Dela:

Insändare i Kamratposten: Uttryck för villkor i barns kulturella sammanhang

Fakta
Disputation

2011-06-08

Titel (sv)

Insändare i Kamratposten: Uttryck för villkor i barns kulturella sammanhang

Titel (eng)

Letter’s to the Editor in ’Kamratposten’: Expressions of Conditions in Children’s Cultural Settings

Författare

Catharina Hällström

Handledare

Professor emerita Birgitta Qvarsell, Professor Karin Helander

Opponent

Docent Barbro Johansson

Institution

Institutionen för pedagogik och didaktik

Lärosäte

Stockholms universitet

Länkar
Läs Skolportens intervju med Catharina Hällström

Svenskt abstrakt:

Syftet med studien är att lyfta fram barns villkor och tillvaro såsomdet kommer till uttryck i den specifika genren en barntidningsinsändaravdelning. Avhandlingens frågeställningar är riktade tillläsarbidrag vilka publicerats i Kamratposten 1977, 1987, 1997 och 2007. Sammanlagt ingår 1054 insändartexter i studiens empiriska material.

I avhandlingen uppfattas Kamratpostens insändaravdelning som en jämnårigkultur och socialisationskultur där yttringar för, av, med, och bland barn löper samman i den mening att barnkulturella normer inom yttringarna möter varandra och skapar villkor för skribenternas textuella kommunikation. Det handlar om villkor barnförfattare erfar, tolkar och reproducerar med utgångspunkt från sin vardagstillvaro men också om villkor vilka olika tidningsredaktioner format i ett vuxenstyrt forum för barn.

Avhandlingen har en semiotisk, kulturpedagogisk och barnkulturell förankring som inledningsvis tar stöd i tankar kring kultur som teckensystem inbegripet de öppnande begreppen utvecklingsuppgifter och meningserbjudanden. Under studiens tolkningsprocess har de centrala villkorsskapande fenomenen tillhörighet och plats genererats ur insändartexter som empiriska data. Utgående från avhandlingens abduktivaanalysarbete framkommer hur en dialektik mellan tillhörighet och platsskapar såväl olustiga som lustfyllda laddningar och villkor. Oberoende av tid lyfter skribenter fram betydelsen av att höra till familj, kamratgemenskap samt grupperna flickor och grupperna pojkar som avgörande för livstillfredsställelse och välbefinnande i tillvaron.

I studiens resultatpresentation framgår att barnförfattarnas erfarenheter inte alltid är av positivt slag. Skribenter uttrycker laddat olustiga yttringar om familjeliv, om repression i skolans sammanhang samt om att behöva inordna sig plats i könstraditionellt vardagsliv. Samtidigt presenterar studiens resultatanalys laddat lustfyllda yttringar om trygg familjegemenskap, där särskilt mödrars varma omsorg och syskonlek beskrivs som glädjefyllt och erbjudande.Lustfylld kamratsamvaro skildras också kännetecknad av ömsesidighet, humor och lek, men det handlar övervägande om sammanhang utanför skolan.Romantiska relationer och kärlekens uttryck får dessutom alltmer uppmärksamhet i såväl tidning som avdelning. Åtskilliga läsarbidrag uttrycker erfarenheter av kära lekar mellan pojkar och flickor, framför allt under skoltid.

Med utgångspunkt från studiens material framkommer att skribenternas texter handlar om mer än att höra till i olika sammanhang. Det tycks röra en möjlighet ”att få vara med” reellt, att förhandla och vara delaktig i familjeliv och familjebeslut, att lyssnas till och vara socialt delaktig i kamratsamvaro samt inom varierande flick- och pojkgrupper. Sammantaget handlar insändartexternas innehåll om emotionella vardagsdemokratiska kvaliteter i barns kulturella sammanhang- värdefull kunskap att lyssna till och ta tillvara.

Sidan publicerades 2011-05-16 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-27 10:15 av


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Yrkesutbildning
  Skolportens magasin nr 3/2022.

TEMA: Yrkesutbildning

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Ny metod utvecklar förståelse i matematik

Barn som redan i förskoleåldern utvecklar en djupare förståelse av tal blir bättre på matematik än de barn som lär sig genom att räkna fram- och baklänges ett steg i taget. Det visar forskning vid Göteborgs universitet som också prövat ut olika metoder för undervisning i matematik.

Boktips: Kreativa anpassningar

Specialpedagogen Veronica Ferm har läst en ny antologi om specialpedagogik i förskolan som vidgar begreppen om bemötande och bedömning av yngre barn.

Allt om specialpedagogik i förskolan

Maria Ohlsson, själv specialpedagog, har skrivit en heltäckande bok om specialpedagogiska förhållningssätt och metoder i förskolan.

What role does social media use play in the youth mental health crisis? Researchers are trying to find out

Content, context and individual factors contribute to the effects of social media use, says research scientist David Bickham. While data shows potential harm from social media use, emerging research shows potential positive effects, and Bickham points out that there is a difference between the effects of watching TikTok videos and sending a direct message to a friend.

Psychological theory may help boost student engagement

A psychological theory developed in the 1970s and 1980s may hold the answer to engaging students in classroom lessons. Erika Patall, associate professor of education and psychology, says research supports the theory as a teaching strategy focused on autonomy, competence and relatedness.