Dela:

Idrottsutövandets estetik: en narrativ studie om meningsskapande och lärande

Estetiska omdömen spelar stor roll i idrotten. Bland annat bidrar de till att utveckla aktiviteten. Det är en av slutsatserna i Ninitha Maivorsdotters avhandling ”Idrottsutövandets estetik: en narrativ studie om meningsskapande och lärande”.

Fakta
Disputation

2012-01-27

Titel (sv)

Idrottsutövandets estetik: en narrativ studie om meningsskapande och lärande

Författare

Ninitha Maivorsdotter

Opponent

Försteamanuensis Fiona Dowling

Institution

Hälsoakademin

Lärosäte

ÖU – Örebro universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen
Läs Skolportens intervju med Ninitha Maivorsdotter

Svenskt abstrakt:

I avhandlingen Idrottsutövandets estetik. En narrativ studie av meningsskapande och lärande riktas intresset mot idrottsutövandets estetik, dels med avseende på vilket lärande som synliggörs med hjälp av John Deweys estetikbegrepp, och dels med avseende på det estetiska erfarandets betydelse för meningsskapande och lärande i idrottsutövning. Undersökningen genomförs med hjälp av narrativa analyser av idrottstövares berättelser. Berättelserna är skrivna av såväl idrottslärarstudenter som de professionella författarna och tillika skridskoåkaren respektive långdistanslöparen Jenny Diski och Haruki Murakami. Undersökandet sker med fokus på de praktiska epistemologier som framträder i idrottsutövarnas berättelser. Avhandlingen visar på sätt att förstå och undersöka lärande i idrottsutövning som en komplex och mångfasetterad process, där känslor och förnimmelser har stor roll, men där andra element av erfarande – så som sociala, kulturella, historiska, fysiska och mentala, sammantaget leder idrottsutövandet vidare.

Sidan publicerades 2012-01-04 00:00 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2012-03-12 15:26 av Moa Duvarci Engman


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 11 maj!
  Skolportens magasin nr 3/2022.

Nytt nr ute 11 maj!

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Kommande disputationer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Mattelekar riskerar att ge ytliga kunskaper

Blivande lärare behöver träna mer på att urskilja barns kunskaper i matematik. När barn i förskolan och elever i mellanstadiet leker eller pratar om matematik är risken stor att de bara lär sig ytligt, menar Christina Svensson, forskare vid Malmö universitet.

Lärare är tryggheten om krisen slår till

Kriget i Ukraina, pandemi och våldsbrott. När kriser drabbar skolor står lärare i frontlinjen. Lärare behöver träna krishantering och rutiner kan förbygga våldsdåd, menar forskare.

Lärarledd skolutveckling för ett bättre lärande

Bygg en organisation där lärarna själva har huvudansvaret för undervisningsutvecklingen. En utveckling som ska bygga på vetenskap. Det säger författarna till boken ”Lärardriven skolutveckling” som väckte stort gensvar när de föreläste för skolledare på SETT-mässan i Kista.

Demokrati i skolan – styre eller styrning

Ami Cooper är forskare och lärare vid Karlstads universitet där hon bland annat har delat ansvar som programledare för en magister-/masterutbildning i utbildningsledning och skolutveckling. Hennes forskningsintresse riktas mot diskursteoretiska studier av utbildningspolicy och utbildningsledning.

Så gjorde vi: fågelholksbyggena gjorde barnen till snickare

För att utmana 6-åringarna i bygg och konstruktion introducerade pedagogerna idén om att snickra egna fågelholkar.