ICT and participation in school and outside school activities for children and youths with physical disabilities

Fakta
Disputation

2011-06-17

Titel (eng)

ICT and participation in school and outside school activities for children and youths with physical disabilities

Författare

Helene Lidström

Handledare

Professor Helena Hemmingsson, Professor Louise Nygård, Professor Mats Granlund, Docent Gunnar Ahlsten

Opponent

Docent Lisa Skär

Institution

Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle

Lärosäte

Karolinska institutet

Länkar
Läs hela avhandlingen
Läs Skolportens intervju med Helene Lidström

Svenskt abstrakt:

Informations- och kommunikationsteknologin (IKT) har idag en självklar plats i de flesta barns och ungdomars vardag. Detta doktorandprojekt har därför, utifrån ett barnperspektiv, undersökt om barn och ungdomar med rörelsehinder är delaktiga i datoraktiviteter i skolan och på fritiden i samma omfattning som barn i allmänhet. Ett särskilt fokus har varit att undersöka tillgången till datorhjälpmedel och hur nöjda barnen och ungdomarna var med sin datoranvändning. Slutsatsen är att barn och ungdomar med rörelsehinder har en begränsad delaktighet i datoraktiviteter i skolan jämfört med barn och ungdomar utan rörelsehinder. Därför bör en individuell plan, med kontinuerlig uppföljning, upprättas där målet är att varje barn och ungdom med rörelsehinder ska ha möjlighet att använda dator och datorhjälpmedel i skolan för att kunna tillgodogöra sig undervisningen, i samma omfattning som klasskamraterna.

Sidan publicerades 2011-09-16 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-26 15:18 av


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
5 mest lästa på FoU
Varför vi tror att läsning kan lösa samhällets problem

Debatten om litteraturkanon i skolan har gjort frågan om läsning central. Nu ska forskarna reda ut varför vi tror att läsning kan lösa så många av samhällets problem. ”Det handlar mycket om kulturens starka ställning och att vi vill framstå som bildade,” säger Daniel Pettersson, professor i pedagogik vid Högskolan i Gävle.

Mer än kompetensutveckling krävs för att möta att elever med autism

Kompetensutveckling kring autism och nya sätt att anpassa undervisningen gör att personalen i förskola och grundskolan känner sig tryggare i sin undervisning. Eleverna har dock svårare att identifiera skillnader. Ny forskning visar att det krävs mer än så, framför allt tid och resurser, för att elever med autism ska få bättre förutsättningar.

Så får elever med autism det bättre i skolan

Barn med autism far ofta illa i skolan. Lärare vill lära mer om autism för att möta elevernas behov. Men forskning visar att det krävs mer än så, framför allt tid och resurser, för att elever med npf-diagnoser ska få det bättre i skolan.

Forskaren om alla problem läsningen förväntas lösa

Vad är meningen med att fostra goda läsare? Svaret är inte givet och har förändrats över tid, menar ett forskarlag som är i färd med att undersöka saken. ”Idag ska läsning i högre grad bidra till ökad integration och andra samhälleliga mål”, säger forskaren Daniel Pettersson.

New research review questions the evidence for special education inclusion

A new research review finds inconsistent benefits for students with disabilities who learn alongside general education peers.

SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Digitalisering
  Skolportens magasin nr 6/2022.

TEMA: Digitalisering

Tema: Digitalisering. Svensk skolas ambition att vara bäst i världen på digitalisering innebär både för- och nackdelar. Intervjun: Issis Melin har länge ägnat sig åt frågor som rör hedersrelaterat våld och förtryck. Enligt henne är den nya läroplanen ett steg i rätt riktning.

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Skolportens digitala kurser