Hoppa till sidinnehåll
Elevhälsa

Identification of young people at risk of sexual ill health: implementing a new tool in youth clinics

Publicerad:2021-09-13

Gruppen unga som löper ökad risk att få klamydia kan identifieras med en riskbedömningsmodell där antalet partners under det senaste året är den enskilt viktigaste riskfaktorn oavsett kön, visar Sofia Hammarström.

Författare

Sofia Hammarström

Handledare

Professor Per Nilsen, Linköpings universitet Susanne Bernhardsson, Linköpings universitet Malin Lindroth, Malmö universitet

Opponent

Associate professor Gisela Priebe, Lunds universitet

Disputerat vid

Linköpings universitet

Disputationsdag

2021-09-06

Titel (se)

Identifiering av unga som riskerar sexuell ohälsa : implementering av en ny metod på ungdomsmottagningar

Titel (eng)

Identification of young people at risk of sexual ill health: implementing a new tool in youth clinics

Institution

Institutionen för hälsa, medicin och vård

Identifiering av unga som riskerar sexuell ohälsa : implementering av en ny metod på ungdomsmottagningar

Bakgrund: Unga människor löper en ökad risk för sexuell ohälsa i form av sexuellt överförbara sjukdomar, oplanerade graviditeter och sexuellt våld. Sexuell ohälsa förblir dock ofta ouppmärksammad eftersom unga sällan berättar om dessa erfarenheter i kontakt med hälso- och sjukvården och vårdpersonal frågar inte regelbundet om riskutsatthet och negativa sexuella erfarenheter. Det finns tämligen begränsad kunskap om hur vården kan arbeta evidensbaserat för att identifiera unga personer som riskerar sexuell ohälsa så att ytterligare risktagande och ohälsa kan förebyggas.

Syfte: Det övergripande syftet med avhandlingen var att utveckla kunskap om hur svenska ungdomsmottagningar kan arbeta mer systematiskt för att identifiera unga som riskerar sexuell ohälsa eller har negativa sexuella erfarenheter. Delstudiernas specifika syften var: 1) att utveckla en riskbedömningsmodell för identifiering av unga som riskerar klamydia; 2) att utveckla och pilot-implementera en vetenskapligt underbyggd metod för användning på ungdomsmottagningar i syfte att identifiera unga som riskerar sexuell ohälsa; 3) att undersöka ungdomsmottagningsbesökarnas erfarenheter av metoden; samt 4) att undersöka personalens erfarenheter av att arbeta med metoden.

Metoder: Avhandlingen använder både kvantitativa och kvalitativa metoder i en mixad-metod-ansats. Studie I bygger på data från ett nationellt urval av unga, 15–24 år (n=6544), för att utveckla en riskbedömningsmodell för klamydia. I studie II utvecklades en metod (SEXual health Identification Tool; SEXIT) som pilot-implementerades på tre ungdomsmottagningar i Västra Götaland under en månad. SEXIT består av tre delar: utbildning för personal, ett formulär för besökare och en guide för att stödja personal i det efterföljande samtalet och riskbedömningen. Enkätsvar från både besökare (n=268) och personal (n=18) samlades in. I studie III intervjuades 20 unga personer (15–24 år) som besökt en ungdomsmottagning då SEXIT användes. I studie IV hölls fyra fokusgruppsdiskussioner med personal (n=16) från de deltagande ungdomsmottagningarna.

Resultat: Riskbedömningsmodellen för klamydia visade att klamydia är ojämnt fördelad bland unga. En tiondel av de unga beräknades stå för 38% av klamydiafallen under en treårsperiod. För kvinnor var de viktigaste riskfaktorerna ålder, antal sexpartners det senaste året och erfarenhet av att ta emot ersättning för sex. Motsvarande för män var antal sexpartners det senaste året samt alkoholkonsumtion. Samtlig personal menade att det fanns ett behov av ett mer systematiskt arbete med att identifiera unga som riskerar sexuell ohälsa på ungdomsmottagningar. Besökarna som besvarade SEXIT uppvisade stor variation i riskutsatthet och angav 0 till 7 parallella riskfaktorer. Personalen bedömde att systematisk användning av SEXIT med alla besökare ökade både kvalitén och jämlikheten i den vård som erbjöds, samt att metoden underlättade bedömningen av riskutsatthet. Besökarna svarade att frågorna i SEXIT var viktiga och varken svåra eller obehagliga att besvara. Vidare ansåg besökarna att formatet med skriftliga frågor med fasta svarsalternativ som besvaras enskilt och följs upp i ett samtal med personalen, möjliggjorde att berätta om negativa erfarenheter som annars kan vara svåra för dem att ta upp i vårdmötet.

Slutsatser: Gruppen unga som löper ökad risk att få klamydia kan identifieras med en riskbedömningsmodell där antalet partners under det senaste året är den enskilt viktigaste riskfaktorn oavsett kön. SEXIT är en välfungerande och uppskattad metod både ur vårdpersonalens och besökarnas perspektiv. Systematisk användning av SEXIT säkerställer att alla besökare får möjlighet att samtala kring sexuellt risktagande och sexuell ohälsa, samt hjälper personalen att uppmärksamma besökare som rapporterar flera parallella riskfaktorer och är i större behov av råd och stöd. Att ställa de potentiellt känsliga men viktiga frågorna i SEXIT, följt av ett respektfullt och icke-dömande samtal som leds av vårdgivaren, har potential att öppna upp för en fördjupad och utökad dialog om besökarens sexuella hälsa. Rutinen att SEXIT erbjuds alla men också är frivilligt att besvara, fick besökarna att känna att ungdomsmottagningen var angelägna om ämnen som också var viktiga för besökarna, men att de samtidigt respekterade besökarnas integritet. Rutinen bidrog till att skapa en känsla av tillit som underlättade att berätta om svåra erfarenheter. Ungdomsmottagningens personal upplever att SEXIT säkerställer kvalitet och kontinuitet i deras arbete och underlättar identifiering av unga som riskerar eller har erfarenhet av sexuell ohälsa. Implementeringen av SEXIT fungerade väl, men försvårades av att det ännu inte är införlivat i befintliga kliniska rutiner såsom journalföring och svårigheter att hinna med SEXIT under drop-in mottagning. Det fanns en viss ambivalens hos kuratorer och psykologer kring att använda SEXIT med samtliga besökare eftersom de är vana vid att individanpassa sina metoder.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i Artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens konferens för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens. Ta del av aktuell forskning som utgår från ämnets syftesbeskrivning, och få praktiska verktyg som hjälper dig att planera och genomföra kurserna. Innehållet är även intressant för dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt, samt för dig som undervisar inom vuxenutbildningen.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt
Digital temaföreläsning

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

Skolportens digitala föreläsning med Issis Melin, för dig som vill lära dig mer om arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan. Föreläsningen fokuserar på hur elevhälsoteamet kan identifiera hedersrelaterade beteenden, samt hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Ta del av denna föreläsning mellan 22 april–5 juni!
Läs mer & boka
Åk F–Gy
22 apr – 5 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev