Dela:

Idrottsutövandets estetik: en narrativ studie om meningsskapande och lärande

Estetiska omdömen spelar stor roll i idrotten. Bland annat bidrar de till att utveckla aktiviteten. Det är en av slutsatserna i Ninitha Maivorsdotters avhandling ”Idrottsutövandets estetik: en narrativ studie om meningsskapande och lärande”.

Fakta
Disputation

2012-01-27

Titel (sv)

Idrottsutövandets estetik: en narrativ studie om meningsskapande och lärande

Författare

Ninitha Maivorsdotter

Opponent

Försteamanuensis Fiona Dowling

Institution

Hälsoakademin

Lärosäte

ÖU – Örebro universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen
Läs Skolportens intervju med Ninitha Maivorsdotter

Svenskt abstrakt:

I avhandlingen Idrottsutövandets estetik. En narrativ studie av meningsskapande och lärande riktas intresset mot idrottsutövandets estetik, dels med avseende på vilket lärande som synliggörs med hjälp av John Deweys estetikbegrepp, och dels med avseende på det estetiska erfarandets betydelse för meningsskapande och lärande i idrottsutövning. Undersökningen genomförs med hjälp av narrativa analyser av idrottstövares berättelser. Berättelserna är skrivna av såväl idrottslärarstudenter som de professionella författarna och tillika skridskoåkaren respektive långdistanslöparen Jenny Diski och Haruki Murakami. Undersökandet sker med fokus på de praktiska epistemologier som framträder i idrottsutövarnas berättelser. Avhandlingen visar på sätt att förstå och undersöka lärande i idrottsutövning som en komplex och mångfasetterad process, där känslor och förnimmelser har stor roll, men där andra element av erfarande – så som sociala, kulturella, historiska, fysiska och mentala, sammantaget leder idrottsutövandet vidare.

Sidan publicerades 2012-01-04 00:00 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2012-03-12 15:26 av Moa Duvarci Engman


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Barn på flykt
  Skolportens magasin nr 4/2022.

TEMA: Barn på flykt

INTERVJU: Anna Karlefjärd, forskare, intervjuas "Stärk lärarna med friare kurs- och läroplaner så får vi rättvisare betyg!" TEMA: Barn på flykt. Hur tar skolan bäst emot barn som är på flykt från krig eller naturkatastrofer? Forskarna menar att det gäller att ta tillvara på tidigare erfarenheter.

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
”Var inte så rädd för att det ska bli fel”

Förskolan Hammarkullegatan 3 i Göteborg har stor erfarenhet av att ta emot nyanlända barn och barn som inte har svenska som förstaspråk. Var nyfiken! Det är ett av rektor Ulrica Boijes råd.

Att lära genom att skriva

I den här rapporten sammanfattar och kommenterar vi en systematisk forskningsöversikt där skrivandets och texternas innehåll och funktion sätts i fokus. De framträdande forskningsresultaten, att skrivande förbättrar elevers ämneskunskaper jämfört med undervisning som har mindre fokus på skrivande, är därför särskilt relevanta för lärare. (pdf)

Students with disabilities fare better when integrated into gen-ed classrooms

“We cannot, as a society, afford to continue to support policies and practices that result in academic failure, limited post-secondary options and continued separation and marginalization based on disabilities.”

Känslorna är starka när elever svarar om Förintelsen

Andra världskriget och Förintelsen väcker stort intresse inom såväl historieämnet som inom kulturen. Svenskar kan mycket om det, ändå är frågan i skolans nationella prov om orsaker till Förintelsen en som många elever misslyckas med, visar en ny studie. Resultatet ställer frågan ”Vad kan vi lära av historien?” på sin spets.

Myten om pojkars antipluggkultur

Fredrik Zimmerman forskar om varför betygsgapet ökar mellan flickor och pojkar. Varför görs så få insatser för att hjälpa pojkar? En förklaring finns i myten om pojkars antipluggkultur, menar han. (webb-radio)

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer