Inre kraft och yttre tryck: perspektiv på specialpedagogisk verksamhet i glesbygdsskolor
Hur personalen utformar den specialpedagogiska verksamheten inom ramen för glesbygdsskolans lärmiljö kan således bli avgörande för vilket stöd en enskild elev kan få, konstaterar Gerd Pettersson som undersökt specialpedagogisk verksamhet i glesbygdsskolor.
Svenskt abstrakt:
Denna avhandling handlar om specialpedagogisk verksamhet i glesbygdsskolor. Med specialpedagogisk verksamhet avser jag en skolverksamhet som främjar goda utvecklings- och lärandevillkor för elever som av olika orsaker möter eller riskerar att möta svårigheter och hinder i sin utveckling och sitt lärande (Tangen, 2012). Elevens behov och lärmiljöns utveckling ser jag som två samspelande delar som interagerar med varandra i syfte att stödja elevens utveckling och lärande. Mitt synsätt på specialpedagogisk verksamhet gäller oavsett om skolan är en tätortsskola eller en glesbygdsskola. För att åskådliggöra avhandlingens sammanhang och för att introducera läsaren i tematiken inleder jag med två exempel som skildrar de vitt skilda villkor som glesbygdsskolor kan arbeta under. Förvisso handlar inte exemplen explicit om specialpedagogisk verksamhet, utan exemplen avser illustrera den specialpedagogiska verksamhetens betingelser i glesbygdsskolans kontext. Dessa exempel illustrerar även bärande teman utifrån avhandlingens empiri. De beskriver den spännvidd av begränsande och möjliggörande betingelser som existerar i glesbygdsskolans hela verksamhet och torde därmed även ha betydelse för den specialpedagogiska verksamheten.
Sidan publicerades 2017-01-31 11:28 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2017-04-24 11:16 av Susanne Sawander