2011-05-16 00:00  2220 Dela:

Insändare i Kamratposten: Uttryck för villkor i barns kulturella sammanhang

Fakta
Disputation

2011-06-08

Titel (sv)

Insändare i Kamratposten: Uttryck för villkor i barns kulturella sammanhang

Titel (eng)

Letter’s to the Editor in ‘Kamratposten’: Expressions of Conditions in Children’s Cultural Settings

Författare

Catharina Hällström

Handledare

Professor emerita Birgitta Qvarsell, Professor Karin Helander

Opponent

Docent Barbro Johansson

Institution

Institutionen för pedagogik och didaktik

Lärosäte

Stockholms universitet

Länkar
Läs Skolportens intervju med Catharina Hällström

Svenskt abstrakt:

Syftet med studien är att lyfta fram barns villkor och tillvaro såsomdet kommer till uttryck i den specifika genren en barntidningsinsändaravdelning. Avhandlingens frågeställningar är riktade tillläsarbidrag vilka publicerats i Kamratposten 1977, 1987, 1997 och 2007. Sammanlagt ingår 1054 insändartexter i studiens empiriska material.

I avhandlingen uppfattas Kamratpostens insändaravdelning som en jämnårigkultur och socialisationskultur där yttringar för, av, med, och bland barn löper samman i den mening att barnkulturella normer inom yttringarna möter varandra och skapar villkor för skribenternas textuella kommunikation. Det handlar om villkor barnförfattare erfar, tolkar och reproducerar med utgångspunkt från sin vardagstillvaro men också om villkor vilka olika tidningsredaktioner format i ett vuxenstyrt forum för barn.

Avhandlingen har en semiotisk, kulturpedagogisk och barnkulturell förankring som inledningsvis tar stöd i tankar kring kultur som teckensystem inbegripet de öppnande begreppen utvecklingsuppgifter och meningserbjudanden. Under studiens tolkningsprocess har de centrala villkorsskapande fenomenen tillhörighet och plats genererats ur insändartexter som empiriska data. Utgående från avhandlingens abduktivaanalysarbete framkommer hur en dialektik mellan tillhörighet och platsskapar såväl olustiga som lustfyllda laddningar och villkor. Oberoende av tid lyfter skribenter fram betydelsen av att höra till familj, kamratgemenskap samt grupperna flickor och grupperna pojkar som avgörande för livstillfredsställelse och välbefinnande i tillvaron.

I studiens resultatpresentation framgår att barnförfattarnas erfarenheter inte alltid är av positivt slag. Skribenter uttrycker laddat olustiga yttringar om familjeliv, om repression i skolans sammanhang samt om att behöva inordna sig plats i könstraditionellt vardagsliv. Samtidigt presenterar studiens resultatanalys laddat lustfyllda yttringar om trygg familjegemenskap, där särskilt mödrars varma omsorg och syskonlek beskrivs som glädjefyllt och erbjudande.Lustfylld kamratsamvaro skildras också kännetecknad av ömsesidighet, humor och lek, men det handlar övervägande om sammanhang utanför skolan.Romantiska relationer och kärlekens uttryck får dessutom alltmer uppmärksamhet i såväl tidning som avdelning. Åtskilliga läsarbidrag uttrycker erfarenheter av kära lekar mellan pojkar och flickor, framför allt under skoltid.

Med utgångspunkt från studiens material framkommer att skribenternas texter handlar om mer än att höra till i olika sammanhang. Det tycks röra en möjlighet ”att få vara med” reellt, att förhandla och vara delaktig i familjeliv och familjebeslut, att lyssnas till och vara socialt delaktig i kamratsamvaro samt inom varierande flick- och pojkgrupper. Sammantaget handlar insändartexternas innehåll om emotionella vardagsdemokratiska kvaliteter i barns kulturella sammanhang- värdefull kunskap att lyssna till och ta tillvara.

Sidan publicerades 2011-05-16 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-27 10:15 av


Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 5-6 maj 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
Skolportens magasin
Nytt nr ute 15 maj!

Nytt nr ute 15 maj!

Intervju: Möt forskaren Gunnlaugur Magnússon, som saknar de mest fundamentala frågorna i debatten. Tema: Rollen som skolchef – så komplex och utsatt är den.

Läs mer och prenumerera här
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

Debattsugna elever tystnar på elitskolan

"Jag hade inte förväntat mig att skolan skulle vara uttalat elitistisk och på samma gång fostra till passiv lydnad". Det säger Janna Lundberg, vars avhandling om debattklimatet på en elitskola nu har valts till lärarpanelens favorit.

Relationen viktigast i mötet på förskolan

Relationen och möjligheten till kunskapsinlärning är tätt sammanflätade i mötet mellan barn och pedagoger i förskolan. Det visar Maria Fredrikssons doktorsavhandling, som blev förra årets mest lästa avhandling på Skolportens webb.

Hur kan vi dela mer med varandra?

Aldrig förr har så många digitala lärresurser producerats på så kort tid som nu. Men var lagras dessa och skulle vi kunna dela med varandra lite mer och undvika mycket dubbelarbete? Det skriver Alastair Creelman, specialist på e-lärande.

Så handskas akademin med konflikter och vantrivsel

Konflikter och vantrivsel kan uppstå på vilka arbetsplatser som helst, men vissa förhållanden inom akademin kan leda till extra stora problem.

Skola hemma – experterna : Vad gör pedagogerna med de barn som inte får komma till förskolan?

Om arbetet på de förskolor där kommuner med hänvisning till corona-läget och smittspridning stoppat barn till arbetssökande och föräldralediga. Vad betyder det här för pedagogerna? Och för dom barn som har särskilt stort behov av verksamheten? Vi diskuterar flippat klassrum för förskolan, Skype-träffar och likvärdigheten som utopi. Medverkar gör förskolerektorerna Marie Nelhagen från Ånge och Fredrik Gieth från Borås. (webb-tv)