Indoor air quality and chemical emissions of organic compounds in newly built low-energy preschools

Inomhusluften i förskolor i lågenergihus innehåller lägre halter hälsofarliga kemikalier. Det visar Josefin Persson i sin avhandling.

Fakta
Disputation

2018-12-18

Titel (eng)

Indoor air quality and chemical emissions of organic compounds in newly built low-energy preschools

Författare

Josefin Persson

Handledare

Thanh Wang, Örebro universitet Docent Jessika Hagberg, Örebro universitet

Opponent

Professor Pim Leonards, Vrije Universiteit, Amsterdam

Institution

Institutionen för naturvetenskap och teknik

Lärosäte

Örebro universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs Skolportens intervju med Josefin Persson

Abstract in English:

In 2010, the European Union (EU) introduced the “Energy performance of Buildings” directive, which stipulates that all new buildings must reduce their energy consumption by constructing low-energy buildings. This could be achieved by constructing airtight and energy efficient envelopes with functional building materials such as age-resistant plastic films, insulation and different sealing products. However, functional building materials are known to contain a large amount of man-made chemicals that could be released to the indoor environment and might cause health issues among the occupants. In view of this, the indoor air quality (IAQ) and contamination of selected organic compounds were investigated in newly built low-energy preschools in order to evaluate whether the new building concept, low-energy housing, can have a negative effect to the indoor environment and the occupants. The IAQ was satisfactory in all preschools and the indoor air chemical mixture was heavily influenced by the mechanical heat recovery ventilation system. Furthermore, the levels of formaldehyde, total volatile organic compounds (TVOC), brominated flame retardants (BFRs) and organophosphate flame retardants (OPFRs) were lower in the environmental certified low-energy preschools compared to those preschools without environmental certification. Thus, a conscious choice of building materials, interior decoration and chemical products can reduce the occurrence and levels of hazardous organic compounds. Emission tests showed that collected building materials only contributed to a small fraction of the measured indoor chemical levels. Furthermore, preliminary exposure risk estimation of the indoor chemical mixture showed potential health risk from some individual compounds to the occupants, but further investigations are needed for a more complete risk assessment. In conclusion, the comprehensive and unique study design presented in this thesis will contribute to the ongoing work towards a non-toxic environment, further development of the low-energy building concept and the legislative movement on limit values for chemical emissions from building materials.

Sidan publicerades 2019-01-08 12:16 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2019-01-22 11:54 av Susanne Sawander


Konferenser
Fortbildning
Rektor i förskolan

Rektor i förskolan

Den här konferensen fokuserar på din roll som chef och ledare med högaktuella föreläsningar om det pedagogiska ledarskapet och din professionsutveckling. Hur leder du i förändring och hur görs en nulägesanalys? Vi tar avstamp i de frågor som är specifika för förskolans verksamhet, men belyser även ämnen utifrån din yrkesroll som chef över en mångbottnad verksamhet.

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Skolans styrning
  Skolporten nr 3/2019 – ute 16 maj

Tema: Skolans styrning

Sveriges rektorer slits mellan budgetkrav och elevers rätt till likvärdig utbildning. Intervjun: Didaktikforskaren Simon Hjort vill utbilda framtidens tänkare. Reportage: Lekens betydelse i förskolan. +Skolportens favorit: Så skapas rektors pedagogiska ledarskap. +Så väcker vi tjejers teknikintresse. +Unga kämpar för bättre sexualundervisning.

Läs mer här!
Kommande disputationer
Lediga tjänster
Fler platsannonser
5 mest lästa på FoU

Forskaren: Så gör du undervisningen meningsfull

Ibland kan elever uppleva skolgången som meningslös. Så hur gör man som lärare för att höja elevernas känsla av meningsfullhet?  ”Känslan av meningsfullhet är central för att lyckas i skolan”, säger forskaren Ruhi Tyson.

Getting physical: How the Flagway game sparks learning and love of math

Flagway is a game designed for kids who have self-doubt about their math skills, enjoy being physical and are in need something way different than worksheets.

Recommended annual instruction time in full-time compulsory education in Europe – 2018/19

Did you know that the time available for learning could have a positive effect on students’ learning process, in particular, in the case of disadvantaged students? This report analyses the recommended minimum instruction time in full-time compulsory general education in 43 European education systems for the year 2018/19. (pdf)

Tidiga insatser är det viktigaste för eleverna

Strukturerna. Det är dem Mara Westling Allodi, professor i specialpedagogik, närstuderar i sin forskning. Och de strukturer som styr skolan är ofta inte gynnsamma för elever med stort behov av stöd, menar hon. ”Alla borde inte behöva nå samma mål samtidigt”.

Innehåll viktigare än skärmtid för små barn

Hur påverkas de yngsta barnen av att använda surfplattor och smarta telefoner? WHO avråder från att barn under två år överhuvudtaget ska använda skärmar. Andra forskare menar att i ett digitalt samhälle behöver barn börja klicka på digitala enheter så tidigt som möjligt. Vad de tittar på är viktigare än hur länge.