ICT and participation in school and outside school activities for children and youths with physical disabilities
Svenskt abstrakt:
Informations- och kommunikationsteknologin (IKT) har idag en självklar plats i de flesta barns och ungdomars vardag. Detta doktorandprojekt har därför, utifrån ett barnperspektiv, undersökt om barn och ungdomar med rörelsehinder är delaktiga i datoraktiviteter i skolan och på fritiden i samma omfattning som barn i allmänhet. Ett särskilt fokus har varit att undersöka tillgången till datorhjälpmedel och hur nöjda barnen och ungdomarna var med sin datoranvändning. Slutsatsen är att barn och ungdomar med rörelsehinder har en begränsad delaktighet i datoraktiviteter i skolan jämfört med barn och ungdomar utan rörelsehinder. Därför bör en individuell plan, med kontinuerlig uppföljning, upprättas där målet är att varje barn och ungdom med rörelsehinder ska ha möjlighet att använda dator och datorhjälpmedel i skolan för att kunna tillgodogöra sig undervisningen, i samma omfattning som klasskamraterna.
Sidan publicerades 2011-09-16 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-26 15:18 av