providing children the opportunity to develop “adequate digital competence” (Skolverket, 2018, p. 9). In this study the competencies and literacy skills that children use in their interaction with digital media are explored “in situ” as integrated in everyday activities. The empirical data was generated in two preschools involving 28 children between the ages of three and five and 5 preschool teachers. The video recordings and field notes were collected during participant observations and analyzed using an ethno-methodological approach to conversation analysis. Detailed attention was given to embodied features of interaction, which was critical for the analysis. In terms of findings, detailed observation reveals that children’s competencies and literacy skills are displayed across a variety of actions performed in relation to other participants and the digital medium. Similarly, this study demonstrates that children are also co-creators in the organisation of digital activities within the preschool environment. The competencies and skills required to participate in digital activities, form a part of the collective work undertaken by participants throughout the duration of the interaction. Therefore, what constitutes ”adequate digital competence” must be applied to children’s use of digital media ”in situ”.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fysik

Välkommen till Skolportens konferens för dig som undervisar i fysik! Möt en astronaut, få tips om experiment med små resurser, råd inför digitaliseringen av NP och andra verktyg för att utvecklas i din yrkesroll. Julklapp! 30% rabatt på fysiska konferensen, 15% rabatt på webbkonferenser till och med 31 dec 2023.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
25–26 jan 2024
Digital temaföreläsning

Hållbar utveckling i förskolan

Skolportens digitala temaföreläsningar för dig som vill lära dig mer om att utveckla undervisningen för hållbar utveckling i förskolan. Hållbarhetsfrågorna påverkar barnens liv här och nu med en framträdande roll i läroplanen, och förskolans pedagoger har en nyckelroll i att fördjupa undervisningen utifrån olika perspektiv.
Läs mer & boka
Fsk
19 feb – 1 apr 2024
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev