Inkluderande undervisning : lärares uppfattningar om lektionsplanering och lektionsarbete utifrån ett elevinkluderande perspektiv

Elaine Kotte har utforskat hur lärare förhåller sig till lektionsplanering och lektionsarbete med intention att inkludera samtliga elever i klassrumsundervisningen.

Fakta
Disputation

2017-12-08

Titel (sv)

Inkluderande undervisning : lärares uppfattningar om lektionsplanering och lektionsarbete utifrån ett elevinkluderande perspektiv

Författare

Elaine Kotte

Handledare

Professor Susan Tetler, Aarhus universitet Lisbeth Ohlsson, Malmö högskola

Opponent

Professor Peter Karlsudd, Linnéuniversitetet

Lärosäte

Malmö högskola

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs Skolportens intervju med Elaine Kotte

Abstract in English:

The notion of inclusion is not a simple matter to define. It will mean different things to different people at different occasions. In school, inclusive education, may relate to a democratic view, meaning that all students should have the same opportunities and rights to participate in the mainstream educational schooling, on equal terms. In the current school political debate, the term “inclusive education” has gained a significant position and can relate to students’ grades in school subjects. The awareness of inclusion partly comes from critical reflections about how schools are handling the diversity amongst students. This thesis is part of a national research and school improvement program dealing with inclusive learning environments for students in the compulsory school. The aim of the study is to contribute with knowledge concerning teachers’ conceptions about lesson planning and teaching from a student inclusive perspective. Focus is on teachers’ perceptions of the multifaceted teaching in heterogeneous classes where the diverse qualifications of the students bring different challenges. The study contains two empirical investigations. The first one has a quantitative methodological approach, using a web-based questionnaire directed to all teachers, whose schools take part in the national program. The second study has a qualitative research design and the empirical data contains a case study with informants from three schools that also participated in the program. The theoretical analysis, based in a pragmatic understanding, is performed through Biesta’s dimensions of the aim of education; Uljens’ model for analyzing didactic action, Hedegaard-Sørensen’s approach on situated professionalism and Tomlinson’s perspective on differentiation of teaching as a basic pedagogical principle. The results show that teachers hold a positive attitude to the idea of inclusion. Mediating knowledge, in an inclusive teaching context, is regarded as an important but also as a difficult task to carry through during lessons. The teachers experience a dilemma when teaching-balance is requested between single students’ needs and the interest of the class as a whole. Differentiated teaching, taking into consideration the students’ diverse ways of learning, is conceived as an important aspect from a student inclusive perspective. The results also show that collegial collaboration, before as a well as during and after completed lessons, is regarded as a valuable aspect for the inclusive didactic lesson planning and lesson work to be successful.

Sidan publicerades 2017-11-27 13:01 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2018-01-09 13:56 av Susanne Sawander


Konferenser
Lediga tjänster
Fler platsannonser
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Valet 2018
  Nytt nr av Skolporten ute 16 maj!

Tema: Valet 2018

Forskarna om vilka som är de viktigaste skolpolitiska frågorna inför valet 2018. Dessutom: Stor intervju med Peyman Vahedi, om att driva förändring – och att inte vara i vägen som rektor.

Läs mer och bli prenumerant
5 mest lästa på FoU

Så blir betygen i skrivning rättvisa

Att betygssätta en elev är svårt, inte minst när det handlar om komplexa handlingar som skrivande. Nyckeln till rättvisa betyg är att ge lärare möjlighet att kontinuerlig diskutera och utvärdera elevers skrivande i relation till den undervisning som ges, menar Per Blomqvist som forskat om lärares normer, beslut och samstämmighet när det gäller bedömning av gymnasieelevers skrivande.

Från psykisk ohälsa till framtidstro tack vare SIS-medel och följeforskning

Hur kan man vända en negativ spiral av psykisk ohälsa bland unga kvinnor på gymnasiet? Det går, även om det är lättare sagt än gjort. Det vet man på Restaurang- och livsmedelsprogrammet och Hotell- och turismprogrammet på Jämtlands gymnasium i Östersund.  

Promoting integration through child care: Lessons from Norway

Försök med avgiftsfri förskola i Oslo i områden med stor andel barn med utländsk bakgrund förbättrade barnens läsfärdighet och kunskaper i matematik. För flickor förbättrades även språkfärdigheterna. Det visar forskning som presenteras i en ny SNS-rapport. Resultaten pekar mot att förskolan har betydelse för social rörlighet bland barn med utländsk bakgrund, särskilt flickor. (pdf)

Hälsofrämjande projekt i förorten minskade inte ungas stillasittande

Medan det hälsobefrämjande projektet i Göteborgsförorten Angered pågick visade resultaten att ungdomarna var ungefär lika fysiskt aktiva som ungdomar från andra områden i Sverige, med högre socioekonomisk status. Men forskningen visar att det är svårt att få till en bestående förändring. Trots goda erfarenheter visade det sig att interventionen inte hade någon positiv effekt efter två år.

Tidskriften SO-didaktik nummer 5 2018

Nu finns det femte numret av SO-didaktik fritt tillgängligt på webben. SO-didaktik är en tidskrift om undervisning i geografi, historia, religion och samhällskunskap och vänder sig till lärare som undervisar i grundskolan och gymnasiet. Det femte numrets tema är undervisning och lärande utanför skolan samt materialitet.