ICT and participation in school and outside school activities for children and youths with physical disabilities

Fakta
Disputation

2011-06-17

Titel (eng)

ICT and participation in school and outside school activities for children and youths with physical disabilities

Författare

Helene Lidström

Handledare

Professor Helena Hemmingsson, Professor Louise Nygård, Professor Mats Granlund, Docent Gunnar Ahlsten

Opponent

Docent Lisa Skär

Institution

Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle

Lärosäte

Karolinska institutet

Länkar
Läs hela avhandlingen
Läs Skolportens intervju med Helene Lidström

Svenskt abstrakt:

Informations- och kommunikationsteknologin (IKT) har idag en självklar plats i de flesta barns och ungdomars vardag. Detta doktorandprojekt har därför, utifrån ett barnperspektiv, undersökt om barn och ungdomar med rörelsehinder är delaktiga i datoraktiviteter i skolan och på fritiden i samma omfattning som barn i allmänhet. Ett särskilt fokus har varit att undersöka tillgången till datorhjälpmedel och hur nöjda barnen och ungdomarna var med sin datoranvändning. Slutsatsen är att barn och ungdomar med rörelsehinder har en begränsad delaktighet i datoraktiviteter i skolan jämfört med barn och ungdomar utan rörelsehinder. Därför bör en individuell plan, med kontinuerlig uppföljning, upprättas där målet är att varje barn och ungdom med rörelsehinder ska ha möjlighet att använda dator och datorhjälpmedel i skolan för att kunna tillgodogöra sig undervisningen, i samma omfattning som klasskamraterna.

Sidan publicerades 2011-09-16 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-26 15:18 av


Skolportens konferenser
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

INTERVJU: Inkluderingen har gått för långt, ropar röster i skoldebatten. Tvärtom, menar MARA WESTLING ALLODI, professor i specialpedagogik. Inkludering är viktig för demokratin – och vi har inte ens börjat.

Läs mer!
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Att vända en skola

Stora satsningar har gjorts på riktade insatser till utsatta skolor, och fler kan vara på väg. Nu börjar forskarna kunna dra slutsatser om vad som fungerar. Läs ett utdrag ur temat Att vända en skola i nya numret av Skolportens magasin!

Undervisning behöver anpassas för nyanlända ungdomar utan tidigare skolbakgrund

Nyanlända ungdomar utan tidigare skolbakgrund behöver få en undervisning som är anpassad efter deras individuella behov på gymnasieskolans språkintroduktion. Förutom att lära sig svenska och vårt skriftspråk måste de till exempel förstå hur de ska förhålla sig till normer som kan vara nya för dem. Läraren spelar en viktig roll i det arbetet visar en avhandling i svenska som andraspråk.

Skolportens favorit: Så pratar eleverna om religion

Elever har tankar kring religion, tro och icke-tro, som sällan eller aldrig lyfts i undervisningen eller i läromedlen. Det visar Fredrik Jahnkes avhandling, som nu valts till Skolportens favorit av lärarpanelen.

Hur blir lek levande?

Nadezda Lebedeva har undersökt hur man studerar barns lek. Hon berättar om några intressanta faktorer om nyanlända barns lek i svenska förskolan.(webb-tv)

Föräldraprogram ökade den psykiska hälsan hos nyanlända

Vad händer när den viktigast uppgiften – att vara förälder – vänds upp och ner på en plats där allt är nytt och främmande? Fatumo Osman, docent i omvårdnad vid Högskolan Dalarna, har forskat om lösningar som fått betydelse för föräldrar, barn och samhället.